• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Thursday, December 23, 2010

ဒုတိယပင္လံု ေခၚယူေရး

ဒုတိယပင္လံု ေခၚယူေရး

By ဦးေက်ာ္ဇံသာ
ဗုဒၶဟူး, 22 ဒီဇင္ဘာ 2010

ဒီတပတ္ မ်က္ေမွာက္ေရးရာ ေဆြးေႏြးခန္းမွာ ဦးေက်ာ္ဇံသာ က ၂၀၁၀ ႏိုဝင္ဘာလမွာ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလအတြင္းမွာ ေရွ ႔ဆင့္ေနာက္ဆင့္ ေပၚထြက္လာတဲ့ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံ ေခၚယူေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ ပင္လံုညီလာခံ ေခၚယူေရးဆိုတာကို ဘာေၾကာင့္အဆိုျပဳေျပာဆိုေနၾကပါသလဲ။ ဒီညီလာခံကေန သေဘာတူ ဆံုးျဖတ္လိုက္တာေတြဟာ လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေန အလားအလာ ရွိပါသလားဆိုတာေတြကို သိရွိႏိုင္ဖို႔ ျပင္ပအေျခစိုက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွ ႔ေနမ်ားေကာင္စီ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဳး ဦးေအာင္ထူး နဲ႔ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံ ပညာရွင္ ေဒါက္တာ အင္ဒရူး ေငြက်ဳံလ်န္ တို႔ကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္း ေဆြးေႏြးတင္ျပထားပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ပထမဦးဆံုးက ဒုတိယပင္လံု ဆိုတဲ့စကား။ ဒုတိယပင္လံု ေခၚယူမယ္ဆိုတဲ့ အသံဟာ အခုတေလာ ၾကားေနရပါတယ္။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္ ပထမဦးဆံုး စဥ္းစားမိတာက သမိုင္းထဲမွာ အေရးႀကီးတဲ့ ျဖစ္ရပ္တခုျဖစ္ခဲ့ၿပီးေနာက္မွာ အဲဒီျဖစ္ရပ္မ်ဳိးကို ထပ္ၿပီးလုပ္မယ္ဆုိရင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိပါသလား။ သမိုင္းက ဒီျဖစ္ရပ္မ်ဳိးကုိ အလားတူ ထပ္ၿပီးလုပ္ဖို႔အတြက္ အခြင့္ေရးတရပ္ ဖန္တီးေပးႏိုင္ပါသလား။ ဦးေအာင္ထူး အရင္ေဆြးေႏြးပါ - ဘယ္လုိျမင္ပါသလဲ။ ဒုတိယပင္လံု ဘယ္သူပဲေခၚေခၚ ဒုတိယပင္လံုဆိုတဲ့ ျဖစ္ရပ္မ်ဳိးကုိ ေနာက္ထပ္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္ အခုလူေတြမွာ ရွိၾကပါသလား။

