မုေနာ္ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရ,တယ္
ေပါက္ပင္ဘာေၾကာင့္ကိုင္းရ,တယ္
(ခိုင္မာေက်ာ္ေဇာ)
နယ္စပ္ၿမ့ိဳကေလးထဲကို ေျခခ်လိုက္တယ္ဆိုတာနဲ႔ မုေနာ္ဆိုတဲ့အသံကို က်မစ,ၿပီးၾကားရပါတယ္၊ က်မေတာင္ ေယာင္ၿပီးထူးမိသြားမလိုေတာင္ ျဖစ္သြားပါေသးတယ္၊ အိမ္မွာက်မ,တို႔အားလုံးက အပ်ိဳအရြယ္ေလးေတြဆိုရင္ မုေနာ္လို႔ ခ်စ္စႏိုးေခၚၾကတာမဟုတ္လား? ၿမိ့ဳအဝင္ေစ်းမွာေတာ့ မုေနာ္ေတြေတာင္လိုပုံေနတာကိုေတြ႔ရ,ေတာ့ က်မ,ေတာ္ေတာ္ေလးစိတ္ပ်က္မိတယ္၊ ၾကည့္ၾကပါဦး ေစ်းတန္းထဲကဆိုင္ေတြမွာ “မုေနာ္” ေတြက တိုးလို႔တန္း လန္းနဲ႔။
“မုေနာ္အလိုရွိသည္၊ ထိုင္းစကားေျပာတတ္ရ,မည္” “မုေနာ္တေယာက္လိုတယ္၊တလ,ဘတ္(၁၀၀၀)ရ,မယ္၊ ထိုင္းစကားေျပာတတ္ရ,မယ္” “အိမ္ေဖၚမုေနာ္လိုတယ္၊ဒီဆိုင္ကိုဆက္သြယ္ပါ” က်မ လဲေသခ်င္စိတ္ေတာင္ ေပါက္မိပါတယ္၊ ကုန္ေျခာက္ဆိုင္ထဲမွာလည္း မုေနာ္၊ စားေသာက္ဆိုင္ထဲမွာလည္း မုေနာ္၊ အထည္ဆိုင္ထဲမွာ လည္း မုေနာ္၊ ကေလးထိန္းေတာ့လည္း မုေနာ္၊ အိမ္ေဖၚေတြလည္း မုေနာ္၊ ကုန္ကုန္ေျပာရ,ရင္ ေန႔ျပန္တိုးနဲ႔ ဝက္သားတုတ္ထိုးေရာင္းတဲ့ လမ္းေဘးဆိုင္ထဲမွာေတာင္ မုေနာ္က ရွိေနျပန္တယ္။
“မုေနာ္ ဒီပန္းကန္ေတြျမန္ျမန္ေဆးလိုက္ပါဦး၊ မုေနာ္ စားပြဲခုံေတြသုတ္လိုက္ပါဦး၊ မုေနာ္ ဟင္းအိုးမီးထိုးလိုက္ဦး” နဲ႔ ေကာင္မ,ေလးကို ဝက္ဆီေတြျပန္ဟပ္ေနတဲ့ ဝက္သားတုတ္ထိုးသည္အမ,ႀကီးက တခုၿပီးတခုမျပတ္တမ္းခိုင္း ေနပါေတာ့တယ္၊ ေကာင္မ,ေလးနာမည္က မုေနာ္လား?လို႔ေမးေတာ့ မဟုတ္ဘူးတဲ့၊ဘာေၾကာင့္ဒီလိုေခၚတာလဲ ဆိုေတာ့ သူမ်ားေတြေခၚလို႔ေခၚတာတဲ့။
မုေနာ္ဆိုတာ ပိုးကရင္ေတြရဲ့စကားရပ္ပါ၊ သမီးမိန္းကေလး အပ်ိဳေလးကို (သမီးေလး ဖိုးမုေနာ္)၊ အပ်ိဳေလး (မုေနာ္)လို႔ မိဘေမာင္ဘြား ဘိုးဘြားေတြက ခ်စ္စႏိုးေခၚၾကတာပါ၊ အခုေတာ့ မုေနာ္တဲ့၊ ေတာ္ေတာ့ကိုအခံရ, ခက္လွတယ္၊ “ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ့ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုး ခ်စ္စႏိုးသေကၤတ”အခုေတာ့ အဲဒီသေကၤတ,ကေန အိမ္ေဖၚမ, ဘဝ၊ ေစ်းသည္မ,ဘဝေရာက္ခဲ့ရတယ္၊ ဒါ ဘယ္သူ႔မွာတာဝန္ရွိသလဲ? ေခၚတဲ့လူရဲ့အျပစ္လား? အေခၚခံတဲ့လူရဲ့ အျပစ္လား? ေခၚတဲ့လူကလည္း အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့၊ အေခၚခံရ,တဲ့လူကလည္း သတိမမူမိ၊ က်မတေယာက္ထဲ ေမး ခြန္းေတြထုတ္ၿပီးရင္းထုတ္ေနမိတယ္။
