Ethnic Karen men outside talks between Karen leaders and Burmese government ministers in Pa-an. Photograph: Soe Than Win/AFP/Getty Images
Source Photo from
http://www.guardian.co.uk/world/2012/jan/12/burma-ceasefire-karen-rebels-isolation
အမ်ိဳးျပဳတ္ေတာ့မယ့္ ကရင္
အပိုင္း(၁)
February 7, 2013
Thursday
By မင္းစိုးစံ
ေခါင္းစည္းကိုျမင္လိုက္တာနဲ႔ ျပဴးသြားၿပီလား။ (မ်က္လုံး)
ကရင္ေတြ ႏိုင္ငံတကာကိုေရာက္ေနၿပီ အမ်ိဳးမျပဳတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။
ကရင္ထီးနဲ႔ ကရင္မ,ညားၾကတယ္၊ ကရင္ကေလးေတြေမြးလာတယ္။
ကရင့္အမ်ိဳးသားအခန္းအနားေတြကို မိမိေရာက္ေနတဲ့ ေနရာတိုင္း ေဒသ,တိုင္းမွာက်င္းပ,ၾကတယ္။
ကရင္ပညာတတ္ေတြ မ်ားလာၿပီ ကရင္အမ်ိဳးမျပဳတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။
အဲဒီလိုထင္ေနၾကသလား။ အဲဒီလိုယူဆ,ယုံၾကည္ထားေနၾကသလား။
ဒါဆိုလ်င္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ႀကီးကိုမွားေနၿပီ သိပ္ကိုမွားေနၿပီ။ မွားတာမွ ပက္ပက္စက္စက္ကိုမွားတာ။
လူမ်ိးတစ္မ်ိဳးအျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ဘို႔ဆိုတဲ့အခါမွာ အဓိက,က်တဲ့ အေျခခံအခ်က္ေတြရွိပါတယ္။ အဲဒီအေျခ
ခံက်တဲ့အခ်က္ေတြထဲက တခုခုခ့်ိဳယြင္းေလ်ာ့နည္းသြားမယ္ ပ,ေပ်ာက္သြားမယ္ဆိုလ်င္ ျပည့္စုံမႈမရွိေတာ့
ဘူးဆိုလ်င္ လူေတာ့လူပါပဲ အမ်ိဳးအႏြယ္မသိေတာ့တဲ့ လူျဖစ္သြားပါၿပီ။ အဲဒီေတာ့ အဓိက,က်တဲ့အေျခခံအ
ခ်က္ေတြနဲ႔ မျပည့္စုံႏိုင္ေတာ့တဲ့ ကရင္ေတြ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးလို႔သတ္မွတ္ထားတဲ့ စံခ်ိန္စံညႊန္းမမွီေတာ့တဲ့ က
ရင္ေတြကို လူသားအျဖစ္ကမၻာေပၚမွာ ေနထိုင္ရပ္တည္ႏိုင္ရုံေလးနဲ႔ ကရင္အမ်ိဳးမျပဳတ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးလို႔ဆို
တာထက္ လူသားအႏြယ္၀င္အျဖစ္တည္ရွိေနႏိုင္တယ္လို႔ေျပာတာက ပိုၿပီးမွန္ကန္ပါလိမ့္မယ္။
လူနဲ႔ လူမ်ိဳးဆိုတာ မတူတာကိုအားလုံးအသိ ျဖစ္ပါတယ္။ ကရင္ေတြကို လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးအျဖစ္(ကရင္လူမ်ိဳး)
ဆက္လက္ရပ္တည္ႏိုင္ဘို႔ ကရင္မ,နဲ႔ကရင္ထီး ကရင္မ်ိဳးႏြယ္ခ်င္း လက္ထပ္ထိမ္းျမားၿပီး မ်ိဳးပြါးေနႏိုင္ရုံ၊
ႏိုင္ငံတကာကို ေရာက္ေနရုံ၊ ပညာတတ္မ်ားေနရုံ၊ ကရင္အမ်ိဳးသားေတြနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ အခန္းအနားေတြ