ဦးေအာင္ထူး ။ ။ ဒီလုိပါ ပထမပင္လံုမွာတုန္းက ခ်မွတ္ထားတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္အတုိင္း က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ ႔ သမိုင္းမွာ လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီးေတာ့ တိုင္းရင္းသားေတြ တန္တူကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို အာမခံခ်က္ေပးႏိုင္မယ္ဆုိရင္ ဒုတိယအႀကိမ္ ျပန္ေခၚခြင့္ မရွိပါဘူး။ ဆိုေတာ့ ပထမအႀကိမ္ ပင္လံုညီလာခံေခၚတုန္းက အဓိကအားျဖင့္ လြတ္လပ္ေရးရဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တဲ့အခါမွာ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ထားခဲ့တဲ့ တန္တူေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အေျခခံေပၚကေန စစ္မွန္တဲ့ ဖဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးဟာ ဒီေန႔ ႏွစ္ေပါင္း (၅၀) ၾကာလို႔ ျပန္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ အမ်ဳိးသားစည္းလံုးညီၫႊတ္ေရးက လံုးဝၿပိဳကြဲၿပီးေတာ့ ျပည္ေထာင္စုဟာ ရစရာမရွိေအာင္ ျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနေအာက္မွာ လက္ေတြ႔ ေတြ႔ေနရတာေၾကာင့္ ဒုတိယအႀကိမ္ ပင္လံုညီလာခံ တနည္းအားျဖင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ စကားနဲ႔ေျပာမယ္ဆိုရင္ ၂၁ ရာစု ပင္လံုညီလာခံ ေခၚဆိုတာဟာ ျပည္ေထာင္စုကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္တဲ့ လုပ္ရပ္မွန္ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ပံု စံနစ္ကို ျပန္လည္သံုးသပ္ အသစ္ျပန္လည္ ေဖာ္ေဆာင္မွာျဖစ္တာမို႔ တႏိုင္ငံလံုး ျပည္သူလူထုအက်ဳိးအတြက္ ျဖစ္တယ္လို႔ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေျပာလို႔ရပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ေဒါက္တာ အင္ဒရူးရဲ ႔ အျမင္ကိုလည္း သိပါရေစ။ ဒုတိယပင္လံုဆိုၿပီး ေခၚယူမယ့္ကိစၥဟာ သမိုင္းထဲမွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ၿပီးတဲ့ historic event တခုကို ထပ္မံၿပီးေတာ့ ျပန္လည္ဖန္တီးမယ္ဆိုတဲ့ကိစၥကို ဘယ္လိုသေဘာရပါသလဲ။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိၾကပါသလား။

ေဒါက္တာ ေငြက်ဳံလ်န္ ။ ။ ႏွစ္မ်ဳိးနဲ႔ ခြဲဖို႔လိုမယ္လို႔ က်ေနာ္ယူဆပါတယ္။ ပထမအခ်က္က ဥပေဒအရ ပထမပင္လံုရဲ ႔ ပဋိညာဥ္ရဲ ႔ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအရ လုပ္ရမယ့္ကိစၥရွိတယ္။ ဒုတိယက အခု ႏိုင္ငံေရး ရႈေထာင့္ကေန လုပ္သင့္လုပ္ရမယ့္ ကိစၥလို႔ ျမင္ပါတယ္။ ပထမပင္လံု ပဋိညာဥ္ရဲ ႔ သေဘာတူညီခ်က္ေတြကို အဲဒီပင္လံု ပဋိညာဥ္မွာ သေဘာတူထားတဲ့လူေတြက ျပင္ဆင္ခ်င္တယ္၊ မျပင္ဆင္ခ်င္ဘူးဆုိတာ အဲဒီအေပၚမွာ လက္မွတ္ထိုးတာတဲ့ လူေတြေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးအရ ေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့ အဲဒီ ပင္လံုပဋိညာဥ္ေပၚမွာ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္တုန္းက မပါတဲ့လူေတြက ပါလာခ်င္တာ။ ၿပီးေတာ့ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံတခုလံုး ေကာင္းစားေရးအတြက္ လုပ္ခ်င္တယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ အဲဒီအေပၚမွာ ႏိုင္ငံေရးအရ ပထမပင္လံု ပဋိညာဥ္ရဲ ႔ ဥပေဒအရ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအေပၚ သူတို႔ သေဘာတူညီတဲ့အေၾကာင္း လုပ္ႏိုင္တဲ့အခန္းက႑ ရွိပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီကိစၥက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဥပေဒအရ ႏွစ္ခုသတ္သတ္မွတ္မွတ္ ခြဲၿပီးေတာ့ ေရွ ႔ဆက္လုပ္ရမယ့္ ကိစၥလို႔ ျမင္ပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ က်ေနာ္ အင္ဒရူး ကိုပဲ ဆက္ေမးခ်င္တာက ပဋိညာဥ္အရ ပထမပင္လံုမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့တဲ့လူေတြဟာ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ငါတို႔ျပန္ေခၚခ်င္တယ့္ ပံုစံမ်ဳိးျဖစ္ရမယ္။ ေနာက္တခုက မပါဝင္ေသးတဲ့လူေတြကို ထပ္မံ တိုးခ်ဲ ႔ဖို႔ ခ်ဲ ႔ထြင္ဖို႔လိုတယ္ဆုိရင္ လုပ္ရမယ္ေပါ့။ ပထမဦးဆံုး ဦးေအာင္ထူး ဒီအခ်က္ကို သေဘာတူပါသလား။ အရင္ ပထမပင္လံုမွာ လက္မွတ္ထိုးခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ ႔ သေဘာထားကို ဦးေအာင္ထူး ဘယ္လို သေဘာရပါသလဲ။

ဦးေအာင္ထူး ။ ။ က်ေနာ္ ထင္တာကေတာ့ ဒီဥစၥာကို အစကေတာ့ ျပန္သြားလို႔ေတာ့ မရဘူးလို႔ထင္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိေတာ့ က်ေနာ္တို႔ တုိင္းျပည္ရဲ ႔ လက္ေတြ႔အေျခအေနကို ၾကည့္ဖို႔လိုတယ္။ ဆိုလိုခ်င္တာက rigid centralization ကေန decentralization ကို သြားရမွာျဖစ္တယ္။ ျမန္မာလိုဆုိရင္ တင္းၾကပ္တဲ့ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကေန ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ေလွ်ာ့ခ်တဲ့ အေျခခံ ျပည္ေထာင္စုကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အစအဆံုး ျပန္သြားၾက လူေတြ ကိုယ္ေနရာကိုယ္ျပန္ယူၾကဆိုတဲ့ အယူအဆေတြက အေျခခံအားျဖင့္ေတာ့ စဥ္းစားလို႔ ရႏိုင္ေပမယ့္ လက္ေတြ႔မက်ေတာ့ဘူး။ ဒီအေျခခံကို ျပန္ေကာက္ေနမယ္ဆုိရင္ ျပည္ေထာင္စုက လက္ေတြ႔တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔ဟာ ျဖစ္လာစရာ မရွိဘူးလို႔ က်ေနာ္ေတာ့ သံသယ ရွိပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို relax ျဖစ္ဖို႔၊ သိပ္ၿပီး တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ မထားဘူးဆိုတာက ပင္လံုသေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ ဆုိင္ပါသလား။ လက္ေတြ႔မွာ အာဏာခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစံနစ္နဲ႔ ပိုၿပီးေတာ့ မဆုိင္ဘူးလား ဦးေအာင္ထူး။

ဦးေအာင္ထူး ။ ။ ပင္လံုသေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ အတိအက် ဆုိင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ဆိုင္လဲဆိုေတာ့ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို ျပန္ၾကည့္ရင္ အပိုဒ္ (၅) မွာ ေတြ႔ရမယ္။ နယ္တြင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ရာႏႈန္းျပည့္ ရွိရမယ္ျဖစ္တယ္။ အခု က်ေနာ္တုိ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ရာႏႈန္းျပည္ မရွိဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ဒါ လက္ေတြ႔ ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္မႈ ျပႆနာ ျဖစ္လာတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ အဲဒါေၾကာင့္ ေျပာတာေပါ့ - လက္ေတြ႔မွာသာ မျဖစ္တာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ ေရးထားတာက ရွိရမယ္ဆုိေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ လုပ္ရမယ့္ဟာက ပင္လံုစာခ်ဳပ္ပါ အခ်က္အလက္အတိုင္း အတိအက်လက္နာရင္ မၿပီးဘူးလား။ ဒုတိယပင္လံု ေခၚဖို႔လိုသလား။

ဦးေအာင္ထူး ။ ။ အတိအက်လက္နာဖို႔က ေပ်ာက္သြားၿပီ။ က်ေနာ္တုိ႔ ဘယ္အေျခခံနဲ႔ ျပန္သြားမလဲ။ ကေန႔က ပင္လံုစာခ်ဳပ္ဆိုတာကို လက္ေတြ႔ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ စစ္အစိုးရက ထည့္မစဥ္းစားဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္အေျခခံကို ျပန္ေကာက္မလဲ။ အေျခခံကို ျပန္ေကာက္တဲ့အခါမွာ က်ေနာ္တို႔ စိုးရိမ္တာက လံုးဝ တစ္ရာ ရာခိုင္ႏႈန္းအားျဖင့္ မူလအေျခခံကို ျပန္သြားလို႔ မရဘူး။ အဲဒါက ဘာလဲဆုိေတာ့ လြတ္လပ္ေရးမရခင္က အေျခအေန ကိုယ့္ေနရာ ကိုယ္ျပန္သြားၾက ဆိုတာ။ ဒါမျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိေတာ့ တုိင္းျပည္က ယေန႔အေျခအေနမွာ အင္မတန္ တင္းၾကပ္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ကို ေရာက္ေနၿပီ။ လက္ေတြ႔အားျဖင့္ က်ေနာ္တုိ႔ ၾကည့္ရေတာ့မယ္။ ေနာက္တဖက္ကလည္း ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာပါတဲ့ အႏွစ္သာရေတြကို ျပန္လည္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ဆုိရင္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ရဲ ႔ သေဘာတူညီခ်က္ကုိ ျပန္ၿပီး အသက္သြင္းဖို႔ လုိအပ္လာတယ္။ ဒါေတြက ရွိသင့္သလား။ ဘာေၾကာင့္ရွိသင့္သလဲ။ သမိုင္းမွန္မရွိတဲ့အတြက္ ဘာေတြ ဆိုးက်ဳိးေတြ ျဖစ္ခဲ့သလဲ။ အဲဒီ ဆိုးက်ဳိးေတြ မျဖစ္ေတာင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ကို ဘယ္လို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္မလဲ။ အဲဒီ ဖြင့္တဲ့အေပၚ ဖြဲ႔စည္းပံုက ဘယ္လိုစဥ္းစားမလဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ သမုိင္းမွာျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေျခအေနေတြ၊ လက္ေတြ႔ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ အေျခအေနေတြ၊ ေနာင္ျဖစ္မယ့္ ျပႆနာေတြကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ဖို႔အတြက္ကို အေျခခံေတြ ျပန္ဆြဲရမယ္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္။ ဒီသေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ က်ေနာ္နားလည္းတာက ပင္လံုစာခ်ဳပ္က ရွိၿပီသာ။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ မရွိဘူးဆိုရင္ မမွားဘူးဆိုရင္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့လူေတြ ညံ့တဲ့ကိစၥသာျဖစ္တယ္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ ျပဌာန္းထားတဲ့အတိုင္း အတိအက် အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱယားပဲ လုိအပ္တယ္လို႔ က်ေနာ္ကထင္လုိ႔ ေျပာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အင္ဒရူးရဲ ႔ သေဘာထားလည္း ေျပာပါအုန္း။

ေဒါက္တာ ေငြက်ဳံလ်န္ ။ ။ မွန္ပါတယ္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ဟာမ်ဳိး ပဋိညာဥ္တခုကို အနက္ဖြင့္တဲ့အခ်ိန္မွာ ႏွစ္မ်ဳိးနဲ႔ ဖြင့္ရတယ္။ ပထမက statutory act the term - အဲဒီ ပင္လံုပဋိညာဥ္မွာ အတိအလင္း ျပဌာန္းထားတဲ့ကိစၥနဲ႔ ေနာက္ၿပီးေတာ့ implied term အမႈကိစၥအရ လိုအပ္ေသာ အစီအစဥ္အတုိင္း အနက္ဖြင့္ျခင္းဆုိၿပီးေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ပင္လံုကို ေျပာတိုင္းမွာ တခ်ဳိ ႔လူေတြက ေျပာတယ္ ပင္လံုမွာ အခ်က္ (၉) ခ်က္ပဲ ပါတယ္။ တုိင္းရင္းသား ခြဲထြက္ခြင့္တို႔ ဘာတို႔ မပါဘူး။ ဘာညာေျပာၾကတယ္။ အဲဒါ implied term နဲ႔ statutory term တို႔ကို နားမလည္းတဲ့၊ ဥပေဒ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းကို နားမလည္းတဲ့ လူေတြေျပာတဲ့စကားျဖစ္တယ္။ ဆိုေတာ့ အခု ဒုတိယပင္လံု ညီလာခံေခၚဖို႔ဆိုတာ မူအားျဖင့္ က်ေနာ္အေနနဲ႔ ေခၚသင့္တယ္လို႔ ယူဆတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆုိေတာ့ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ (၃၅၂) မွာ ျပဌာန္းထားတာက ႏိုင္ငံသားတိုင္းေတြက သူတို႔ရဲ ႔ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ေဆာင္ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္လို႔ ေျပာထားတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ နဲ႔ အန္အယ္လ္ဒီ နဲ႔ စီအာပီပီ ျဖစ္ျဖစ္ တျခား တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြျဖစ္ျဖစ္ သူတုိ႔ ဒုတိယပင္လံု ညီလာခံေခၚဖို႔ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒက သူတို႔ကို ခြင့္ျပဳၿပီးသာျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥက ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒက ခြင့္ျပဳထားေပမယ့္ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံ ေခၚတဲ့အခ်ိန္မွာ အဲဒီ ပထမပင္လံုညီလာခံတုန္းက သေဘာတူထားတဲ့ statutory act the terms နဲ႔ implied term ေတြကို အဖ်က္အစီး မခံဘဲနဲ႔ amendment လုပ္တဲ့ အေနအထားနဲ႔ ေခၚလို႔ရွိရင္ေတာ့ ေခၚသင့္တယ္။ ေခၚထိုက္တယ္။ ေခၚဖို႔လည္း လိုအပ္တယ္။ အခုန ဆရာေအာင္ထူး ေျပာသလို ၂၁ ရာစုအေနအထားနဲ႔ ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ဒီဟာေတြကို amendment လုပ္သင့္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ပထမဥစၥာကိုေတာ့ ျပင္ဆင္ဖို႔ မလုပ္သင့္ဘူးလို႔ က်ေနာ္က ယူဆပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ အဲဒီေတာ့ ပင္လံုညီလာခံ ဒုတိယအႀကိမ္ ေခၚၿပီဆိုၾကပါစို႔။ အဲဒီ ပင္လံုညီလာခံရဲ ႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း ေခၚတဲ့လူကတပိုင္း၊ ဒါေပမဲ့ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ လူေတြကေရာ တကယ္လိုက္ၿပီး ေဖာ္ေဆာင္ပါမလား။ ဒီအခ်ိန္မွာ ပင္လံုညီလာခံ ေခၚတဲ့လူေတြဟာ၊ ေျပာေနတဲ့လူေတြဟာ အာဏာလက္ရွိ ရွိေနသူေတြ မဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ပထမပင္လံု ေခၚခဲ့တာ အာဏာလက္ရွိေတြ ေခၚခဲ့တာျဖစ္တယ္။ အဂၤလိပ္ကိုယ္စားလွယ္လည္း လာတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္လည္း ဘုရင္ခံ အမႈေဆာင္ေကာင္စီရဲ ႔ ဒုတိယဥကၠဌ အေနနဲ႔ လာတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီလို အာဏာလက္ရွိလူေတြ ျပည္သူလက္ထဲကို အာဏာထည့္ၾကမယ့္လူေတြ။ တိုင္းရင္းသားေတြက ဗမာနဲ႔ လြတ္လပ္ေရး မလုိခ်င္ၾကဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကို ကန္႔ကြက္ေတာ့ ျပန္လာေတာ့ လုပ္တယ္။ အခုအခါမွာၾကေတာ့ ပင္လံု ဒုတိယပင္လံု ေခၚသင့္တယ္လို႔ ေျပာေနတာ အာဏာလက္ရွိအဖြဲ႔အစည္းေတြ မဟုတ္ေတာ့ အဲဒါ အခက္အခဲမရွိႏိုင္ဘူးလား။