အေခၚခံေနတဲ့လူေတြကလည္း ခံေနေလေတာ့ ၾကာရင္“မုေနာ္”ဆိုတဲ့စကားဟာ “အခိုင္းအေစ၊အေစခံ၊အိမ္ ေဖၚ” ေတြကိုၫႊန္းဆိုတာလို႔ မွတ္ေနေတာ့မယ္၊ ၾကာရင္လူမ်ိဳးလကၡဏာေတြပါ ေပ်ာက္ရ,မယ့္ကိန္းဆိုက္ေနၿပီ၊ ေျပာရင္ေတာ့ ဒီဘူတာပဲဆိုက္တယ္ေျပာဦးမွာပဲ၊ ဒီကိစၥဟာ တုိင္းျပည္အာဏာကို လက္နက္အားကိုးနဲ႔မတရား ရ,ယူထားတဲ့ အသုံးမက်တဲ့သူေတြရဲ့ တာဝန္မ်ားသာျဖစ္ပါတယ္၊ တတုိင္းျပည္လုံး ဆင္းရဲမြဲေတငတ္ျပတ္ေနမွ ေတာ့ သူမ်ားႏိုင္ငံထဲ ကၽြန္ဘဝေရာက္ရ,တာဟာ ဆန္းမွမဆန္းပဲ၊ ဒီလိုနဲ႔ပဲ ကရင္မ,ေလးေတြ သူမ်ာလက္တုိ လက္ေတာင္းခိုင္းစရာျဖစ္ခဲ့ရ,တယ္။
တကယ္ေတာ့ ကရင္မ,ေလးေတြမွမဟုတ္ပါဘူး ရွမ္း၊ မြန္၊ ဗမာ၊ ကခ်င္၊ ကရင္နီ၊ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြလည္း ဒီလို ဒုကၡေတြ ရင္ဆိုင္ျဖတ္သန္းေနၾကရ,တာပါ၊ အာဏာရွင္ေတြက ဒီကိစၥကိုဖန္တီးသလိုျဖစ္ေနေတာ့ ဒါကိုဘယ္ သူေျဖရွင္းေပးႏိုင္မလဲ? ေမးစရာေကာင္းတဲ့ အေမးတခြန္းပါ၊ အရင္းခံက သူတို႔ေပါ့၊သူတို႔မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ ကိုယ့္ ဘာသာေျဖရွင္းလုပ္ကိုေနရ,တာေတြက တပုံတပင္၊ အဲဒီေတာ့ ဒီကိစၥလည္း ကိုယ့္အသိစိတ္ဓါတ္ေတြနဲ႔ကိုယ္ ေျဖရွင္းၾကရ,မယ့္ကိစၥျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ ကရင္လူမ်ိဳးေတြ“မူးဏင္”ေတြကိုယ္တုိင္ကလည္း ကိုယ့္လူမ်ိဳးကိုယ့္ရဲ့သေကၤတ,ကို ျမတ္ႏိုးထိန္း သိမ္းဘို႔လိုပါတယ္ ဒီလိုေတာ့မေခၚပါနဲ႔ ဒီလိုေခၚတာလူမ်ိဳးတမ်ိဳးရဲ့ဂုဏ္ကို ၫွိဳးႏြမ္းေစတယ္၊ႏွိမ္သလိုျဖစ္ေစ တယ္ဆိုတာမ်ိဳးလည္း ေခၚတဲ့သူေတြကိုရွင္းလင္းေျပာျပဘို႔လိုပါတယ္။
လူမ်ိဳးတမ်ိဳးရဲ့အျမတ္တႏိုးျဖစ္ေစတဲ့အရာေတြ ပ်က္ျပယ္မသြားေစဘို႔ထိန္းသိမ္းၾကရ,မွာ လူမ်ိဳးတိုင္းရဲ့တာဝန္ျဖစ္ တယ္ဆိုတာကိုလည္း သေဘာေပါက္ထားဘို႔လိုပါတယ္၊အခ့်ိဳအလုပ္ရွင္ေတြကိုေၾကာက္လို႔ ျပန္မေျပာရဲၾကဘူး၊ တခ့်ိဳကလည္း ေခးခ်င္ေခၚပါေစ အလုပ္ရ,ဘို႔၊ အလုပ္ျဖစ္ေနဘို႔သာ အဓိက,လို႔သေဘာထားသူေတြလည္းရွိေန ပါတယ္။
