ေဒါနေတာင္ေျခမွ အညၾတမ်ားအေၾကာင္း
by မင္းစိုးစံ
ဤေတာင္ေပၚလမ္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္ ထမင္းဆိုင္မ်ား ေရဒီယိုျပင္ဆိုင္ နာရီျပင္ဆိုင္ အခ်ိဳရည္မ်ိဳးစုံဆိုင္ ငရုပ္
ၾကက္သြန္ အာလူး စေသာကုန္စုံဆိုင္မ်ားအျပင္ ခရမ္းခ်ဉ္သီးမွအစေရွာက္ရြက္အထိ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာဆိုင္မ်ားျဖင့္
အထူးစည္ကားလွသည္။ က်ဳံပိုင္း ၾကာအင္းစုေက်းရြာမွ ေကာ္မူးရာစခန္းၾကားအစည္ကားဆုံးစခန္းမွာ ယေန႔လက္
ရွိ ေကအင္န္ယူေကအင္န္အယ္လ္ေအပီစီ အဖြဲ႔စခန္းခ်ေနထိုင္ေသာ ေထာ့ကိုုကိုးစခန္းပင္ျဖစ္သည္။
ေတာင္ေပၚလမ္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္ စခန္းေပါင္းမ်ားစြာအနက္ ရုပ္ရွင္ရုံ(ျမင္ကြင္းက်ယ္ ပိတ္ကား)ရွိေသာ တစ္ခု
တည္းေသာစခန္းလည္းျဖစ္သည္။
ေထါ့ကိုကိုးစခန္းမွ ထြက္လာလွ်င္ ေတာင္ေျခ၌ နတ္ကြန္းငယ္ေလးတစ္ခုရွိၿပီးအေမႊးတိုင္မ်ားထြန္းညွိသူကထြန္း
ကြမ္းယာထုပ္ေလးမ်ားျဖင့္ ပူေဇာ္သူကပူေဇာ္ မယုံၾကည္ၾကသူမ်ားကလည္း တခ်က္ေစာင္းငဲ့ၾကည့္ၿပီး ႏွာေခါင္း
႐ႈံ႕သြားၾကသည္လည္းရွိ၏။ ထိုနတ္ကြန္းေလးမွ ေက်ာ္လြန္လာသည့္အခါ ျမယာစခန္း(ေစာဘဦးႀကီးစခန္း)ရွိ၏။
ျမယာစခန္းတြင္ ေစ်းဆိုင္မရွိသေလာက္ပင္ျဖစ္သည္၊ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေထါ့ကိုကိုးစခန္းႏွင့္အနည္းငယ္
နီးကပ္ေနသျဖင့္ ၾကာၾကာနားမည့္သူမရွိသည့္အျပင္ စားေသာက္မည့္သူမရွိေသာေၾကာင့္ ေစ်းဆိုင္နည္းေနျခင္း
ျဖစ္မည္ထင္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ ဆိုင္ခန္းခပ္မ်ားမ်ားျဖင့္ အစားအေသာက္စုံစုံလင္လင္ဖြင့္ထားႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္မူ အဆင္
ေျပႏိုင္မည္ဟု ကိုေအာင္ျမင့္ထင္မိသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျမယာပင္မ်ားျဖင့္ ၀န္းရံေနၿပီး ညီညာသည့္ေျမအေနအထားႏွင့္အတူေတာင္က်ေခ်ာင္းအ
ေကြ႔ေလးသည္ အလြန္သာယာသည့္အတြက္ျဖစ္သည္။ ကရင့္အမ်ိဳးသားေခါင္းေခါင္းေဆာင္ ေစာဘဦးႀကီးႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားစခန္းခ်ခဲ့ရာ ဂုဏ္ယူဘြယ္ရာ
သမိုင္း၀င္ေနရာျဖစ္သျဖင့္ ပို၍သေဘာက်မိ၏။
ထိုမွတဆင့္ ေတာင္ၾကားလမ္းေလးအတိုင္းတက္လာေသာ္ ေက်ာက္ဖ်ာေလးစခန္းသို႔ေရာက္၏။
ေက်ာက္ဖ်ာေလးစခန္းတြင္ ထမင္းဆိုင္ငယ္ေလးမ်ား အနည္းငယ္သာရွိသည္ အထူးသျဖင့္ ၀က္သားဆန္ျပဳတ္ႏွင့္