ဦးေအာင္ထူး ။ ။ အခက္အခဲကေတာ့ က်ိန္းေသရွိတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြက တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေတြပါဖို႔ လိုတယ္ဆိုၿပီး ရွင္းလင္းေဆြးေႏြးတာျဖစ္တယ္။ ဒီမွာ ႏွစ္ခ်က္ရွိတယ္။ တခ်က္က ဘာလဲဆုိေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စစ္အာဏာရွင္စံနစ္ တည္ရွိေနသမွ်ကာလပတ္လံုး ဘယ္ေတာ့မွ စစ္မွန္တဲ့ ျပည္ေထာင္စု မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ေနာက္တခါ ဘယ္လို ညီလာခံမ်ဳိးမ်ဳိးေခၚေခၚ ဘာတခုမွ ျဖစ္လာမွာမဟုတ္ဘူး။ စစ္အာဏာရွင္စံနစ္ဟာ တုိင္းရင္းသားေတြ ရခ်င္တဲ့ တန္တူညီတူ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရဲ ႔ အဓိကရန္သူဆိုတာကို အားလံုး နားလည္းဖို႔ လိုတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံကို ပါဝင္ပတ္သက္မယ့္ တပ္မေတာ္သားေတြကလည္း စစ္အာဏာရွင္စံနစ္ကို မက်င့္သံုးသင့္ေတာ့ဘူးလို႔ လက္ခံဖို႔လုိတယ္။ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ၿပိဳကြဲေနတဲ့အတြက္ တတိုင္းျပည္လံုးဟာ ဒုကၡေရာက္ေနတယ္ဆိုတာကို နားလည္းရင္ အဲဒီအေျခခံကေနၿပီးေတာ့ တပ္မေတာ္သားေတြရဲ ႔ ပါဝင္ပတ္သက္မႈကို ဖိတ္ေခၚတာ သဘာဝက်တယ္။ ဒါေပမဲ့ တကယ့္လက္ေတြ႔ ပင္လံုညီလာခံ ျဖစ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ တပ္မေတာ္ကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့၊ အဖြဲ႔အစည္းကို ကုိယ္စားျပဳတဲ့၊ institution ကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ တက္ၿပီး လက္မွတ္ထိုးတာမ်ဳိး လုပ္လို႔ မရပါဘူး။ ဘယ္လို တက္ရမလဲဆုိရင္ တပ္မေတာ္က လက္ခံတဲ့အစိုးရ၊ တနည္းအားျဖင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးမွ ေပၚတဲ့အစိုးရ။ သူတုိ႔ဘာသာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမာက္ထားတဲ့ အစိုးရက အစိုးရအေနနဲ႔ တက္လာၿပီး လက္မွတ္ထိုးတယ္ဆိုရင္၊ ဒီလုိ လက္မွတ္ထိုး ပါဝင္ပတ္သက္မႈမ်ဳိး ျဖစ္လာရင္ တာဝန္ခံတဲ့ binding ျဖစ္တဲ့ စာခ်ဳပ္တရပ္ ထပ္ေပၚလာမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ဒါ လက္ေတြ႔ တက္လာၿပီး ထိုးႏိုင္မထိုးႏိုင္ဆိုတာကေတာ့ ျပည္တြင္းျပည္ပ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တုိ႔ရဲ ႔ ဦးေဆာင္မႈ၊ တပ္မေတာ္သားေတြ ကို္ယ္တုိင္ကိုက အဲဒီမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ အႏိုဌာရံုေတြေၾကာင့္ ငါတို႔ဘဝႀကီးဟာ ကေန႔အခ်ိန္မွာ လံုးဝကို ဆိုးဝါးေနပါလား သေဘာေပါက္လာတဲ့အေပၚမွာ မူတည္တယ္လို႔ က်ေနာ္ယူဆပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အင္ဒရူး လည္း ေျပာပါအုန္း။ ေနာက္ဆံုးေမးပါရေစ။ အခုအခ်ိန္မွာ ဦးေအာင္ထူး ေျပာသြားသလိုပဲ တိုင္းရင္းသားေတြ အခြင့္အေရးကို အျပည့္အဝ လိုက္ေလ်ာခ်င္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတရပ္က အာဏာလက္ရွိ မဟုတ္ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စစ္တပ္ကသာ အုပ္စိုးထားတဲ့ အစိုးရျဖစ္တယ္။ ဆိုေတာ့ အဲဒီလို အစိုးရမ်ဳိး တိုင္းရင္းသားေတြရဲ ႔ အေျခအေနကို နားလည္းသေဘာေပါက္မယ့္ အစိုးရတရပ္မ်ဳိး မရွိဘဲနဲ႔ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံ ေခၚလို႔ေကာ အဓိပၸါယ္ ရွိႏိုင္ပါမလား။ ဒုတိယပင္လံုေခၚၿပီးေတာ့ အဲဒီက ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတုိင္း အေကာင္အထည္ေပၚလာေအာင္ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ လုပ္သင့္သလဲ။ တျခားနည္းလမ္းမ်ား စဥ္းစားထားတာ ရွိပါသလား။

