Wednesday, December 12, 2012

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရး နွင့္ ေျမယာျပႆနာအေပၚ ဥပေဒစိုးမိုးေရးရွဳေဒါင့္မွ သံုးသပ္ျခင္း

ရဟန္းနဲ႔သံဃာေတာ္ေတြ လက္ပံေတာင္းအၾကမ္းဖက္ႏွိမ္နင္းမႈအေပၚ ကန္႔ကြက္သည့္ ဆႏၵျပခ်ီတက္လာစဥ္။ 
(ဒီဇင္ဘာ ၁၂ ရက္၊ ၂၀၁၂) 

Source Photo from http://www.voanews.com/burmese

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရး နွင့္

 ေျမယာျပနာအေပၚ 

ဥပေဒစိုးမိုးေရးရွဳေဒါင့္မွ သံုးသပ္ျခင္း

အပိုင္း (၁)

By ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ဒီဇဘၤာလ (၁၂) ရက္ ၂၀၁၂ ခုနွစ္

လက္ပံေတာင္းေတာင္ အေရးသည္ အမိႈက္ကစ,ျပသာဒ္ မီးေလာင္ျခင္းမဟုတ္ပါ။
ျပသာဒ္ၾကီးတခုလံုးကိုေလာင္ေနေသာ မီးက်ီးခဲသည္ အမိႈက္ကေလးတစ,ကို ထပ္မံရွိဳ႕မိျပီး ထ,ေတာက္
လာျခင္းသာ ျဖစ္သည္။

ျပသာဒ္ၾကီးတခုလံုးကို ေလာင္ေနေသာမီးက်ီးခဲကို စနစ္တက် ျငိမ္းသတ္နိုင္မွသာ လက္ပံေတာင္းကဲ့သို႔ မီးေတာက္ကေလးမ်ား တျပည္လံုးတြင္အလိုလို ျငိမ္းသြားပါမည္။
ဤသည္ကို ရွင္းပါမည္။

ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ ျဖစ္ပြားလာေသာျပသနာၾကီးမ်ားကို စံုစမ္းေရးေကာ္
မရွင္ဖြဲ႔ၿပီး ေျဖရွင္းရန္ၾကိဳးပမ္းသည့္လုပ္ဟန္မွာ ေခတ္စားလာခဲ့သည္။
သို႔ရာတြင္ ယခုအခ်ိန္အထိေတာ့ ဘာတခုမွ မယ္မယ္ရရ ေျဖရွင္းနိုင္ျခင္းမရွိေသးပါ။
 ျပသနာ၏ ရင္းျမစ္ကိုေဖၚထုတ္ေျဖရွင္းရန္ၾကိဳးပမ္းျခင္းထက္ အေပၚယံအေၾကာင္းရပ္မ်ားအေပၚတြင္သာ စံုစမ္းအေျဖရွာရန္ခိုင္းထားခံရသျဖင့္ မထိမေရာက္ျဖစ္ေနျခင္းပင္။
ယခုလည္း လက္ပံေတာင္းအေရးတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အား စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္ဥကၠဌ တာ၀န္ေပး
ကာေခါင္းခံ ခိုင္းေနျပန္ပါျပီ။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုယ္တိုင္ကလည္း ေၾကေၾကနပ္နပ္ပင္တာ၀န္ယူကာ ေကာ္မရွင္က,ျပဳလုပ္သည့္ သတင္းစာကြန္ဖရင့္တြင္ “အမွန္တရားကို ေဖၚထုတ္မယ္၊ အျဖစ္ကို အျဖစ္အတိုင္းတင္ျပမယ္” ဟူ၍ ေျပာဆို လာသည္။
သို႔ရာတြင္ မရွင္းသည္မွာ ဘာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အမွန္တရားကိုေဖၚထုတ္မွာလဲ။
အျဖစ္ကို အျဖစ္အတိုင္းတင္ျပမွာလဲ ဟူသည္ပင္။

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးကို ေပၚေပါက္ေစသည့္ အရင္းခံျပႆနာမွာ မည္သည့္အရာျဖစ္၍ ယင္းကို မည္သို႔ေဖၚထုတ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာမသြားခဲ့ပါ။

ျပႆနာတိုင္းတြင္ အေၾကာင္းနွင့္အက်ိဳးဟူ၍ရွိပါသည္။
အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္ပါသည္။
မည္သည္က,အေၾကာင္း၊ မည္သည္က,အက်ိဳးျဖစ္သည္ကို ေလ့လာဘို႔လိုပါမည္။

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ေျမယာအေပၚစီမံခန္႔ခြဲခြင့္အျငင္းပြားသည့္ျပႆနာ မွာ အ
ေၾကာင္းျဖစ္သည္။
ဤျပသနာမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္း ေခတ္မွ စတင္ကာ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရသစ္တက္လာသည့္ယခုအခ်ိန္တြင္ အဆိုးဆံုးျဖစ္လာသည္။
ေျမယာနွင့္စပ္လွ်ဥ္းေသာျပႆနာမ်ားမွာ လက္ပံေတာင္းေတာင္မွာသာမက, တျပည္လံုးေနရာအနွံ႔ျဖစ္ ပြားလွ်က္ရွိသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ျပႆဒ္ၾကီးတခုလံုးကိုေလာင္ကြ်မ္းေနေသာ မီးက်ီးခဲအေနနွင့္ အထက္တြင္ရည္ညႊန္း ခဲ့ျခင္းပင္။

(ေျမယာအေပၚစီမံခန္႔ခြဲျခင္းကို မေၾကနပ္သျဖင့္)လူထုနွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား ဆႏၵျပျခင္း နွင့္ယင္းဆႏၵျပမႈကို အၾကမ္းဘက္နွိမ္နင္းျခင္းက,အက်ိဳးျဖစ္သည္။

စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္တရပ္သည္ အထက္ပါ အေၾကာင္းနွင့္ အက်ိဳး နွစ္ရပ္လံုးကို စံုစမ္းေဖၚထုတ္
ဘို႔လိုပါမည္။
ေကာ္မရွင္ကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္ခြင့္ရေသာအခါ လူထု၏ေျမွာ္လင့္ခ်က္မွာ တစံုတရာတက္
လာခဲ့သည္။ တခ်ိန္တည္း၌ ျပႆနာ၏ အရင္းခံအေၾကာင္း နွင့္ အက်ိဳးကို စံုစမ္းပါ့မလားဟူ၍လည္း စိုးရိမ္
စရာ ျဖစ္လာသည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပင္ ဦးေဆာင္ေစဦးေတာ့ ျပသနာ၏အရင္းခံအေၾကာင္းနွင့္ အက်ိဳးကို ေျခေျချမစ္
ျမစ္စံုစမ္းကာ အမွန္တရားကို ေဖၚထုတ္ေျဖရွင္းျခင္းမျပဳပါက လက္ပံေတာင္းမီးေတာက္ ကေလးကို ျငိမ္း
ေကာင္းျငိမ္းနိုင္မည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ျပႆဒ္ၾကီးတခုလံုးကို ေလာင္ကြ်မ္းလွ်က္ရွိေသာ မီးက်ီးခဲမ်ားကို
ၿငိမ္းနိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ဟုိေနရာ၊သည္ေနရာမ်ားတြင္ ေလာင္ကြ်မ္းေနဦးမည္ျဖစ္ျပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
မွာ ဟိုေကာ္မရွင္၊ သည္ေကာ္မရွင္ မ်ားတြင္ဆက္လက္ပါ၀င္ေနရရင္း မလိုအပ္ဘဲ အလုပ္ရွုဳတ္ေနမွာျဖစ္
သည္။

သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ က “ ေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ အားလံုးကို ေၾကနပ္ေအာင္ မလုပ္နိုင္” ဟူသည္ကို ထပ္ခါ ထပ္ခါ ေျပသြားခဲ့သည္။ မွန္ပါသည္။ အေျဖတခုကို ေဖၚထုတ္ရာတြင္ ေၾကနပ္သူလည္း ရွိမည္။ မေၾကနပ္သူလည္း ရွိမည္။
ယင္းမွာ သဘာ၀က်ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ “ အားလံုး” ဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း။
အဓိက,အားျဖင့္ ဘက္နွစ္ဘက္သာ ရွိပါသည္။
တတိုင္းျပည္လံုးရွိေျမယာအားလံုးအေပၚ ထင္သလိုစီမံခန္႔ခြဲလွ်က္ရွိေသာ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ ျပည္
ေထာင္စုအစိုးရ က,တဘက္၊ ေျမယာအေပၚမွီခိုကာ အသက္ရွင္ရပ္တည္ေနၾကရ,ေသာ ေဒသခံလူထုမ်ား
က,တဘက္ တို႔ျဖစ္သည္။

ေကာ္မရွင္ကို မည္သူဦးေဆာင္ေစဦးေတာ့ ဘက္နွစ္ဘက္လံုး ေၾကနပ္ေအာင္လုပ္ရန္ မျဖစ္နိုင္ပါ။
ေကာ္မရွင္သည္ အလယ္တြင္ရပ္ကာ နွစ္ဘက္လံုး၏ေမတၱာကိုခံယူသြားနိုင္မည့္ ဇာတ္လမ္းမ်ိဳးလည္း ခင္း
၍မရ,ပါ။
ဤသည္ကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ နွင့္ တည္ဆဲ အျခားသက္ဆိုင္သည့္ဥပေဒ မ်ားအေပၚ သံုးသပ္
၍ ဥပေဒစိုးမိုးေရး အေျခခံမ်ား ရႈေဒါင့္မွရွင္းပါမည္။

ဥပေဒစိုးမိုးေရးသည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္သည့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က,ၿပီးခဲ့သည့္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲဆြယ္ကတိျပဳခဲ့ရာ၌ ထိပ္ဆံုးမွပါ၀င္ခဲ့သည့္အျပင္ ဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္
သည့္ စစ္အစိုးရက,လည္း ႏႈတ္မွတတြတ္တြတ္ရြတ္လွ်က္ရွိေနဆဲ အေၾကာင္းအရာျဖစ္သည္။

ဤသည္ကို စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ မည္ကဲ့သို႔နားလည္ေဖၚေဆာင္ပါမည္နည္း။
လမ္းနွစ္ သြယ္ရွိပါသည္။
(၁) အာဏာပိုင္မ်ားက ျပဌာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားကိုသာ အေျခခံ၍ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း Rule by law အရ ရပ္တည္ လုပ္ေဆာင္မည္လား။ (သို႕မဟုတ္) (၂) လူထု ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားအား အာမ,ခံ
သည့္ တရားမွ်တ,ေသာ ဥပေဒမ်ားaပၚေပါက္တည္ရွိေစျပီး စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း Rule of Law အရ, ရပ္တည္
လုပ္ေဆာင္မည္လား။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္ေသာ စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္သည္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ရည္ညႊန္းေျပာဆိုခဲ့
ေသာ္လည္း အထက္ပါလမ္းေၾကာင္းနွစ္ခုအနက္ မည္သည့္လမ္းေၾကာင္းမွ ရပ္တည္ေဖၚေဆာင္သြားမည္
ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္းမသိရပါ။

ပထမ လမ္းေၾကာင္းအရ,ေဖၚေဆာင္မည္ဆိုပါက, ေကာ္မရွင္သည္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္
၍မရ၊ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေဘာင္အတြင္းက,သာ စံုစမ္းစစ္ေဆး အစီရင္ခံစာတင္သြင္းရပါမည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္ပါက,လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးတြင္ ေျမယာအေပၚရ,သင့္ရ,ထိုက္သည့္အခြင့္အေရးမ်ားကို လက္လြတ္ဆံုးရွံဳးေနေသာ ေဒသခံလူထုသည္ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္ထံမွ မည္သည့္အရာမွ် ရ,ႏိုင္
ဘြယ္မရွိ။ အဘယ္ေၾကာင့္ ပါနည္း။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ (၃၇)တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္းျပဌာန္းထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

နိုင္ငံေတာ္သည္
(က) နိုင္ငံေတာ္ရွိ ေျမအားလံုး၊ ေျမေပၚေျမေအာက္၊ ေရေပၚေရေအာက္ နွင့္ ေလထုအတြင္းရွိ သယံဇာတ ပစၥည္း အားလံုး၏ ပိုင္ရွင္ျဖစ္သည္။

ဤျပဌာန္းခ်က္အရ,ဆိုလွ်င္ တျပည္လံုးရွိေျမယာအားလံုး၏ပိုင္ရွင္မွာ“နိုင္ငံေတာ္” ျဖစ္ေနပါသည္။
ဤတြင္“နိုင္ငံေတာ္”ဟူသည္မွာ မည္သည့္အရာျဖစ္သည္၊ “နိုင္ငံေတာ္”ကို မည္သူက, ကိုယ္စားျပဳသံုးစြဲ
ခြင့္ရွိသည္ စသည္တို႔တြင္ အျငင္းပြားဘြယ္ျဖစ္လာပါသည္။
“နိုင္ငံေတာ္” ဆိုသည္မွာ မည္သည့္အရာျဖစ္ေၾကာင္းကို ၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ တအုပ္လံုးတြင္ မည္
သည့္ေနရာတြင္မွွ် အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုမထားပါ။

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ,ဆိုလွ်င္ ဦးသိန္းစိန္သည္ နိုင္ငံေတာ္သမၼတျဖစ္ေနသည္။
သို႔ျဖစ္၍ အထက္ပါျပဌာန္းခ်က္ကိုကိုးကားလွ်က္“နိုင္ငံေတာ္”ကို ကိုယ္စားျပဳကာ ဦးသိန္းစိန္ေခါင္းေဆာင္
သည့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက,တတိုင္းျပည္လံုးရွိေျမယာမ်ားအား စီမံခန္႔ခြဲေနသမွ်မွာ ဥပေဒအရ,ဥပေဒနွင့္ အညီကဲ့သို႔ျဖစ္ေနသည္။

ဤတြင္၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ပါမည္ ဟူ၍ ကတိသစၥာျပဳကာ လႊတ္ေတာ္
အတြင္း၀င္ေရာက္သြားခဲ့ေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးေကာ္မတီ၊ စံုစမ္းေရးေကာ္မ
ရွင္ စသည္မ်ားကို ဦးေဆာင္လွ်က္ လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးသာမက, တျပည္လံုးလူထုမ်ား ရင္ဆိုင္ေန
ရ,သည့္ေျမယာျပႆနာအား ဥပေဒစိုးမိုးေရးရႈေဒါင့္မွ မည္သို႔ခ်ဉ္းကပ္မည္နည္းဟူသည္မွာ အေရးၾကီးလာ
သည္။

ေၾကးနီေတာင္တိုက္ပြဲက,ေမြးဖြားေပးလိုက္တဲ့ သံမဏိမိန္းမသားႏွစ္ဦးဟူ၍ နယူးေရာက္တိုင္း သတင္းစာ
ႀကီးက,ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းတင္ခံရေသာ မေအးနက္နွင့္ မသြဲ႔သြဲ႔၀င္းတုိ႔သည္ လယ္ယာေျမပိုင္ဆိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာ
မ်ားအတြက္ ေရွ႕ေနမ်ားနွင့္တုိင္ပင္၊ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေလ့လာေနၾကေၾကာင္း ၾကားသိရ,
သည္။

ေဒသခံလယ္သမားမ်ား၊ လူထုမ်ား၏အခြင့္အေရးအတြက္ ဥပေဒရႈေဒါင့္မွတိုက္ပြဲ၀င္လိုေသာ ၄င္းတို႔၏ ဆႏၵကို တန္ဘိုးထားရပါမည္။ သို႔ရာတြင္ ခ်စ္တီးေခါင္း၌သန္းရွာပါက,ေတြ႔ေကာင္းေတြ႔ပါမည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔
စည္းပံု၌ လယ္သမားမ်ားလယ္ေျမပိုင္ဆိုင္ခြင့္အခြင့္အေရးကိုရွာပါက,ကမာၻဆံုးတိုင္ေသာ္လည္း ေတြ႔နုိင္
မည္မဟုတ္ပါ။