ဆင္းရဲလို႔ ကိုယ့္ႏိုင္ငံမွာအလုပ္မရွိလို႔ မ်က္ႏွာငယ္ေအာက္တန္းက်တဲ့အလုပ္ကို လုပ္ေနရ,တယ္ဆိုေပမယ့္ ကိုယ့္အမ်ိဳးဂုဏ္သိကၡာကို ထိန္းသိမ္းရ,မွာက လူတိုင္းရဲ့တာဝန္ပါ၊ ထိုင္းလူမ်ိဳးအလုပ္ရွင္တိုင္း ႐ိုင္းစိုင္းၾကတဲ့လူ ေတြမဟုတ္ပါဘူး၊ တခ့်ိဳအလုပ္ရွင္ေတြဟာ အလုပ္သမားေတြအေပၚ စာနာမႈ၊ နားလည္မႈ၊ သနားၾကင္နာမႈေတြ ရွိတတ္ပါတယ္၊ ဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳးဆိုရင္ ေဆြးေႏြးေျပာျပဘို႔လိုပါတယ္၊ ကိုယ့္ရဲ့ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္းကေရာ ဒီ လိုစကားမ်ိဳးကို သတိထားဆင္ျခင္ႏိုင္ေအာင္ အေခၚခံရ,သူက ရွင္းျပသင့္ပါတယ္။
က်မၾကားဘူးတဲ့ တေဘာင္စကားေလးရွိပါတယ္၊ ဗမာလူမ်ိဳးေတြအတြက္ဒီစကားရပ္ ေပၚလာခဲ့တာၾကာပါၿပီ၊ “တ႐ုတ္က,ဖိ ရွမ္းက,အိ ရွိသည့္ဗမာ ေတာင္ဘက္မွာ” တဲ့။ ျမန္မာႏုိင္ငံသားေတြ ေတာင္ဘက္စြန္းမွာရွိတဲ့ ထိုင္း ႏိုင္ငံေနရာအႏွံ႔အျပားမွာ ေရာက္ေနၾကရ,ပါၿပီ၊ “မုေနာ္”ဆိုတဲ့စကားလုံးေလးတလုံးကေန ႏိုင္ငံတခုလုံးအတြက္ လႊမ္းၿခံဳစဥ္းစားလိုက္ေတာ့ ၾကက္သီးထ,မိတဲ့အထိ တုန္လႈပ္မိပါတယ္။
လူမ်ိဳးတမ်ိဳး ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ့ သမုိင္းစဥ္မေပ်ာက္ကြယ္ဘို႔ဆိုတာ ဓေလ့ထုံးတမ္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ စာ ေပေတြနဲ႔ ဆက္ႏြယ္ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ ေရာယွက္ေနတာပါ၊ တဘက္က,လူမ်ိဳးေရးအရ,သုတ္သင္ရွင္းလင္းမႈေတြ အာဏာရွင္က ျပဳလုပ္ဖန္တည္းေနသလို တဘက္ကလည္း လူမ်ိဳးစုငယ္ေတြကိုဒုကၡအမ်ိဳးမ်ိဳးေရာက္ေအာင္ဖိႏွိပ္ ၿပီး ကိုယ့္ႏိုင္ငံကိုယ့္ေဒသ,မွာ မေနႏိုင္ေအာင္လုပ္ေနတယ္။
ကိုယ့္လူမ်ိဳးက,မွ ဒီကိစၥေတြကို သတိရွိရွိမထိန္းသိမ္းဘူးဆိုရင္ က်မတို႔လူမ်ိဳးငယ္တိုင္းရင္းသားေတြဟာ တခ်ိန္ မွာ ျပတိုက္ထဲ အထည့္ခံရ,မယ့္အဆင့္ကိုေရာက္သြားႏိုင္ပါတယ္၊ ဒီကေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မွီတင္းေနထိုင္တဲ့တိ္ုင္း ရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ဆိုၿပီး အာဏာရွင္ေတြက,တိုင္းရင္းသားေက်းရြာျပတိုက္ကို လုပ္ေဆာင္ေနပါၿပီ၊ သူတို႔ရည္ ရြယ္ခ်က္က ကမၻာလွည့္ခရီးသည္မ်ားအတြက္ျပဳလုပ္ျခင္းလို႔ ျပယုဂ္ျပဳထားပါတယ္၊ ရန္ကုန္ၿမ့ိဳနဲ႔မေဝးလွတဲ့ေန ရာမွာ တိုင္းရင္းသားမ်ားေက်းရြာကိုျပဳလုပ္ထားၿပီး ေဒၚလာရွာဘို႔ႀကိဳးစားေနပါတယ္။