ေဒါက္တာ ေငြက်ဳံလ်န္ ။ ။ ပထမအခ်က္က တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့လူေတြက ျပည္သူဆႏၵကို ကိုယ္စားျပဳၿပီးေတာ့ ျပည္သူ႔ဆႏၵအမွန္ကို ထင္ဟပ္ေပၚလႊင္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေနတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ နားလည္းဖို႔လိုတယ္။ ဒုတိယအခ်က္က အဲဒီလို နားလည္းႏိုင္ေအာင္လို႔ အခုလို ဒုတိယပင္လံုညီလာခံေခၚတဲ့ အခ်က္ကေန ထင္ဟပ္ေပၚလႊင္ေစတဲ့ အပိုင္းေပၚလာႏိုင္တယ္။ တတိယအခ်က္က ဒီလုိ ေခၚလိုက္ျခင္းအားျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံဆုိတာ ဘယ္လိုေပၚလာသလဲဆိုတဲဟာကို တိုင္းသူျပည္သားေတြအားလံုး နားလည္းၿပီးေတာ့ လက္ခံႏိုင္တဲ့အဆင့္အထိ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္မႈေအာက္မွာ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံကိစၥကို လုပ္ႏိုင္လို႔ရွိရင္ အဲဒါအျမတ္လို႔ က်ေနာ္ျမင္ပါတယ္။ အဓိက က ပင္လံုညီလာခံထိုင္ၿပီးေတာ့ အဲဒီမွာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်တာထက္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံမွာရိွတဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြ အားလံုးက ပထမပင္လံုညီလာခံမွာ ဘာေတြရွိခဲ့တယ္ဆုိတဲ့ဟာ နားလည္းႏိုင္ၿပီးေတာ့ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံမွာ ဘာေတြလုပ္သင့္တယ္ဆိုတာကို သူတို႔နားလည္းတယ္ဆုိလုိ႔ရွိရင္ အဲဒါအျမတ္လို႔ပဲ ျမင္ပါတယ္။ ဒီအတုိင္းပဲ ႏိုင္ငံေရးအရ သြားသင့္တယ္၊ အခုန ပထမေျပာသလို ဥပေဒအရ သြားသင့္တဲ့အပိုင္းရွိသလို ႏိုင္ငံေရးအရ သြားသင့္တဲ့အပိုင္းရွိတယ္။




Find this article at:
http://www.voanews.com/burmese/news/news-analysis/news_analysis_12-22-10-112340919.html