• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Tuesday, November 3, 2015

ေရႊ႕ေျပာင္းအိမ္သာအတြင္းမွ ေတြးမိေတြးရာမ်ား

Photo from
http://www.google.com?images

November 01, 2015

ေရႊ႕ေျပာင္းအိမ္သာအတြင္းမွ ေတြးမိေတြးရာမ်ား

By မင္းစိုးစံ

အိမ္သာဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ကို ဘယ္လိုနားလည္မိသလဲဆိုတာ ေရးၾကည့္ပါ့မယ္။
အိမ္မႀကီးနဲ႔ခပ္လွမ္းလွမ္း ၿခံ၀င္းထဲက ေထာင့္တေနရာရာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ သင့္ေတာ္ရာတေနရာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ မ
စင္စြန္႔ဘို႔ေဆာက္ထားတဲ့ အေဆာက္အဦး ခပ္ငယ္ငယ္ေလးကို အိမ္သာလို႔ေခၚလ်င္ ရမယ္လို႔ထင္ပါတယ္။
အနံ႔အသက္က အေတာ္ဆိုးေလေတာ့ အိမ္မႀကီးနဲ႔ နီးနီးနားနား ထားဘို႔ခက္ခဲပါတယ္။
က်ဳပ္တို႔ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ ေရေလာင္းအိမ္သာမရွိေသးပါဘူး။
ေက်ာင္းက အိမ္သာကိုသုံးတဲ့အခါ အင္မတန္ ညစ္တီးညစ္ပတ္ႏိုင္လွပါတယ္။
ဘယ္လိုေတြညစ္ေပၿပီး ဘယ္ေလာက္အထိညစ္ပတ္လို႔လဲလို႔ ေမးတဲ့လူရွိခဲ့လ်င္ ေရးျပခ်င္စိတ္မရွိေတာ့တဲ့
အထိကို ညစ္ပတ္နံေဆာ္တာပါ။
ထိုင္းလူမ်ိဳး(ယိုးဒယား)ေတြက်ေတာ့ အိမ္သာကို ေဟာင့္နန္း လို႔ ေခၚပါတယ္။
ေဟာင့္ ဆိုတာက အခန္း။
နန္း ဆိုတာက ေရ။
ဆိုေတာ့ ေရခန္း။ ေရအိမ္။ အဲဒီလို ထင္ပါတယ္။

အိမ္သာကို ကရင္လိုဘယ္လိုေခၚသလဲဆိုတာ ခုေခတ္ကရင္ေလးေတြ သိေအာင္ေရးျပပါရေစ။
အိမ္သာကို ကရင္လို ဟၚဍၚ(ဟိုင္ဒိုင္) လို႔ေခၚပါတယ္။ ဟၚ ဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ကို မေျပာတတ္ေပမယ့္ ဍၚ ဆုိ
တာက ဗမာလို ေရပါ။
ေရအိုးကို ဍၚနံဳ.(ဒိုင္ႏုံး) လို႔ေခၚပါတယ္။
ျမစ္ေရတက္ရင္ ဍၚကု္တု္(ဒိုင္ကယ္တယ္)လို႔ေျပာၿပီး ျမစ္ေရက်တာကို ဍၚဆုဂ္(ဒိုင္ေခ်ာင္)လို႔ ေျပာပါတယ္။ ပူအိုက္တဲ့ေႏြရာသီေရာက္လို႔ ေသာက္ေရအိုးေတြမွာ တခါတေလ ေရကုန္သြားရင္ ဏု္သီးဆု္ယို၀္ မြဲါဍၚဆုဂ္
ဟွ ဆိုၿပီး ေရကုန္ေနတာကို ယဉ္ယဉ္ေက်းေက်းေလး အသိေပးေလ့ရွိပါတယ္။
ေရွးကရင္လူႀကီးေတြဟာ လူတေယာက္ရဲ့အားနည္းခ်က္ကို ဘယ္ေသာအခါမွ် ပက္ပက္စက္စက္ေထာက္
မျပ ၾကပါဘူး။

အိမ္သာဘက္ကို ဆက္ေရးပါမယ္၊ လူေနမႈစနစ္တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာသလို အိမ္သာေတြလည္း စနစ္တ
က်နဲ႔ တိုးတက္လာပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အိမ္သာဆိုတာ လူေတြအတြက္ လိုအပ္တာအမွန္ပါ။
အိမ္သာမရွိတဲ့ ေဒသေတြမွာ လူမႈေရးမဖြယ္မရာကိစၥေတြ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိတတ္ပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္အတန္ၾကာတုန္းက ရြာတရြာကို အလည္အပတ္ေရာက္သြားတဲ့ ဧည့္သည္တေယာက္ဟာ မ
နက္ေ၀လီေ၀လင္းအခ်ိန္ အခင္းသြားပါေလေရာ။
အဲဒီအခ်ိန္အခါတုန္းက ေတာေနလူေနမႈစနစ္အတိုင္း သူလည္းပဲ ၿခံဳေတာၾကားထဲက လဲက်ေနတဲ့သစ္ပင္ရဲ့ ပင္စည္ေပၚေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ရင္း အခင္းသြားဘို႔ျပင္ေနတုန္း သူ႔အေပၚ ေႏြးေတးေတးအရည္ေတြနဲ႔အတူ
မစင္ေတြက်လာလို႔ သူ႔ေခါင္းေပၚမွာမိုးေနတဲ့ သစ္ကိုင္းေပၚကိုေမာ့ ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါ အမ်ိဳးသမီးတစ္
ေယာက္ျဖစ္ေနတာ ေတြ႔ရပါေရာတဲ့ဗ်ား။
တကယ္ေတာ့ သူထိုင္ေနတဲ့ ေျမႀကီးေပၚလဲက်ေနတာက သစ္ကိုင္းႀကီးျဖစ္ေနၿပီး အမ်ိဳးသမီးထိုင္တဲ့အေပၚ
ဘက္က ပင္စည္ျဖစ္ေနတာကို မနက္ လင္းလင္းခ်င္းခ်င္းအခ်ိန္ေရာက္မွ သိရပါသတဲ့။

ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာ့ ေရေလာင္းအိမ္သာေတြရွိလာသလို အိပ္ခန္းနဲ႔ကပ္လွ်က္ ေရခ်ိဳးခန္းနဲ႔အိမ္သာတြဲထား
တဲ့ အေဆာက္အဦးမ်ိဳးေတြရွိလာပါၿပီ။
ဒါတင္မကေသးပဲ သူ႔အလိုအေလွ်ာက္ ေရဆြဲခ်တဲ့အိမ္သာမ်ိဳးေတြေတာင္ရွိ လာပါၿပီ။
အေတြ႔အႀကဳံမရွိလ်င္ လန္႔ဖ်တ္သြားႏိုင္ပါတယ္။

က်ဳပ္ကိုယ္ေတြ႔ေလး တခုေရးျပပါ့မယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ ႏွစ္၂၀ နီးပါးတုန္းကေပါ့။ ဘန္ေကာက္ကို စေရာက္ေတာ့ လက္ရွိ VOA ျမန္မာပိုင္း
အစီအစဉ္က ဆရာ ဦးေက်ာ္ဇံသာက အလည္လာဘို႔ေခၚလို႔ သြားလည္တဲ့အခါ တခါမွမျမင္ဘူးတဲ့ (အခုအ
ေခၚဘိုထိုင္အိမ္သာ)ကို သုံးလို႔အၿပီး ေရဆြဲခ်ဘို႔ ခလုတ္လိုက္ရွာတာမေတြ႔တာနဲ႔ ထိုင္ေနရာကေန ထ,အ
ၾကြမွာ ေ၀ါကနဲဆင္းခ်သြားတဲ့ အသံေၾကာင့္ လန္႔ဖ်တ္သြားခဲ့ရပါတယ္။
မေတြ႔ဘူး မႀကံဳဘူးရင္ လူတိုင္း အနည္းနဲ႔အမ်ား ျဖစ္တတ္ပါတယ္။
အခုခ်ိန္က စ,လို႔အိမ္သာထဲမွ ေတြးမိေတြးရာမ်ား ဆိုတာကို စ,ပါေတာ့မယ္။
အိမ္သာခန္းတခုရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပုံအရ ၁။ အိမ္သာခြက္။ ၂။ လက္ေဆးကန္။ ၃။ စကၠဴလိပ္ပုံး။ ၄။ မွန္။ ၅။ လက္
ေဆးဆပ္ျပာရည္ခြက္။ ၆။ အမိႈက္ခြက္။ စတာေတြ ရွိပါတယ္။

ျပည္နယ္တခုကေန တခုကိုဆက္သြယ္ထားတဲ့ အေ၀းေျပး လမ္းမႀကီးေဘးက Rest Aria အိမ္သာခန္းေတြ
မွာေတာ့ လက္အေျခာက္ခံစက္ အျပင္ ကေလးငယ္ေတြ၊ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြနဲ႔ မသန္မစြမ္းသူေတြအ
တြက္ ခါးေတာင္းက်ိဳက္ေတြကိုပါ ထားေပးထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
အမ်ိဳးသမီးအေဆာင္မွာေတာ့ ရာသီပန္းပြင့္လွ်င္သုံးဘို႔ အခုအခံေလးေတြထားေပးလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါရဲ့။
ဘာေၾကာင့္လဲလို႔ေမးမယ္ဆိုရင္ မိသားစု စား၀တ္ေနေရးအတြက္ က်ဳပ္ရဲ့ပထမဆုံး ေဗြေဆာ္ဦးလုပ္ခဲ့တဲ့ အ
လုပ္က House keeping အလုပ္မို႔လို႔ အဲဒီက ရတဲ့အေတြ႔အႀကဳံအရ အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ လိုအပ္လ်င္
သုံးဘို႔ အခုအခံေလးေတြ ရွိႏိုင္မယ္လို႔ခန္႔မွန္းလိုက္တာပါ။
တေန႔ေသာေန႔မွာေတာ့ က်ဳပ္ဟာ အႏၱရာယ္ကို လြယ္မထားႏိုင္တဲ့ အျဖစ္ကိုႀကံဳရပါေတာ့တယ္။
အိမ္သာ(ေရအိမ္)တစ္လုံးတည္းသာရွိၿပီး လူေတြျပြတ္သိပ္လြန္းတဲ့အျပင္ သံဃာေတာ္ေတြပါ အသုံးျပဳရတဲ့
အခ်ိန္ကာလမ်ိဳး ျဖစ္တဲ့ စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္လွတဲ့အလႉပြဲႀကီးတခုမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ အျပင္မွာ ထားထားတဲ့ ေရႊ႕လို႔ေျပာင္းလို႔ရတဲ့ အိမ္သာကို အသုံးျပဳရပါေတာ့တယ္။

ရာသီဥတုက ႏွင္းမက်ေပမယ့္ တိုက္ေနတဲ့ေလက ေအးစိမ့္ေနတဲ့အတြက္ အေႏြးထည္ကို၀တ္ၿပီး ေရႊ႕လို႔
ေျပာင္းလို႔ ရတဲ့အိမ္သာထဲ၀င္ၿပီး ျပႆနာကို ရွင္းလိုက္ပါတယ္။
ျပႆနာကို ရွင္းေနရင္း ေရႊ႕ေျပာင္းအိမ္သာတခုရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပုံကိုၾကည့္လိုက္တဲ့အခါမွာ က်ဳပ္ရဲ့လယၤ်ာဘက္မွာ
စကၠဴလိပ္ထားတဲ့ေနရာ။ လက္ေဆးဆပ္ျပာရည္ခြက္။မွန္ ေတြရွိၿပီး ေရွ႕တည့္တည့္တံခါးေပါက္ေပၚမွာေတာ့
သူ႔ကုမၸဏီရဲ့ ဖုံးနံပါတ္နဲ႔ လိပ္စာကို ထင္ထင္ရွားရွားေရးထားတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
လက္၀ဲဘက္မွာေတာ့ လက္ေဆးဘို႔ ခြက္လိုလို စင္ေလးလိုလို တစ္ခုရွိပါတယ္။
အမိႈက္ခြက္ေတာ့ မရွိပါဘူး။ အနံ႔အသက္မရွိပါဘူး။ အနံ႔ဆိုးေတြ မထြက္တာကိုေျပာတာပါ။

က်ဳပ္လည္း လက္ေဆးခြက္ကေလးကိုၾကည့္ၿပီး ေရေလးဘာေလးယူလာရအေကာင္းသားဆိုၿပီး ေတြးလိုက္
မိရာကေန ဧည့္သည္ေတြအတြက္ လွလွပပျပင္ဆင္ထားတဲ့ ေရသန္႔ဘူးေတြကို ျမင္ေယာင္သြားပါတယ္။
ေရသန္႔ဘူးထဲက ေရနဲ႔ ကိုယ့္အညစ္အေၾကးေတြကို ေျဖရွင္းဘို႔ေတြးမိရာကေန ေရမေသာက္ရလို႔ ဒုကၡအ ႀကီးအက်ယ္ေရာက္ေနၾကရတဲ့ လူေတြဘက္ကို အေတြးေရာက္သြားျပန္ပါတယ္။
တဆက္တည္း ေရေျမာင္းတခုက ေရေတြကို လက္ခုပ္ကေလးနဲ႔ ခပ္ေသာက္ေနတဲ့ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္
ရဲ့ဓါတ္ပုံကို ျမင္ေယာင္လာျပန္ပါတယ္။


ကမၻာႀကီးပူေႏြးလာမႈေၾကာင့္ ေသာက္သုံးေရေတြ ခမ္းရတယ္၊ ကမၻာႀကီး ပူေႏြးလာရတဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာ
စားေသာက္လို႔မကုန္တဲ့ စားသာက္စရာေတြကို စြန္႔ပစ္မႈေၾကာင့္ျဖစ္ရတာလို႔ဆုိျပန္တာမို႔ ေပါမ်ားတဲ့ဘက္နဲ႔ ရွားပါးတဲ့ဘက္ေတြရဲ့ ဓါတ္ပုံေတြကို ျမင္ေယာင္လာျပန္ပါတယ္။
ရွားပါးတဲ့ဘက္ျခမ္းက လူေတြဟာ အမိႈက္ပုံထဲက စားၾကြင္းစားက်န္ေတြကို ေခြးနဲ႔အတူေမႊ ေႏွာက္ရွာစား
ေနၾကရတဲ့အခ်ိန္မွာ ေပါမ်ားတဲ့ဘက္ျခမ္းက လူေတြမ်ားက်ေတာ့ ခုံတန္းရွည္တခုေပၚမွာ ၀တ္လစၥလစ္ပက္
လက္လွန္အိပ္ေနတဲ့ ေခ်ာေခ်ာလွလွမိန္းမပ်ိဳေလးတဦးရဲ့ ခႏၶာကိုယ္ေပၚက အစားအစာေတြကို အရသာခံစား
ေနၾကပုံမ်ား ေတာ္ေတာ္ကိုထိတ္လန္႔စရာေကာင္းလွပါလားလို႔ ေတြးမိရာကေန ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ လူတန္းစား
ေတြကို အမႈန္႔ႀကိတ္ပစ္ခ်င္စိတ္ေတြ ေပၚလာျပန္တယ္။

ေသေသျခာျခာေတြးၾကည့္ျပန္ေတာ့ ကိုယ္ေရာက္ေနတာက ပင္လယ္ရပ္ျခားမွာဆုိေတာ့ ဘာမွ်မတတ္ႏိုင္ပါ
ဘူး၊ အနီးကပ္ရွိေနခ်ိန္မွာေတာင္ ဘာမွမတတ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ဟာကို။
ေရေ၀းေျမျခားဘ၀ဆိုေတာ့ ေလေပးရင္း ေသသြားရဘုိ႔ပဲရွိပါတယ္။
ဟုတ္တယ္ေလ ဘာမွ်မလုပ္ႏိုင္ပဲ ေျပာခ်ည္းေနတာကိုး။
လုပ္နိုင္တဲ့အခ်ိန္ဆိုတာေတာ့ ရွိခဲ့ပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဆရာမန္းထက္ေခါင္ရဲ့ စာတေၾကာင္းလိုေပါ့
ဆင္ျခင္တုံတရား ကင္းမဲ့သူတစုမွ လက္နက္ႏွင့္အင္အားကို ရယူကာ ဖိႏွိပ္အႏိုင္ယူမႈေၾကာင့္ သမိုင္းေပး
တာ၀န္ေက်ျပြန္လိုသူတို႔ ေပ်က္ကြယ္ခဲ့ရသည္မွာ မ်ားလြန္းလွၿပီျဖစ္၏။ ထိုအက်ိဳးဆက္သည္ကား ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ လူမ်ိဳးတမ်ိဳး၏သမိုင္းေၾကာင္း မေကာင္းျခင္းပင္ျဖစ္၏ တဲ့။
က်ဳပ္တို႔ႏိုင္ငံ နဲ႔ က်ဳပ္တို႔လူမ်ိဳးရဲ့သမိုင္းေၾကာင္း ေကာင္းမေကာင္းဆိုတာ က်ဳပ္တို႔အသိဆုံးေပါ့။
ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား။

ဗိုလ္ႀကီးေဟာင္းေနမ်ိဳးဇင္ေျပာခဲ့သလို ပြက္ပြက္ဆူေနတဲ့ ေရကိုေအးေအာင္ေစာင့္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ အပူဆိုတဲ့
ကာလတခုကို ျဖတ္ရမယ္ တဲ့။
ဟုတ္ကဲ့ အပူဆိုတဲ့ကာလ ဆိုတာကို ျဖတ္ခ်င္သည္ျဖစ္ေစ မျဖတ္ခ်င္သည္ျဖစ္ေစ ျဖတ္ရမွာပါ။
ဒါေပမယ့္ ပူေနတဲ့ေရကို ေလာင္စာအျပည့္ျဖည့္ထားတဲ့ မီးဟုန္းဟုန္းေတာက္ေနတဲ့မီးဖိုေပၚကမခ်ပဲနဲ႔ ဒီအ
တိုင္းထိုင္ေစာင့္ေနလို႔ အပူဆိုတဲ့ကာလ ဆိုးႀကီးက ေပ်ာက္ကြယ္ႏိုင္မွာတဲ့လားဗ်ာ။

ကဲဒါဆိုရင္လည္း ကိုယ္တတ္ႏို္င္တာေလးနဲ႔ ေလာကေကာင္းက်ိဳးကိုလုပ္မိရဲ့လားလို႔ က်ဳပ္ကိုယ္ကို က်ဳပ္ျပန္
ၿပီးဆန္းစစ္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ေ၀းေသး။
အခုပဲၾကည့္ေလ အခုက်ဳပ္စြန္႔လိုက္တဲ့ အညစ္အေၾကးေတြကို လူတစ္ေယာက္ေယာက္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦးဟာ
မျဖစ္မေန လာသယ္သြားရမယ္၊ ၿပီးေတာ့ က်ဳပ္ထိုင္ေနတဲ့ ဒီအိမ္သာကို သန္႔ရွင္းေအာင္လုပ္ရဦးမယ္၊ ဒါကို
က က်ဳပ္ဟာ ေလာကကို အက်ည္းတန္ေစတဲ့လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္မေနဘူးလား။
က်ဳပ္ေၾကာင့္ အျခားတပါးသူတဦးဦးမွာ တာ၀န္တခု ၀န္ထုပ္၀န္ပိုးႀကီးတခု ျဖစ္မေနဘူးလား။
အဲဒီလိုေတြေတြးေနတုန္း အျပင္က တံခါးေခါက္သံၾကားလိုက္ရတယ္ ေအာ္ က်ဳပ္လိုလူေတြရွိေနတာပဲေလ ဆိုတဲ့အေတြးနဲ႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေျဖသိမ့္ေတြးရင္း ကိစၥေတြကိုလက္စသတ္ လိုက္ပါတယ္။

အျပင္ကလူက ထြက္လာတဲ့က်ဳပ္ကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ တဲ့။
လူဟာ မဆိုင္တာေတြကို ေက်းဇူးတင္တတ္ၾကၿပီး အမွန္တကယ္ေက်းဇူးတင္ထိုက္တာကို ေမ့ေနတတ္တဲ့ သတၱ၀ါတမိ်ဳးမ်ားလား။

က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။

မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)