က်မတို႔ႏိုင္ငံသား တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြကေတာ့ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြမွာ အသီးသီးကၽြန္ဘဝနဲ႔အသက္ရွင္႐ုန္း ကန္ေနၾကရ,တာဟာ နာၾကဥ္ေၾကကြဲစရာေကာင္းလွပါတယ္၊ မေလးရွားကိုေရလမ္းခရီးကေနေရာက္သြားတဲ့ က်မသူငယ္ခ်င္းရဲ့ေမာင္ေလးဟာ တရားမဝင္ခိုးဝင္မႈနဲ႔ ေငြဒါဏ္အျပင္၊ ေက်ာျပင္မွာေဗ်ာတင္လိုက္သလို ႀကိမ္ ဒါဏ္ပါရ,သြားလို႔ မေလးရွားေတာ့ ေတာ္ပါၿပီ တဲ့။
သူ႔ေတာ္ပါၿပီအေျပာက သိပ္ၾကာၾကာမခံပါဘူး၊ ျမန္မာျပည္ကိုျပန္ေရာက္ၿပီး အလုပ္အကိုင္မရွိလို႔ ထိုင္းႏိုင္ငံကို ထြက္လာၿပီး ရ,ရာအလုပ္ကိုလုပ္ကိုင္ေနရျပန္ပါတယ္၊ ဇစ္ျမစ္ကိုလွန္ေတာ့ ေပါက္ပင္ဘာေၾကာင့္ကိုင္းရ,တယ္ ကအစ,ခ်ီၿပီး ငါ့ဝမ္းပူဆာမေနသာ မွာ ဆုံးမယ့္ကိစၥေတြပါပဲ၊ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြကို ထြက္ခြါမသြားႏိုင္ေအာင္ အာဏာရွင္ေတြ စီမံကြပ္ကဲေနပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ နယ္စပ္ႏိုင္ငံေတြကိုသြားမယ့္ လူငယ္လူရြယ္ေတြကို ဖမ္း မယ္ဆီးမယ္ဆိုတဲ့အမိန္႔စာကို သက္ဆုိင္ရာၿမ့ိဳနယ္မ်ားအလိုက္ ထုတ္ျပန္ျခင္းပါ၊ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြဆီ ဦး တည္ေနတဲ့ လိုင္းကားေတြေပၚက အသက္အရြယ္ငယ္သူေတြကိုဆြဲခ်ေနျခင္းပါ။က်မတို႔ႏိုင္ငံရဲ့ အာဏာပိုင္မ်ား စီမံခန္႔ခြဲမႈကေတာ့ အရပ္ရပ္ေနျပည္ေတာ္ ၾကားလို႔မွမေတာ္။
တကယ္လိုအပ္ေနတာက တိုင္းျပည္စီးပြါးေရး ဦးေမာ့လာဘို႔၊ တိုင္းရင္းသားအားလုံး တေျပးညီျဖစ္ဘို႔၊ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ျမွင့္တင္ဘို႔၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတြရ,ဘို႔ ဆိုတာႏိုင္ငံ့ဥေသွ်ာင္ႀကီးမ်ား အသိေခါက္ခက္ အဝင္ နက္ေနေလေရာ့သလား?
ခိုင္မာေက်ာ္ဇာ
Computer ကိုတခါမွ မျမင္ဘူးေသးခင္တုန္းက စာစီစာ႐ိုက္သင္ေပးတဲ့ KIC ရဲ့ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္လည္းျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကဗ်ာဆရာမ ခိုင္မာေက်ာ္ေဇာကို (မခိုင္)က်ဳပ္ေလးစားဂုဏ္ျပဳတဲ့အေနနဲ႔ တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ အားမာန္သစ္ မဂၢဇင္းက ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ (၁) ရက္ေန႔မွာထုတ္ေဝတဲ့ ဆရာမ ခိုင္မာေက်ာ္ေဇာရဲ့ ေဆာင္းပါးကို မူရင္း အတိုင္း ကူးယူေရးသားေဖၚျပထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
မင္းစိုးစံ အေဝးေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး