• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Monday, April 12, 2010

Burma Issues က ကိုေစာရဲ့ ေျပာျပခ်က္


တိုက္ပြဲျဖစ္ပြါးေနတဲ့ ေဒသေတြမွာရွိတဲ့ ကေလးသူငယ္ေတြရဲ့ပညာေရးနဲ႔ အခြင့္အေရးကိစၥရပ္ကို အထူး စိတ္ဝင္စားတဲ့(Burma Issues)ပညာေရးနဲ႔ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားဆိုင္ရာ က ညွိႏႈိုင္းေဆာင္ရြက္ေရးမွဴး ကိုေစာ ေျပာျပတဲ့လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား

ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ကေတာ့ အထူးသျဖင့္ျပည္တြင္းမွာရွိတဲ့ ကေလးပညာေရးစနစ္ကို ကၽြန္ေတာ္အဓိက လုပ္တယ္၊ အထူးသျဖင့္တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မွာ၊ ကရင္ျပည္နယ္နဲ႔ကရင္နီျပဘ္နယ္မွာေပါ့ေနာ္၊ ကၽြန္ ေတာ္တာဝန္ယူရတာကေတာ့ ဒီကရင္ျပည္နယ္မွာလုပ္ေနတယ္၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြကေတာ့ရွိတယ္၊ ပ ညာေရးနဲ႔လုပ္တဲ့အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ ဒီ Karen Education Department နဲ႔ KTUG Karen Teacher Working Group ေနာက္ၿပီးကၽြန္ေတာ္တို႔ကလည္း ဒီ Children Education လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္တယ္၊

ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျပည္တြင္းထဲမွာစစ္ျဖစ္တဲ့နယ္ေျမမွာ ေထာက္ပံ့မႈရယ္ လုံေလာက္မႈမရွိဘူး၊
ကၽြန္ေတာ္တို႔နည္းလမ္းရွာတယ္ နည္းလမ္းရွာၿပီးေတာ့ကၽြန္ ေတာ္တို႔ ဘာေတြလုပ္လဲဆိုေတာ့ ဒီျပည္ပ,ကေန ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္ေနတာ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာ့ေရး ရာကေန ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီ ကေလးပုံျပင္စာအုပ္ထုတ္တယ္၊

ကေလးပုံျပင္စာအုပ္ထုတ္တဲ့ေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အထူးသျဖင့္ ကေလးေတြဒီ Reading material ဒီစာအုပ္ျပန္ဖတ္ႏိုင္ဘို႔ ေလာေလာ ဆယ္ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္ေနတာကေတာ့ ဒီကရင္ဘာသာနဲ႔ ကရင္နီဘာသာနဲ႔ေနာက္ျမန္မာဘာသာနဲ႔ပါ ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္တဲ့အတြက္ တြင္က်ယ္မႈရွိတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေျပာလို႔ရတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆို ေတာ့အထူးသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းရင္းသားနယ္ေျမထဲမွာဆိုရင္ေနာ္ စစ္အစိုးရေအာက္မွာဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီကိုယ့္ဘာသာကိုယ့္လူမ်ိဳးေနာ္ သင္ႏိုင္တဲ့အခြင့္အေရးမရွိဘူး။

Photo by www.google.com

ဒီ အခြင့္အေရးဆုံး႐ႈံးတယ္၊ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထင္တာ အမ်ားႀကီးအက်ိဳးရွိတယ္၊ ေနာက္ေတာ့ ေက်ာင္းဆရာေက်ာင္းဆရာမေတြ ဒီဥစၥာအတြက္ အသုံးအမ်ားႀကီးျပဳတယ္၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္ငန္းအေနနဲ႔ ခုဏကၽြန္ေတာ္တို႔ေျပာသလိုေပါ့ေနာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔နယ္စပ္မွာလုပ္ႏိုင္တဲ့ က႑အေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္ေလ့ရွိတယ္၊ ေနာက္တခု ကၽြန္ေတာ္တို႔တြဲလုပ္ေနတာ ဒီ သတင္းဖ လွယ္မႈေတြ သတင္းစုေဆာင္းတဲ့ေနရာမွာ ျပန္ၿပီးေတာ့စုေဆာင္းၿပီးေတာ့လုပ္တာေတြရွိတယ္၊
အထူး သျဖင့္နယ္စပ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ဒီ Net Work for Human right Documentation Burma ဆိုရင္ တိုင္းရင္းသားေတြစုၿပီးေတာ့ လုပ္ထားတာရွိတယ္၊ အဲဒီ သတင္းစုေဆာင္းတာတို႔ ကိုယ့္ေဒသ ကိုယ့္ နယ္ေျမမွာျဖစ္တဲ့ ဒီ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖါက္မႈ ဒီစစ္အစိုးရခ်ိဳးေဖါက္တဲ့အခြင့္အေရးအားလုံးကို ပူး ေပါင္းၿပီးေတာ့ ေဆာင္းၿပီးထားတာရွိတယ္ေပါ့၊ အဲဒါေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လုပ္ေလ့ရွိတယ္ေပါ့ေနာ္။

ကၽြန္ေတာ္ေတြ႔တာက ဒီ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖါက္တဲ့ သတင္းတခုတည္းစုေဆာင္းတာမဟုတ္ပဲနဲ႔ လူ႔ အခြင့္အေရးပညာေပးေတြ လုပ္ေလ့လည္းရွိတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆုိေတာ့ အနာဂါတ္ဗမာျပည္ ေျပာင္းလြဲေရးအတြက္ ေတာ္ေတာ္ေလးအေရးႀကီးတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ဒီ လူ႔အခြင့္အေရး နဲ႔ ဒီမိုကေရစီအေရးေနာ္ တရားမွ်တ,မႈနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအေပၚမွာ အေျခခံၿပီးေတာ့ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္ ေလ့ရွိတယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီ သတင္းစုေဆာင္းတာတခုတည္းလုပ္တာမဟုတ္ဘူး၊ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ ဒီပညာေပးေရး အမ်ိဳးသမီးမွာဆိုရင္လည္း သူတို႔အမ်ားႀကီးလုပ္တယ္၊ အမ်ိဳးသမီးပညာ ေပး၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာဆိုရင္လည္း လူထုပညာေပးေရးေတြကိုလုပ္တယ္၊ ေနာက္တျခားလႈပ္ရွားမႈေတြ ေပါ့ေနာ္၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ပညာေရးတို႔ က်န္းမာေရးတို႔က႑မွာလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔လုပ္တယ္ အဲဒါ ေတြအားလုံးရွိတယ္။

အဲဒါကေတာ့ တိုင္းရင္းသားေရးရာက႑ကေန ကရင္အမ်ိဳးသား ကုိေစာေျပာသြားတာကို နားေထာင္ ၿပီး ျပန္ေရးသားတင္ျပလိုက္တာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအသံလႊင့္အစီစဥ္ကေတာ့www.bbcburmese.com က ထုတ္လႊင့္ထားတာျဖစ္ေၾကာင္းပါခင္ဗ်ား။

မင္းစိုးစံ
အေဝးေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး