• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Tuesday, December 18, 2012

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရး နွင့္ ေျမယာျပႆနာအေပၚ ဥပေဒစိုးမိုးေရးရွဳေဒါင့္မွသံုးသပ္ျခင္း အပိုင္း (၃)

တညင္းကုန္းဘူတာကို ဥၾသဆြဲၿပီး ၀င္လာတဲ့ ရထားတစ္စီး
Source Photo from http://www.bbcburmese.com

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရး 

ႏွင့္

 ေျမယာျပနာအေပၚ 

ဥပေဒစိုးမိုးေရးရွဳေဒါင့္မွ သံုးသပ္ျခင္း

အပိုင္း (၃) 

ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
 ဒီဇဘၤာလ (၁၈) ရက္ ၂၀၁၂ ခုနွစ္

 ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို“နိုင္ငံေတာ္”ရွဳေဒါင့္မွအဓိက,မဟုတ္ဘဲ လူထုရ,သင့္ရ,ထိုက္သည့္ အခြင့္အေရးအေျခခံ
မွ အဓိ,ယခ်ဥ္းကပ္ရန္ကုိ၎၊ ပထမဆံုးအေနျဖင့္ “လယ္လုပ္သူ လယ္ပိုင္ခြင့္”အား အသိအမွတ္ျပဳရန္ကို
၎၊ စာေရးသူ၏ ေဆာင္းပါး အမွတ္(၁) နွင့္ (၂) တို႔တြင္ေဖၚျပခဲ့သည္။

အသက္ရွင္ရပ္တည္ခြင့္၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္၊ စည္းရံုးခြင့္၊ စုေ၀းခြင့္ စ,
သည္မ်ားမွာ တဦးခ်င္းအခြင့္အေရးမ်ားျဖစ္သည္။
“လယ္လုပ္သူ လယ္ပိုင္ခြင့္”သည္လည္း တဦးခ်င္းအခြင့္အေရးျဖစ္သည္။
ဥပေဒမ်ားအား လူထု၏ တဦးခ်င္းအခြင့္အေရးမ်ားကိုအေျခခံလွ်က္ ျပဌာန္း က်င့္သံုးရပါမည္။ သို႔ရာတြင္ ယင္းမွ်ႏွင့္ မျပည့္စံုပါ။
လူထုတြင္ တဦးခ်င္းအခြင့္အေရးသာမက, အုပ္စုလိုက္အခြင့္အေရး (သို႔မဟုတ္) စုေပါင္းအခြင့္အေရးမ်ား လည္း က်င့္သံုးခြင့္ရွိရ,ပါမည္။ လူသည္ တဦးခ်င္းသာမက,စုေပါင္းကာရပ္တည္၊ ရွင္သန္၊ ေနထိုင္ၾကရ,
သည့္သဘာ၀,ရွိေသာေၾကာင့္ပင္။
ေျမယာနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ စုေပါင္းအခြင့္အေရးကို မည္သို႔က်င့္သံုးမည္နည္း။

“ႏွစ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ အေျခစိုက္ေနထိုင္လာခဲ့ၾကသည့္ ေဒသ,ခံေက်းလက္လူထုမ်ားက, မိမိတို႔ေက်းရြာ
၀န္းက်င္ရွိ ေျမယာအား စုေပါင္းအသံုးခ်ခြင့္” [i]ျဖစ္သည္။
ဤအယူအဆ,သည္ ေဒသခံလူထုမ်ားက,မိမိတို႔ေဒသ,အတြင္း တည္ရွိေနသည့္ သဘာ၀,ပတ္၀န္းက်င္ကို ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ[ii] အား မထိပါးေစဘဲ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းျပဳခြင့္ [iii]အေပၚတြင္ အေျခခံ
သည္။

ေဒသတခုခု၌ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ နွစ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ အေျခစိုက္ေနထိုင္လာခဲ့ၾကသည့္ ေဒသ,ခံလူထု အေနျဖင့္ မိမိတို႔က်းရြာအနီးတ၀ိုက္ရွိ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားႏွင့္ အင္းအိုင္မ်ားတြင္ ငါးရွာခြင့္ရွိရ,မည္။
မိမိတို႔ေက်းရြာအျပင္ရွိ သစ္ေတာမ်ားအတြင္း ၀င္ေရာက္ကာ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ေနထိုင္မည့္ ေနအိမ္ေဆာက္
လုပ္ေရးအတြက္ သစ္၀ါးမ်ားခုတ္ခြင့္၊ မိသားစုစားေသာက္ရန္ သစ္သီး ၀လံႏွင့္ သီးပင္စားပင္မ်ား၊ တိရစာၦန္ သားေကာင္ငယ္မ်ား ရွာေဖြခြင့္ ရွိရ,မည္။
မိမိတို႔ေက်းရြာတ၀ိုက္တြင္ရွိေနေသာ ေျမလြတ္၊ ေျမလပ္နွင့္ ေျမရိုင္းမ်ားအား စားက်က္ေျမအျဖစ္ အသံုး ခ်ခြင့္၊ စိုက္ပ်ိဳးေျမတိုးခ်ဲ႕ခြင့္အျပင္ ေက်းရြာတခုလံုး၏ စုေပါင္းအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ လုိအပ္သလိုအသံုးခ် ခြင့္ ရွိရ,မည္ ျဖစ္သည္။

“နွစ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ အေျခစိုက္ေနထိုင္လာခဲ့ ၾကသည့္ ေဒသ,ခံေက်းလက္လူထုမ်ားက,မိမိတို႔ေက်း
ရြာ၀န္းက်င္ရွိ ေျမယာအား စုေပါင္းအသံုးခ်ခြင္႔” ရွိလွ်င္ လူမႈေရးသဟ,ဇာတ,ျဖစ္မႈ [iv]ႏွင့္ လူမႈေရးတည္
ၿငိမ္မႈ [v]ကို ပံ့ပိုးေပးသည္။ လူမႈေရးအရ ေပါင္းစည္းမႈ[vi] ကို ခိုင္မာေစသည္။
ေဒသ,ခံလူထုမ်ားသည္ မိမိတို႔ေဒသ,အတြင္းမွာပင္ ဘ၀,ရပ္တည္ရွင္သန္ႏိုင္ပါက အျခားေက်းလက္ေဒ
သ,မ်ားကိုျဖစ္ေစ၊ ျမိဳ႕ျပေဒသ,မ်ားကိုျဖစ္ေစ ေရႊ႕ေျပာင္းေနထိုင္ျပီး အသက္၀မ္းေၾကာင္း ျပဳဘို႔ၾကိဳးစားရန္ မလိုေတာ့၍ျဖစ္သည္။
လူထု၏ ဘ၀,သည္ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းနိုင္မႈအေပၚမူတည္ျပီး အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း နိုင္မႈမွာလည္း လူထုအေနျဖင့္ သဘာ၀,သယံဇာတ,မ်ားအေပၚ မည္မွ်အထိ လက္လွမ္းမီွ၊ အသံုးခ်ခြင့္ရွိသည္ ဟူသည့္ အေပၚတြင္ မူတည္သည္။

[vii]ေျမယာအား စုေပါင္းအသံုးခ်ခြင့္သည္ သမိုင္းအေမြအနွစ္မ်ား [viii]ကို ထိမ္းသိမ္းရန္အတြက္လည္း အေထာက္အကူျဖစ္သည္။
လူထုနွင့္ သံဃာေတာ္မ်ားက,အၾကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆႏၵျပၿပီးေနာက္တြင္သာ လက္ပံေတာင္းေတာင္တြင္ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး သီတင္းသံုးခဲ့သည့္ဗိမာန္အား ဆက္လက္ထိမ္းသိမ္းရန္ သမၼတ ဦးသိန္း
စိန္က ခြင့္ျပဳ ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဤျဖစ္ရပ္တြင္ ဗဟိုအစိုးရ,အာဏာပိုင္ သမၼတက,ခြင့္ျပဳ၍သာ ရ,သည့္အခြင့္အေရးျဖစ္ေနသည္။
ေဒသ,ခံလူထုအေနျဖင့္ ေျမယာအားစုေပါင္းအသံုးခ်ခြင့္ကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီးရ,ရွိသည့္ အခြင့္အေရးမဟုတ္
ပါ။ ဤသည္ကို ေျပာင္းျပန္လွန္ဘို႔လိုပါသည္။

လက္တင္အေမရိက,ႏိုင္ငံရွိ တရားရံုးမ်ားသည္ တရားစီရင္ရာ၌ စုေပါင္းအခြင့္အေရးနွင့္ဆက္စပ္သည့္ လူ
မႈေရးျပႆနာမ်ားကို အာရံုထားလာၾကသည္။
[ix]ေျမယာနွင့္ဆက္စပ္သည့္ လူထု၏စုေပါင္းအခြင့္အေရးႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ အိႏၵိယ,နိုင္ငံ၌ မတူကြဲျပားသည့္ လူမ်ိဳးစုမ်ား ေနထိုင္ရာျပည္နယ္မ်ားတြင္ တရားရံုးမ်ားက,ပို၍ အကာအကြယ္ေပးလာၾက သည္။
[x]ေက်ုးရြာအတြင္းတြင္ ပုဂၢလိက,ပိုင္ဆိုင္မႈနွင့္ မိသားစု အုပ္စု အလိုက္ပိုင္ဆိုင္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳသကဲ့
သို႔ ေက်းရြာအျပင္ရွိ ေျမယာမ်ားအား ေဒသ,ခံလူထုက စုေပါင္းပိုင္ဆိုင္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳသည္။
[xi]၁၉၉၇ ခုနွစ္တြင္ အိႏၵိယနိုင္ငံ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ေဒသ,ခံတိုင္းရင္းသားလူထုမ်ား၏ ဘ၀၊ အ
သက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းျပဳခြင့္၊ ေျမယာ၊ သစ္ေတာမ်ားနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ စံထားေလာက္ဘြယ္ စီရင္ခ်က္တရပ္ကို ခ်မွတ္ခဲ့သည္။
အန္ဒရာ ပရာဒက္ရွ္ ျပည္နယ္တြင္ ဆမာသာ ဟူသည့္ အယ္န္ဂ်ီအိုတခုက,ေဒသခံတိုင္းရင္းသားလူထုကို ကိုယ္စားျပဳ၍ အဆိုပါ ေဒသ,အတြင္း မိုင္းတူးေဖၚသည့္ ကုမၸဏီတခုအား တရားစြဲဆိုသည့္ မႈခင္းတြင္ ျဖစ္
သည္။
မိုင္းတူးေဖၚရန္နွင့္ စက္မႈလက္မႈေဒသ,မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲတည္ေဆာက္ရန္ တို႔အတြက္ သစ္ေတာနွင့္
ေျမယာမ်ားအား အသံုးခ်ခြင့္ကို ေဒသ,ခံတိုင္းရင္းသားမဟုတ္သည့္ အျခားပုဂၢိဳလ္မ်ား သို႔မဟုတ္ အျခား ပုဂၢလိက,ကုမၸဏီမ်ားအား ငွားရမ္းခြင့္မရွိဟူ၍ အိႏၵိယ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္က စီရင္ဆံုးျဖတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္
သည္။
[xii]အိႏိၵယနိုင္ငံ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၏ စီရင္ခ်က္ကို စံနမူနာအျဖစ္ကိုးကားမည္ဆိုလွ်င္ လက္ပံေတာင္း
ေတာင္တြင္ ေၾကးနီစီမံကိန္းလုပ္သင့္မလုပ္သင့္ ေဒသ,ခံလူထု၏သေဘာထားဆႏၵကို အဓိက,ရ,ယူရ,မည္
ျဖစ္သည္။
အေျခအေနတရပ္တြင္ အခိုင္အမာသေဘာတူညီမႈရ,ရွိပါက ထိခိုက္ပ်က္စီးသြားေသာ သဘာ၀,ပတ္၀န္း
က်င္ကို ျပန္လည္ကုစားနိုင္ေျခရွိျပီး လူမႈေရးသဟ,ဇာတ,ျဖစ္မႈကို ဆက္လက္ထိမ္းသိမ္းနိုင္ဘြယ္ရွိသည္
ဟု ေဒသ,ခံလူထုက,သေဘာတူလွ်င္ ေၾကးနီစီမံကိန္း ဆက္လက္ေဖၚေဆာင္ေရးကို စဥ္းစားနိုင္သည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္လွ်င္ ပထမဆံုးအေနျဖင့္ ၎တို႔တဦးခ်င္းပိုင္ဆိုင္သည့္ လယ္ေျမမ်ားသာမက,ေဒသ,အလိုက္ စုေပါင္းပိုင္ဆိုင္သည့္ေျမယာမ်ားဆံုးရွံုးသည့္အတြက္ပါ ၎တို႔ေၾကနပ္ေလာက္သည့္ ေလ်ာ္ေၾကးေငြေပးရ
ပါမည္။