လုပ္ေနရုံနဲ႔ ကရင္အမ်ိဳးမျပဳတ္ဘူးဆိုတာ အင္မတန္လြဲမွားတဲ့ ေတြးေခၚယူဆ,ခ်က္ပါ။
ဘယ္လိုလူမ်ိဳးမဆို လူမိ်ဳးတမ်ိဳးအျဖစ္ရပ္တည္ႏိုင္ဘို႔ အဓိက,က်တဲ့ အခ်က္ ၅ခ်က္နဲ႔ ျပည့္စုံရပါလိမ့္မယ္၊
အဲဒီအခ်က္ ၅ခ်က္နဲ႔ မျပည့္စုံပဲနဲ႔ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးလို႔ ေျပာဆိုသတ္မွတ္လို႔မရပါဘူး။ ကခ်င္၊ ကရင္၊ မြန္၊ ရခိုင္၊
သွ်မ္း၊ ကရင္နီ၊ ခ်င္း၊ ဗမာ စ,တဲ့လူမ်ိဳးတိုင္းမွာလည္း ေအာက္မွာေရးသားထားတဲ့ အခ်က္ ၅ခ်က္နဲ႔ ျပည့္စုံ
ဘို႔ အထူးလိုအပ္ပါတယ္။
လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးအျဖစ္သတ္မွတ္ႏိုင္ေရးအတြက္ လိုအပ္တဲ့အခ်က္ ၅ခ်က္
(၁) ကိုယ္ပိုင္စာေပ
(၂) ကိုယ္ပိုင္စကား
(၃) ကိုယ္ပိုင္အမ်ိဳးသား၀တ္စုံ
(၄) ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ (တူရိယာပစၥည္း အတီးအမႈတ္ ေတးသီခ်င္း)
(၅) ရိုးရာဓေလ့
အဲဒီအခ်က္ ၅ခ်က္နဲ႔ျပည့္စုံရပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီေတာ့ လက္ရွိ က်ဳပ္တို႔ကရင္ေတြမွာ အဲဒီအခ်က္ ၅ခ်က္နဲ႔အညီ ရပ္တည္ေနထိုင္ေနၾကပါရဲ့လား၊ ကရင္
ေတြ ကရင္စကားေျပာၾကပါသလား။ ေျပာတတ္ၾကပါသလား။ ဘယ္ေလာက္အထိ ကရင္စကားလုံး ေ၀ါဟာ ရေတြ ေလ်ာ့နည္းသြားပါၿပီလဲ။ ေပ်ာက္ကုန္ပါၿပီလဲ။ ကရင္ေတြ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ကရင္လို႔ခံယူထားၾကပါသ လား။
အထူးသျဖင့္ ကရင္အခ်င္းခ်င္းညားလို႔မဟုတ္ပဲ ကရင္နဲ႔တျခားလူမ်ိဳးညားၿပီးလူျဖစ္လာတဲ့ကရင္ေတြ က်ဳပ္
ကရင္ပါလို႔ ခံယူသူဦးရည္(အေရအတြက္) ဘယ္ေလာက္ရွိပါသလဲ။ အဲဒီလိုလူေတြထဲက ကရင္စကားကို
ဘယ္အတိုင္းအတာအထိ အသိအမွတ္ျပဳေျပာဆိုၾကပါသလဲ။
ကရင္မိဘႏွစ္ပါးက ေပါက္ဖြါးလာတဲ့ ကရင္ေတြထဲက မိမိကိုယ္ကို ကရင္ပါလို႔ ခံယူထားတဲ့သူေတြ ကရင္
စကားမေျပာတတ္သူ ဦးရည္(အေရအတြက္) တႏွစ္အတြင္း ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေလာက္ရွိလာပါသလဲ။
ဒီေနရာမွာ ႏိုင္ငံတကာေရာက္ ကရင္ေတြနဲ႔ ျပည္ တြင္းမွာေနထိုင္လ်က္ရွိၾကတဲ့ ကရင္ေတြကိုပါ ေျပာေန
တာျဖစ္ပါတယ္။
စာေပမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ စာေပေတြက မ်ားလြန္းတယ္၊ တစ္ခုပဲရွိရမယ္ဆိုၿပီး ေျပာေနတဲ့သူေတြရွိပါတယ္။
ကရင္စာေပ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသလဲ။ ကရင္ေတြ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးေရးတတ္သလဲ၊ ဘတ္တတ္သလဲ။ ကရင္စာငါးမ်ိဳး
ရွိလ်င္ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးေရးတတ္ ဘတ္တတ္သလဲ။ ဆယ္မ်ိဳးရွိလ်င္ ဘယ္ေလာက္ေရးတတ္ဘတ္တတ္သလဲ။
တစ္မ်ိဳးပဲတတ္တယ္ဗ်ာ ဆိုလ်င္ အဲဒါသြားၿပီ၊ တစ္မ်ိဳးမွမတတ္ဘူးဆိုလ်င္ ကရင္အမ်ိဳးျပဳတ္ဘို႔ ပိုၿပီးနီးလာ
တယ္လို႔သာ မွတ္ေပေတာ့။
ပညာဘယ္ေလာက္ပဲတတ္တတ္၊ ႏိုင္ငံျခားပဲေရာက္ေရာက္၊ ကရင္အမ်ိဳးသားနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အခန္းအနားေတြ
ဘယ္ေလာက္ပဲ က်င္းပ,က်င္းပ,၊ ကရင္အမ်ိဳးသားနဲ႔အမ်ိဳးသမီး(ကရင္အခ်င္းခ်င္း)ဘယ္လိုပဲ အိမ္ေထာင္
ျပဳျပဳ ကရင္အမ်ိဳးျပဳတ္မွာပဲ။
ကရင္စာေပမ်ားလြန္းလို႔ ဆိုၿပီး တစ္ခုမွတတ္ေအာင္ မသင္ခ်င္တဲ့ လူမ်ားေလေလ ကရင္အမ်ိဳးေပ်ာက္ဘို႔ပို
လြယ္ေလပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဗမာစစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ဟာ ကရင္စာေပကို ကရင္ေတြမသင္ႏိုင္ေအာင္ မသင္
ရဲေအာင္ မသင္ခ်င္ေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဘက္ေပါင္းစုံကေနလုပ္ လာခဲ့တာျဖစ္တယ္၊ လုပ္ေနတာျဖစ္
တယ္၊ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း ကရင္အမ်ိဳးမေပ်ာက္မခ်င္းလုပ္ေနဦးမွာျဖစ္တယ္။
ကရင္အတြက္ ကရင္စာသင္ေက်ာင္းမရွိဘူး၊ ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ ကရင္စာသင္ေက်ာင္းဖြင့္မယ္ဆိုေတာ့
လဲ ခြင့္မေပးဘူး ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာမွ ကရင္စာသင္ခြင့္ရွိတယ္။ ကူညီေထာက္ပံ့မႈဆိုတာ ေ၀း။
ကရင္အမ်ိဳးသား၀တ္စုံကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ ကရင္ဘယ္ႏွစ္ေယာက္၀တ္ဆင္ပါသလဲ။ ဘယ္ေလာက္တန္ဘိုး
ထားၾကပါသလဲ။ ေျပာၾကပါလိမ့္မယ္
က်ဳပ္တို႔က ဘုရားရွစ္ခိုးတိုင္း ၀တ္တာဗ်။
အခန္းအနားေတြတိုင္းမွာ ၀တ္တာေလ။
ကြယ္လြန္သြားသူေတြကိုေတာင္ ကရင္၀တ္စုံေလးထည့္ေပးလိုက္တာ။
စသည္ျဖင့္ေျပာလာသူေတြ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ၀တ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခန္းအနားၿပီးတဲ့အထိ
၀တ္တဲ့သူေတြရွိသလို အခန္းအနားအစီအစဥ္ မၿပီးခင္ေလးမွာပဲ ခၽြတ္ပစ္လိုက္ၾကတဲ့သူေတြလည္း အမ်ား
အျပားပါ။ အခန္းအနားေတြကို စြပ္က်ယ္ေလးတထည္တည္းနဲ႔ လာၿပီးေစာ္ကားၾကတဲ့ ကရင္ေတြလည္း ရွိ
ေနတာကို ေတြ႔ေနရပါတယ္။
လူအမ်ားစုက ရိုးရာ၀တ္စုံေလးေတြကိုယ္စီ ၀တ္ေနေလေတာ့ လူၾကားသူၾကားမွာ သူ႔ကို လူေတြဂရုစိုက္ေစ
ခ်င္လို႔ ခ်ိဳင္းျပတ္စြပ္က်ယ္ေလး ၀တ္လာတဲ့လူေတြ(အမ်ိဳးသား၀တ္စုံမ၀တ္ပဲ)ဟာလည္း ကရင္အမ်ိဳးမျပဳတ္
ျပဳတ္ေအာင္ လုပ္ေနၾကသူမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တမ်ိဳးကေတာ့ ကရင္အမ်ိဳးသား၀တ္စုံကို အေသအျခာ မ၀တ္ဆင္ပဲ ပုခုံးေပၚတင္ၿပီး အခန္းအနားကို
လာတဲ့ကရင္ေတြဆိုတာကလည္း ည၀တ္အကၤ်ီ၊ ေဘာင္းဘီတို၀တ္ၿပီး လာၾကတဲ့လူေတြလို ကရင္အမ်ိဳး
ျပဳတ္ေအာင္လုပ္ေနၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ကိုယ္ပိိုင္ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆိုတတ္တာ တီးတတ္တာကို မေျပာေသးဘူး။ ဘယ္လိုလုပ္ရသလဲ။
ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈတူရိယာပစၥည္းေတြက ဘာေတြလဲ။ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသလဲ။ အေခၚအေ၀ၚေတြ
ကို သိသလား။ ဘယ္လိုေနရာမွာ ဘယ္လိုအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ ဘယ္လိုအခန္းအနားေတြမွာ သုံးသလဲ။ ဆိုတာကို
ဘယ္ေလာက္သိထားသလဲ။
အဲဒီလိုေမးလိုက္တာနဲ႔ ဒီမွာ ညီအစ္ကို က်ဳပ္တို႔ကေလးေတြကို ေခတ္မွီတိုး တက္ေနတဲ့ ေခတ္ႀကီးထဲကေန
ခင္ဗ်ားဆြဲထုတ္ေနတာလား၊ ေခတ္နဲ႔အညီ အေျပးလိုက္ေနတဲ့ ကေလးေတြရဲ့ ဘ၀ကိုဖ်က္စီးေနတာလား
ေရွးရိုးစြဲမဆန္ပါနဲ႔ လို႔ အခ့်ိုဳေသာသက္တူရြယ္တူပိုင္းက ေျပာလာၾကမွာျဖစ္သလို မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြထဲက
အခ့်ိဳဆိုလ်င္လည္း အဘိုးအိုႀကီး က်ဳပ္တို႔က ေခတ္လူငယ္ေတြဗ် ခင္ဗ်ားလို ေက်ာက္ေခတ္က လူမဟုတ္
ဘူး။ ေခတ္မွီနည္းပညာေတြ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္တိုးတက္ေနတဲ့ အခုလိုအခ်ိန္အခါမ်ိဳးမွာ ခင္ဗ်ားရဲ့ ကရင့္ရိုးရာ
ပစၥည္းေတြက ဘယ္မွာသြားသုံးမွာတုန္း။
လို႔ေျပာေကာင္းေျပာလာပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီလို အေတြးအေခၚေတြ အယူအဆ,ေတြမ်ားလာေလေလ ကရင္အမ်ိဳးျပဳတ္ဘို႔ပိုၿပီး လြယ္ေလေလျဖစ္
လာပါလိမ့္မယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ မိမိရဲ့ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈကို ျမတ္ႏိုးထိန္းသိမ္းရေကာင္းမွန္း မသိ
ႏိုင္ေတာ့တဲ့ေနာက္ တျဖည္းျဖည္းကိုယ္ပိုင္ပစၥည္းေတြေပ်ာက္ကုန္ၿပီး သူမ်ားပစၥည္းနဲ႔ရပ္တည္ေနရေတာ့မွာ
ျဖစ္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။
မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)
ဆက္ရန္ရွိေသးသည္