ထို႔အျပင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုအေျချပဳလွ်က္၂၀၁၂ခုနွစ္ မတ္လ (၃၀)ရက္ေန႔တြင္ အတည္ျပဳထုတ္ျပန္ေသာ
လယ္ယာေျမဥပေဒအရ,လယ္သမားမ်ားမွာ လယ္လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ လက္၀ယ္ထားခြင့္သာရွိျပီး လယ္ပိုင္ခြင့္မရွိ။ ယင္း ဥပေဒ ပုဒ္မ (၃) (ဃ) အရ ေျမေပၚ၊ ေျမေအာက္ရွိ ေက်ာက္မ်က္၊ သတၱဳ၊ ေရနံနွင့္ ဓါတ္ေငြ႔စသည့္ သဘာ၀,သယံဇာတ,မ်ား ထုတ္ယူအသံုးခ်ခြင့္မွာ လူထုထံတြင္မရွိ။ႏိုင္ငံေတာ္တြင္သာ ရွိသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ကိုကိုယ္စားျပဳ၍ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရ၏လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားမွာ တရား၀င္သည့္ သ
ေဘာဖန္တည္းခံထားရသည္။
တဖန္ ၂၀၁၂ခုနွစ္ မတ္လ (၃၀)ရက္ေန႔တြင္ အတည္ျပဳထုတ္ျပန္ေသာ ေျမလြတ္၊ ေျမလပ္နွင့္ ေျမရိုင္းမ်ား စီမံခန္႔ခြဲေရး ဥပေဒအရ,စားက်က္ေျမနွင့္ အင္းအိုင္ေျမမ်ားအပါအ၀င္ ေျမလြတ္၊ ေျမလပ္နွင့္ ေျမရိုင္းမ်ား အေပၚ စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ အသံုးခ်ခြင့္မွာ ေဒသခံလူထုတြင္မရွိ။ ႏိုင္ငံေတာ္တြင္သာ ရွိသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ကိုကိုယ္စားျပဳ၍ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရက, ဖြဲ႕စည္းေပးလိုက္သည့္ ဗဟိုေကာ္မတီက,ယင္းအခြင့္အာဏာကို က်င့္သံုးသြားမည္။

၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံုသာမက,ယင္းကိုအေျခခံျပဌာန္းထားသည့္ ေျမယာဆိုင္ရာဥပေဒမ်ားကိုသံုးသပ္လွ်င္ ႏိုင္ငံ
ေတာ္ ဟူသည္ကို အလြန္အမင္းလုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးထားျပီး၊ အေျခခံလူထု၏ အခြင့္အေရးမ်ားအားၾကီးမားစြာ ကန္႔သတ္ထား ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါမည္။

ႏိုင္င္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ဗဟိုအစိုးရက,ႏိုင္ငံေတာ္ဟူေသာေ၀ါဟာရမွာ ၎တို႔ႏွင့္သာ သက္ဆိုင္သေယာင္ အၾကြင္းမဲ့အခြင့္အာဏာအေနနွင့္ ကိုင္တြယ္သံုးစြဲေသာအခါ ေျမယာနွင့္စပ္လွ်ဥ္း ၍ရ,
သင့္ရ,ထိုက္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို လက္လြတ္ဆံုးရွံဳးေနသည့္ လူထု၏ဘ၀,မွာ က်ားသနားမွ ႏြားခ်မ္း
သာမည့္ကိန္း ဆိုက္ေနပါသည္။

သို႔ျဖစ္၍ ဥပေဒ စိုးမိုးေရးဟူသည္အား ပထမလမ္းေၾကာင္းျဖစ္သည့္ (အာဏာပိုင္မ်ားကျပဌာန္း ထားသည့္ ဥပေဒမ်ား ကိုသာ အေျခခံ၍ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း Rule by law) အရ လက္ခံေဖၚေဆာင္မည္ဆိုပါက ဦးသိန္း စိန္အစိုးရ အေနျဖင့္ နိုင္ငံျခားကုမၸဏီမ်ားကိုျဖစ္ေစ၊ ျပည္တြင္းကုမၸဏီမ်ားကိုျဖစ္ေစ တိုင္းျပည္အတြင္းရွိ
ေျမယာမ်ားအေပၚ လုပ္ငန္းလိုင္စင္မ်ား ခ်ေပးျခင္း၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ခ်ေပးျခင္းမွာ တရား၀င္ျဖစ္ေနသည္။ ယင္းကို ဆန္႔က်င္၊ ရပ္တည္၊ ဆႏၵျပၾကသည့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ လူထုမ်ားမွာ တရားမ၀င္။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ အစိုးရ,က အမိန္႔အာဏာသံုး၍ ဆႏၵျပရဟန္းေတာ္မ်ားနွင့္ လူထုမ်ားအေပၚ ဖိနွိပ္ၿဖိဳ ခြဲျခင္းမွာလည္း တရား၀င္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္။
ဤသည္မွာ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရသစ္ဟူသည္က,က်င့္သံုးေနေသာ ဥပေဒစိုးမိုးေရးျဖစ္သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေခါင္းေဆာင္သည့္ ေကာ္မရွင္သည္ လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးတြင္ ဥပေဒစိုးမိုး
ေရးကို ဤ ပထမလမ္းေၾကာင္းမွ ခ်ဉ္းကပ္မည္လား။ သို႔မဟုတ္ (လူထု ရ,သင့္ရ,ထိုက္ေသာ အခြင့္အေရး
မ်ားအား အာမ,ခံသည့္ တရားမွ်တ,ေသာ ဥပေဒမ်ားေပၚေပါက္တည္ရွိေစျပီး စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း Rule of Law ) ဟူသည့္ ဒုတိယလမ္းေၾကာင္း အရ,ရပ္တည္ လုပ္ေဆာင္မည္လား။

ပထမလမ္းေၾကာင္းျဖစ္သည့္ (အာဏာပိုင္မ်ားက,ျပဌာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားကိုသာအေျခခံ၍ စိုးမိုးအုပ္
ခ်ဳပ္ျခင္း)တြင္ ပုံသ႑ာန္ကို အဓိက,ထားသည္။
ဥပေဒကို အာဏာပိုင္မ်ားက,ျပဌာန္းလိုက္ရံုမွ်နွင့္ ေလးစားလိုက္နာေဖၚေဆာင္ရန္ ျဖစ္သည္။
ဤသည္ကို ကမာၻတြင္ Rule by Law ဟု နားလည္ၾကသည္။
ယင္းမွာ Rule of Law ဟူသည့္ ဥပေဒ စိုးမိုးေရး မဟုတ္ပါ။
ဥပေဒစိုးမိုးေရးမွာ ဒုတိယ လမ္းေၾကာင္းျဖစ္သည္။
ယင္းလမ္းေၾကာင္းတြင္ ဥပေဒ၏အနွစ္သာရ,ကို ပို၍ အဓိက,ထားသည္။
လူထု၏အခြင့္အေရးမ်ားကို မထိပါးေစဘဲ ဥပေဒမ်ားအား ျပဌာန္းရန္ျဖစ္သည္။

ယင္းသို႔ျဖင့္ လူထု၏အခြင့္အေရးမ်ားအား ဥပေဒပါအခြင့္အေရး (Legal Rights) အျဖစ္သို႔ေျပာင္းလဲက်င့္
သံုးသြားေစရန္ ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံတကာ ဥပေဒအရ,(State) နိုင္ငံေတာ္ဟူသည္တြင္ အဂၤါရပ္ေလးခ်က္ပါရွိသည္။

၄င္းတို႔မွာ
(၁) လူထု
(၂) နယ္ေျမ
(၃) အစိုးရ နွင့္
(၄) အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ တို႔ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ကို အေၾကာင္းရပ္ေလးမ်ိဳးနွင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္မွန္ေသာ္လည္း မည္သည့္အရာမွာ အဓိက,အက်
ဆံုးျဖစ္သည္ကို ဥပေဒစိုးမိုးေရးအေျခခံမွ ေလ့လာရန္လိုပါမည္။
လူထုနွင့္ နယ္ေျမ၏ အေရးၾကီးမႈမွာ အျငင္းပြားဘြယ္မရွိပါ။
ယင္းနွစ္ခုအနက္ တခုမရွိလွ်င္ မည္သို႔မွ် နိုင္ငံေတာ္ျဖစ္မလာနုိင္ေသာေၾကာင့္ပင္။ အစိုးရသည္ အေရးၾကီး သည္မွန္ေသာ္လည္း လူတစုနွင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ အစိုးရရွိပါေစဦး၊ လူထုမရွိပါက မည္သည့္အခါတြင္မွ်
ႏိုင္ငံ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ လူထုရွိလွ်င္မူ အစိုးရ,ေပၚေပါက္ေအာင္ လုပ္ရန္မခဲယဥ္းပါ။

သို႔ျဖစ္၍ လူထုႏွင့္ အစိုးရ,ႏိႈင္းယွဥ္ပါက လူထုက,ပို၍ အဓိက,က်ပါသည္။ နယ္ေျမ၊ လူထု၊ နွင့္ အစိုးရတို႕ လြတ္လပ္ အားေကာင္းစြာတည္ရွိျပီး နိုင္ငံေရးအရ,အျခားနုိင္ငံမ်ား၏ အသိအမွတ္ျပဳမႈကို ခံရပါက,ႏိုင္ငံတ
ႏိုင္ငံတြင္ အခ်ုဳပ္အျခာအာဏာ ရွိလာပါမည္။
သို႔ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံ(သို႕မဟုတ္) ႏိုင္ငံေတာ္ ဟူေသာေ၀ါဟာရ,ကို ကိုယ္စားျပဳရည္ညႊန္းသံုးစြဲရာတြင္ လူထု၏ အ
ခန္းက႑မွာ ေရွ႕ဆံုးတန္း၌ရွိသင့္သည္။

ျမန္မာနိုင္ငံ၌ (ဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္ေသာ လက္ရွိအစိုးရအပါအ၀င္) စစ္အစိုးရ,အဆက္ဆက္သည္အစိုးရ,
၏အဓိက,က်မႈကိုသာ ေဇာင္းေပး၊ ေဖၚထုတ္ က်င့္သံုးလာခဲ့သည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအရ,ႏိုင္ငံေတာ္ဟူသည္ကို အစိုးရ က,သာ လက္၀ါးၾကီးအုပ္ ကိုင္စြဲ က်င့္သံုးခဲ့၊ က်င့္သံုးဆဲျဖစ္သည္။
အစိုးရအား လုပ္ပိုင္ခြင့္အလြန္အကြ်ံအပ္ႏွင္းျပီး လူထု၏အခြင့္အေရးမ်ားကို ၾကီးမားစြာကန္႔သတ္သည့္ ဥပ
ေဒမ်ားသာ ေတာက္ေလွ်ာက္ျပဌာန္းခဲ့၊ ျပဌာန္းဆဲ ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ,တြင္ လူထု၏ အဓိက,က်မႈကို ဘယ္တံုးက,မွ် ထည့္သြင္းစဥ္းစားခဲ့ျခင္းမရွိ။ ဤသည္မွာ ဥပေဒစိုးမိုးေရး အေျခခံနွင့္ ဆန္႔က်င္ေနပါသည္။

လူထုကို အဓိက,ထားကာ လူထု၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳမွသာ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုတည္
ေဆာက္ရာေရာက္ပါမည္။
ေျမယာနွင့္ စပ္လွ်ဥ္းေသာဥပေဒမ်ားမွာလည္း လူထု၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို အေျခခံအားျဖင့္ ျပဌာန္းဘို႔
လိုပါသည္။
ေျမယာနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ လူထု၏ အခြင့္အေရးသံုးရပ္ကို အနည္းဆံုးအားျဖင့္ အသိအမွတ္ျပဳရပါမည္။

(၁) လယ္လုပ္သူ လယ္ပိုင္ခြင့္ (Individual Right)
(၂) နွစ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ အေျခစိုက္ေနထိုင္လာခဲ့ၾကသည့္ ေဒသခံလူထုမ်ားက မိမိတို႔ေက်းရြာ ၀န္း
က်င္ရွိ ေျမလြတ္၊ ေျမလပ္နွင့္ ေျမရိုင္းမ်ားအား စုေပါင္းအသံုးခ်ခြင့္ (Collective Rights of People) (၃) ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႔စည္းရာတြင္ ပါ၀င္သည့္ယူနစ္မ်ား၊ (တနည္းအားျဖင့္ ျပည္နယ္မ်ား)အေနျဖင့္ မိမိတို႔ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္အတြင္းရွိ ေျမယာမ်ားအေပၚ စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ (The Rights to self-determination)

လက္ပံေတာင္းေတာင္ေၾကးနီစီမံကိန္းတြင္ ေက်ုးရြာ၂၆ရြာမွ လယ္ဧက ၇၈၀၀ေက်ာ္အား သိမ္းယူခဲ့ေၾကာင္း နွင့္ တဧကလွ်င္ေလ်ာ္ေၾကးေငြ က်ပ္ငါးသိန္းေက်ာ္ ေပးအပ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ လယ္သမားမ်ားက,ေျပာသည္မွာ ယင္းမွာ သံုးနွစ္စာသီးနွံအတြက္သာျဖစ္သျဖင့္ ၎တို႔မေၾကနပ္နိုင္ဟူ၍
ျဖစ္သည္။
ဤအျငင္းပြားမႈတြင္ ေကာ္မရွင္သည္ မည္သည္ကိုစံုစမ္းျပီး အမွန္တရားကို ေဖၚထုတ္မည္နည္း။

၂၀၁၂ခုနွစ္ မတ္လ ၃၀ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ လယ္ယာေျမ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၃(က)တြင္ ေအာက္ပါ
အတိုင္း ျပဌာန္းထားသည္။
(လယ္ယာေျမလုပ္ပုိင္ခြင့္ ဆုိသည္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ေျမယာအားလုံး၏ပင္ရင္းပုိင္ရွင္ျဖစ္၍ လယ္ယာေျမ
ကို စုိက္ပ်ဳိးထုတ္လုပ္မႈ တုိးတက္ျမင့္မားေစရန္အလုိ႔ငွာ ဤဥပေဒ၊ ဤဥပေဒအရ,ထုတ္ျပန္သည့္ နည္းဥပ
ေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမ်ားႏွင့္အညီ လက္ဝယ္ထားရွိ၍ စိုက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္အသုံးခ်ခြင့္ျပဳျခင္း ကိုဆုိသည္။ သို႔ရာတြင္ ေျမေပၚ ေျမေအာက္ရွိ ေက်ာက္မ်က္၊ သတၱဳ၊ ေရနံႏွင့္ဓာတ္ေငြ႔စသည့္ သဘာဝ,သယံဇာတ,မ်ား ထုတ္ယူအသုံးခ်ခြင့္ မပါဝင္။)

ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို လက္ညွိဳးထိုးလွ်က္ လယ္သမားမ်ား၏အခြင့္အေရးကို မ်က္ကြယ္ျပဳထားေသာ ဤဥပေဒ
ကို လက္ခံက်င့္သံုးမည္ဆိုပါက ႏြားနွင့္ဖက္၍ တကယ္လယ္လုပ္လွ်က္ရွိေသာ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္ လယ္သမားမ်ားတြင္ လယ္ပိုင္ခြင့္မရွိ။ လယ္လုပ္ပိုင္ခြင့္သာ ရွိသည္။
 ႏိုင္ငံေတာ္ ဟူသည့္ေ၀ါဟာရ,ကို ကိုးကားကာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက,အေၾကာင္းတမိ်ဳးမ်ိဳးျပ၍ လယ္လုပ္ပိုင္
ခြင့္ကို ျပန္လည္ရုပ္သိမ္းႏိုင္သည္။
 လယ္သမားတဦးလုပ္ကိုင္ေနေသာ လယ္ယာေျမကို ျပန္လည္စီမံခန္႕ခြဲနိုင္သည္။

လယ္ယာေျမဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၀(က) အရ,လယ္ေျမကို အျခားနည္းျဖင့္ အသံုးျပဳနိုင္ေရး၊ ေျမေပၚ ေျမေအာက္
ရွိ ေက်ာက္မ်က္၊ သတၱဳ၊ ေရနံ ႏွင့္ဓာတ္ေငြ႔စသည့္ သဘာဝ,သယံဇာတ,မ်ား ထုတ္ယူနုိင္ေရးအတြက္ဟုဆို
ကာ လယ္သမားထံမွ ျပန္သိမ္းနိုင္သည္။

စံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္သည္ ဤဥပေဒကိုလက္ခံကာ လက္ပန္းေတာင္းေတာင္အေရးတြင္ အမွန္တရားအေန
ျဖင့္ ေဖၚထုတ္မည္ လား။
သို႔မဟုတ္ လယ္လုပ္သူ လယ္ပိုင္ခြင့္အား လယ္သမားမ်ားရ,သင့္ေသာ အခြင့္အေရးအျဖစ္လက္ခံ၍ စစ္မွန္
သည့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရး အေျခခံမွ ခ်ဉ္းကပ္ကိုင္တြယ္မည္လား။

အပိုင္း (၂) ကို ဆက္လက္ဖတ္ရႈပါရန္

ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ဒီဇဘၤာလ (၁၂) ရက္ ၂၀၁၂ ခုနွစ္