ထို႔ေနာက္ ေၾကးနီစီမံကိန္းေဖၚေဆာင္ေနသမွ်ကာလ,ပတ္လံုး အျမတ္ေငြမ်ားမည္မွ်ရ,ရွိသည္ကို ရွင္းရွင္း
လင္းလင္း သိနိုင္ေလာက္သည့္စနစ္တရပ္ တည္ေထာင္ရပါမည္။ ယင္းအျမတ္ေငြကို ခြဲေ၀ခံစား အသံုးခ်
နိုင္ရန္ သံုးခ်ိဳးစနစ္ စဥ္းစားနိုင္သည္။

ပထမတခ်ိဳးမွာ ေဒသ,ခံလူထုအတြက္ျဖစ္သည္။ ေရရွည္၀င္လာမည့္ ယင္းအျမတ္ေငြအခ်ိဳးကို ေဒသ, ဖြံ
ၿဖိဳးေရးအတြက္နွင့္ ပ်က္စီးဆံုးရွံဳးသြားေသာ သဘာ၀,ပတ္၀န္းက်င္ ျပန္လည္ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ အသံုး
ျပဳရန္ျဖစ္သည္။
ဤသည္ကို သေဘာတူလွ်င္ (အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္မ်ား မဟုတ္ေသာ) ေဒသ,ခံလူထု၏ ကိုယ္စားလွယ္
မ်ားနွင့္ စနစ္တက်ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ လူထုအဖြဲ႔အစည္းတရပ္ ရွိရပါမည္။
ယင္းအဖြဲ႔က လက္ခံရ,ယူသံုးစြဲသြားရန္ ျဖစ္သည္။

ဒုတိယတခ်ိဳးအား ကုမၸဏီက,ရ,ယူသြားရန္ျဖစ္သည္။
တတိယတခ်ိဳးမွာ စစ္ကိုင္းတိုင္းနွင့္ ျပည္ေထာင္စုတခုလံုး ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရအာဏာ
ပိုင္မ်ားထံသို႔ေပးသြင္းသြားရန္ျဖစ္သည္။
ဤအျမတ္ေငြကို လက္ခံရယူၿပီး မည္သို႔သံုးစြဲသြားသည္ကို အာဏာပိုင္မ်ားက နွစ္စဥ္စာရင္းရွင္းတမ္းတ
ခုျပဳစုျပီး တျပည္လံုးရွိလူထုကို ခ်ျပသြားရန္ ျဖစ္သည္။
ယင္းစာရင္းမ်ား မွန္မမွန္ လူထုအေနျဖင့္ စစ္ေဆးနိုင္ခြင့္ရွိရမည္။

ေဒသခံလူထုနွင့္ မည္သို႔မွ်သက္ဆိုင္ျခင္းမရွိသည့္ ဦးပိုင္ကုမၸဏီသည္ ဤေၾကးနီစီမံကိန္းမွ အျမတ္ေငြ
တစံုတရာခံစားရန္ မည္သည့္အေၾကာင္းအခ်က္[xiii] နွင့္ တရား၀င္မႈ[xiv] ရွိပါသနည္း။

လူထုတရပ္လံုးပိုင္ေသာ သဘာ၀,သယံဇာတ,ပစၥည္းမွ အက်ိဳးစီးပြားကို ဦးပိုင္ကုမၸဏီက,ရ,ယူ၍ ဗိုလ္ခ်ဳပ္
နွင့္ အထက္ျဖစ္သည့္ စစ္ေခါင္းေဆာင္သစ္၊ ေဟာင္း မ်ားနွင့္ ၎တို႔မိသားစုမ်ား ခြဲေ၀သံုးစြဲေနၾကေၾကာင္း၊ ဗိုလ္မႈးၾကီးအဆင့္အထိရွိသည့္ အလတ္ပိုင္းနွင့္ ေအာက္ေျခအရာရွိမ်ားပင္ ခံစားခြင့္မရွိေၾကာင္း လူထုအ
တြင္းသတင္းမ်ားထြက္ေပၚေနသည္။
ဦးပိုင္၏ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားအား မည္သို႕ ခြဲေ၀သံုးစြဲေနေၾကာင္း တၾကိမ္တခါမွ် လူထုကို စာရင္းရွင္းတင္ျပ
ဘူးျခင္းမရွိသျဖင့္ အဆိုပါသတင္းမမွန္ ဟု ျငင္းနိုင္ရန္မလြယ္ပါ။

ဒုတိယစိုးရိမ္ခ်က္္မွာ ဦးပိုင္ကုမၸဏီ၏၀င္ေငြမ်ားကို တိုင္းရင္းသားမ်ားအား ဆင္ႏႊဲေနေသာ ျပည္တြင္းစစ္အ
တြက္ စစ္ေရး စါးရိပ္သံုးစြဲမည့္ကိစၥ ျဖစ္သည္။
သံဃာေတာ္မ်ားအားပစ္ခတ္ျပီး ျပင္းထန္သည့္မီးေလာင္ဒဏ္ရာမ်ား ရ,ေစခဲ့သည့္လက္နက္မွာ စင္စစ္အား
ျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္သို႔ပို႔ေဆာင္ျပီး အသံုးခ်ရန္ျဖစ္သည္ဟူ၍ စစ္ကိုင္းတိုင္း ရဲတပ္ဖြဲ႔ ရဲအုပ္တဦးကေျပာဆို
ေၾကာင္း သတင္းထြက္ခဲ့သည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေခါင္းေဆာင္သည့္ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္သည္ ဦးပိုင္ကုမၸဏီ၏ အခန္းက႑
နွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ မည္သို႔သံုးသပ္မည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ရပါမည္။

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးကို အေျခခံလွ်က္ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡဖန္တည္းခံရ,ဦးမည့္အေနအထားကို သတိၾကီးၾကီးထားရန္ လိုပါမည္။ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းရွိ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု အသီးသီးအေနျဖင့္ မိမိတို႔ လူမ်ိဳးတည္တံ့မႈကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ အေရးၾကီးသည္မွန္ေသာ္လည္း စစ္အာဏာရွင္စနစ္က, ဖန္တည္းထားသည့္ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡမ်ားတြင္သာ ၀ဲလည္ေနသမွ်ကာလ,ပတ္လံုး တိုင္းရင္သားေပါင္းစံု
လူထုၾကီးတရပ္လံုးသည္ မည္သည့္အခါတြင္မွ် ျငိမ္းခ်မ္းမႈ နွင့္ တိုးတက္ဖြံ႕ျဖိဳးမႈ ရနိုင္ဘြယ္မရွိပါ။

အေျခခံအားျဖင့္မူ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ဆိတ္သုဥ္းသြားလွ်င္ တရုပ္ကုမၼဏီမ်ား အပါအ၀င္ သင့္တင့္ ေလွ်ာက္ပတ္သည့္ နိုင္ငံျခားရင္းနွီးျမွဳပ္နွံမႈမ်ားကို ၾကိဳဆိုရ,ပါမည္။
လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးတြင္ ရန္သူသည္ တရုပ္ကုမၼဏီမဟုတ္သလို၊ တရုတ္အစိုးရနွင့္ တရုတ္လူထု လည္းမဟုတ္ပါ။
သို႔ရာတြင္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ၾကီး ဦးေအာင္မင္းေျပာသလို ငတ္တံုးက,ေကြ်းထား၍ တရုတ္က,ေက်းဇူးရွိ၍
ေတာ့ မဟုတ္ပါ။
နိုင္ငံျခားရင္းနွီးျမွဳပ္နွံမႈမ်ား၀င္ေရာက္လာျခင္းျဖင့္ ျပည္တြင္းေနလူထုမ်ား အလုပ္အကိုင္မ်ားရရွိ၊ နည္းပညာ
မ်ားသင္ၾကားခြင့္ရ,၊ လူမႈ စီးပြား ေရးဘ၀,ေခ်ာင္လည္သြားနိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

နိုင္ငံျခားကုမၸဏီမ်ားလာေရာက္ ရင္းနွီးျမွဳပ္နွံလုပ္ကိုင္ရာတြင္ သက္ဆိုင္ရာေဒသ,ရွိ ေဒသခံလူထုမ်ားအပါ
အ၀င္ ျပည္တြင္းရွိ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံု လူထုၾကီးတရပ္လံုး၏ အခြင့္အေရးနွင့္အက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို မထိပါး
ေစေရးအတြက္ အစိုးရက,လုိအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ား ျပဌာန္း၊ လက္ေတြ႔က်င့္သံုး၊ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပး
ရ,ပါမည္။ ယခုမူ ေျပာင္းျပန္ ျဖစ္ေနသည္။

ဖြဲ႕စည္းပံုနွင့္ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားသည္ ယင္းကို မေဖၚေဆာင္နုိင္ပါ။ ဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရ,အာ
ဏာပိုင္မ်ား ကိုယ္တိုင္သည္လည္း ယင္းသို႔ေဖၚေဆာင္ရန္ တက္တက္ၾကြၾကြ နည္းလမ္းရွာေဖြ ေဆာင္ရြက္ ရမည့္အစား လူထုကိုဆက္လက္ဖိနွိပ္ေနၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရ,သည္။

အဓိက,အားျဖင့္ လူထုၾကီးတရပ္လံုး၏ရန္သူမွာ ျပည္တြင္းရွိ စစ္အာဏာရွင္စနစ္သာျဖစ္သည္။ စစ္အာဏာ ရွင္စနစ္ သက္ဆိုးရွည္ေစရန္ စနစ္တက် သြတ္သြင္းျပဌာန္းထားသည့္ ၂၀၀၈ ခုနွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ
သာ ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ, နိုင္ငံေတာ္ဟူေသာစကားလံုးကို ကိုင္စြဲ၍ အင္အားၾကီး
ထြားေနသည္မွာ စစ္အုပ္စု ေဟာင္း သစ္ မ်ားနွင့္ ယင္းတို႔နွင့္ ပုလင္းတူ ဗူးဆို႔ လက္တဆုပ္စာ စီးပြားေရးသ
မားၾကီးမ်ားသာ ျဖစ္ေနသည္။
လူထုဧရာမ,အမ်ားစုၾကီးမွာ ထမင္းနပ္မွန္စားဘို႔ရန္ပင္ ရုန္းကန္ေနရဆဲျဖစ္ျပီး လြန္မင္းစြာအင္အားခ်ိနဲ႔
လွ်က္ရွိသည္။ ဤအေျခအေနေနာက္ခံတြင္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးသည္ လက္ေတြ႔ေအာင္ျမင္ရန္ အေၾကာင္းမရွိ
ပါ။

ျမန္မာနိုင္ငံက,တနွစ္ေစာ၍ လြတ္လပ္ေရးရ,သကဲ့သို႔ တရုတ္နိုင္ငံမွာ တနွစ္ေနာက္က်ျပီးမွ လြတ္လပ္ေရး
ရ,လာခဲ့သည္။ ၁၉၄၈လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ပိုင္း ၁၉၆၂ခုနွစ္အထိရွိေနခဲ့သည့္ လယ္သမားမ်ား၏အေျခ
အေနကို တရုပ္နိုင္ငံႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္၍ စာေရးသူ၏ဖခင္ လယ္သမားၾကီးက, မၾကာခဏ,သံုးသပ္ေျပာဆိုခဲ့
သည္။

ဟ ငါ႔သားရ။
အဲဒီတံုးက ငါတို႔လယ္သမားေတြ ေရႊမိုး၊ ေငြမိုး ရြာေနတဲ့ ေခတ္ၾကီးလို႔ျပာရင္မမွားဘူးကြ။
လယ္သမားဆိုတာ တနွစ္မွာသံုးရာသီရွိတဲ့အနက္ မိုးတြင္းေလာက္သာ အဓိက,အလုပ္လုပ္ရ,ၿပီးက်န္တဲ့ နွစ္ရာသီမွာ က်ိန္လံုးကေလးကိုင္ ရြာရိုးေလွ်ာက္လည္နိုင္ခဲ့တဲ့ေခတ္။
ဧည့္သည္လာရင္ ၀ေအာင္ လင္ေအာင္ေၾကြးနိုင္တဲ့ေခတ္။
ဆိုင္းသံ အိုးစည္သံေတြ တညံညံ စည္စည္ကားကားနဲ႕ လွဴနိုင္တန္းနိုင္တဲ့ေခတ္ကြ။
ရြာထဲမွာ စတုဒီသာ ေကၽြးတဲ့ မ႑ပ္ေတြနဲ႔ျပည့္လို႔ေပါ့ကြာ။
အဲသည္တံုးမွာ တရုတ္ေတြထမင္းငတ္ေနၾကတာကြ။
ဆန္ျပဳတ္ေသာက္ေနၾကရ,တဲ့ လူဦးေရ ဘယ္နည္းပါ့မလဲ။
ငါတို႔ရြာမွာလာျပီး ေပါက္ဆီကေလးေရာင္းစား။
ရြာထိပ္မွာ ေခါက္ဆြဲဆိုင္ကေလးေတြဖြင့္စား သည္လိုလုပ္စားခဲ့ၾကရ,တာ ေလကြာ။

နွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ၾကာျပီးေနာက္တြင္ တရုတ္လူထုနွင့္ ျမန္မာလူထု အေျခအေနသည္ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြား
ခဲ့ျပီ။
တရုတ္ျပည္သည္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို အတိုင္းအတာအရ,တစံုတရာ ေအာင္ျမင္စြာက်င့္သံုးနုိင္သျဖင့္ ယခုမူ အိပ္ေနေသာ နဂါးၾကီးဘ၀,မွ နိုးေနေသာနဂါးၾကီးဘ၀,သို႔ ေအာင္ျမင္စြာ အသြင္ေျပာင္းနုိင္ျပီ ျဖစ္ေၾကာင္း
ေတြ႔ရသည္။
တရုတ္ျပည္တြင္ လူဦးေရသန္းသံုးရာခန္႔မွ်သည္ သန္းၾကြယ္သူေဌးမ်ားျဖစ္ေနျပီျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာရ
သည္။

ဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုလက္ေတြ႔ခံစားနိုင္ရန္၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျဖိဳခ်ဘို႔လိုပါမည္။
လူထု၏ တဦးခ်င္းအခြင့္အေရး၊ စုေပါင္းအခြင့္အေရးမ်ားနွင့္ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အခြင့္
အေရးမ်ားကို အာမ,ခံသည့္ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္တရပ္ ေပၚေပါက္လာရန္
ႀကိဳးပမ္းဘို႔လိုပါမည္။
ယင္းေနာက္တြင္ လူထုတြင္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးက,က်ားကန္ေပးေသာ အင္အားရွိလာပါမည္။
နိုင္ငံျခား ကုမၸဏီမ်ားနွင့္ ယွဥ္ျပိဳင္ညွိနိုင္းနိုင္သည့္ အခြင့္အေရးနွင့္ အေနအထားမ်ား ရ,ရွိလာပါမည္။ ယင္းအေျခအေနတြင္ နိုင္ငံျခားကုမၸဏီမွန္သမွ်ကို ၾကိဳဆိုဘို႔လိုပါသည္။

ထို႔အျပင္ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုၾကီးတြင္ ကမာၻ႔ေစ်းကြက္၌ၿပိဳင္ဆိုင္နိုင္ေလာက္
သည့္ စြမ္းရည္မ်ားရွိလာပါမည္။
ျမန္မာနိုင္ငံအား တရုတ္နိုင္ငံက,ေစ်းကြက္အျဖစ္ သေဘာထားသည့္အဆင့္မွ ျပန္လည္ေျပာင္းလဲျပီး မိမိ
တို႔တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုက,လူဦးေရမ်ားလွသည့္တရုတ္နိုင္ငံၾကီးအား ေစ်းကြက္အျဖစ္ သေဘာထား လုပ္ကိုင္နိုင္သည့္ အဆင့္အထိ ေျမွာ္မွန္းရန္လိုပါမည္။

လက္ပံေတာင္းေတာင္အေရးတြင္ လူထုနွင့္သံဃာေတာ္မ်ားက “ ခံစားခ်က္နွင့္ ျပေသာ ဆႏၵထုတ္ေဖၚပြဲ
မ်ား” ဆက္လက္က်င္းပ,ေနျခင္းကို ၾကိဳဆိုရပါမည္။
ယင္းတို႔အား“လယ္လုပ္သူ လယ္ပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရးကိုလည္းေကာင္း၊ ေျမယာအေပၚ ေဒသ,ခံလူထုအေန
ျဖင့္ စုေပါင္းအသံုးခ်ခြင့္ကိုလည္းေကာင္း၊ အတိအက်ေတာင္းဆိုေသာ ဆႏၵထုတ္ေဖၚပြဲမ်ား”အျဖစ္သို႔
ေျပာင္းလဲနိုင္လွ်င္ ပိုမိုအက်ိဳးရွိပါမည္။
ယင္းအခြင့္အေရးမ်ားအား ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားအျဖစ္ ျပဌာန္းေပးရန္ ေတာင္းဆိုေသာ ဆႏၵထုတ္ေဖၚ
ပြဲမ်ား တျပည္လံုးအႏွံ႔ေပၚေပါက္လာလွ်င္မူ အက်ိဳးအရွိဆံုးျဖစ္ပါမည္။
ဤတြင္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးသည္ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေပၚလာနိုင္ပါမည္။

အပိုင္း (၄) ကို ဆက္လက္ဖတ္ရႈပါရန္

 ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ဒီဇဘၤာလ (၁၈) ရက္ ၂၀၁၂ ခုနွစ္

ရည္ညႊန္းခ်က္မ်ား

[i] Collective Rights of People
[ii] Environmental protection
[iii] The right to livelihood
[iv] Social harmony
[v] Social stability
[vi] Social cohesion
[vii] “Life depends on livelihood and livelihood increasingly depends on people's access to required resources.” Personal interview, anonymous statement by an NGO leader from Sri Lanka.
[viii] Historical heritage
[ix] Gretchen Helmke, Courts under Constraints: Judges, General and Presidents in Argentina, Cambridge University Press, 2005, p. 2.
[x] Hari Mohan Mathur, Tribal Land Issues in India: Communal Management, Rights, and Displacement by p. 1, 2 & 6-8. Available at:



  • http://www.adb.org/Documents/Books/Land-Cultural-Survival/chap06.pdf
  • [xi] Ibid [xii] Ibid., p. 14. See also Samatha v. State of Andhra Pradesh A.I.R. 1997 S.C. 3297
    [xiii] Fact
    [xiv] Legitimacy

     Aung Htoo