၀က္သားသုတ္မ်ားသာေရာင္းခ်ေလ့ရွိေသာ စခန္းျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ၀က္ကုန္သည္မ်ား တေထာက္နားရာျဖစ္၍ ၀က္စာခ်က္ျပဳတ္ထားေသာ ေက်ာက္တုံးေလးမ်ားျဖင့္ျပဳလုပ္
ထားသည့္မီးဖိုမ်ားကို ေနရာအႏွံ႔ေတြ႔ရသည္။
ထိုသို႔၀က္စာကိုခ်က္ျပဳတ္ရင္း ၀က္ေမာင္းလာသူတို႔က မိမိတို႔စားနပ္ရိကၡာမ်ားျဖင့္သာ ခ်က္ျပဳတ္စားေသာက္ၾက
သျဖင့္ ထိုစခန္း၌ ထမင္းဆိုင္မ်ားမရွိျခင္းျဖစ္ေပမည္။
အဘယ္ေၾကာင့္၀က္သားဆန္ျပဳတ္ႏွင့္ ၀က္သားသုပ္ဆိုင္ဖြင့္ထားရသနည္းဆိုေသာ္ ငွက္ဖ်ားဒါဏ္ေၾကာင့္အထုပ္မ
ထမ္းႏိုင္သည့္ အထမ္းသမားမ်ား ေခတၱနားခိုရာေနရာျဖစ္သည့္အျပင္ ေျခေထာက္နာေသာ၀က္မ်ား အစာမစားႏိုင္
သည့္၀က္မ်ားကို ၀က္ပိုင္ရွင္မ်ားက ေစ်းေပါေပါျဖင့္ေရာင္းခ်သည့္အတြက္ျဖစ္ပါ၏။
ေက်ာက္ဖ်ာေလးမွလြန္ေသာ္ ေက်ာက္ဖ်ာစခန္းသို႔ေရာက္၏။
ေက်ာက္ဖ်ာစခန္းတြင္ မည္သည့္အေရာင္းဆိုင္မွ်မရွိေခ်။ ေရစီးေရလာေကာင္းသည့္ေတာင္က်ေခ်ာင္းေရမ်ား အ
နက္ ေနရာအနည္းငယ္က်ယ္ၿပီး ေရခ်ိဳးရန္အလြန္သင့္ေတာ္ေသာေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ကိုျမင့္ေအာင္မွတ္ခ်က္
ခ်မိ၏။
ကၽြဲ၊ ႏြားမ်ားတေထာက္နားရာေနရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေကာက္ရိုးမွ်င္မ်ား ေနာက္ေခ်းအေတာ္မ်ားမ်ားကေနရာယူ
ထားၿပီး ရာယီတဲ(သစ္ကိုင္းႏွစ္ကိုင္းကို ေက်ာက္ေတာင္စြန္းတခုတြင္တင္ၿပီး ေျမႀကီးေပၚခ်လွ်က္ မိုးကာျဖင့္မိုးထား
သည့္ လူတကိုယ္စာအိပ္ယာ)မ်ားျဖင့္ တမ်ိဳးအျမင္ဆန္းေနပါသည္။ ထိုေနရာမ်ားသည္ ႏြားကုန္သည္မ်ားႏွင့္ ႏြား အငွားေမာင္းေသာသူမ်ား ခိုနားအိပ္စက္ရာေနရာျဖစ္၏။
ေက်ာက္ဖ်ာမွလြန္ေသာ္ ေက်ာက္လုံးႀကီးစခန္းသို႔ေရာက္၏။
ေက်ာက္လုံးႀကီးစခန္းတြင္ ထမင္းဆိုင္အမ်ားအျပားရွိသည္။ ေတာင္ေပၚလမ္းတေလွ်ာက္ ထမင္းဆိုင္တိုင္းဟင္း
မ်ိဳးစုံရေသာ္လည္း ေက်ာက္လုံးႀကီးစခန္းတြင္ လိပ္သား ေမ်ာက္ညိဳေခ်းခါး ေျမြသား မ်ားလည္းရေလ့ရွိၿပီး ေရခ်ိဳး
ဆိပ္လည္းအဆင္ေျပသည့္အျပင္ ေျခေပါ့လက္ေပါ့မ်ားကိုလည္း ရႏိုင္သည့္ စခန္းတစ္ခုျဖစ္သည္။
ကိုေအာင္ျမင့္အေနျဖင့္ ေတာတြင္းမွရေသာအသားမ်ားကို စားေသာက္ေလ့မရွိသည့္အတြက္ ထိုစခန္း၌ ညအိပ္
ညေနျခင္း မျပဳဟုဆုံးျဖတ္ခဲ့ေသာ္လည္း တခုေသာည၌မူ မအိပ္လ်င္မျဖစ္ေတာ့သည့္အေျခအေနသို႔ ဆိုက္ေရာက္
ရပါေလေတာ့သည္။
ထိုင္းနယ္စပ္ ေကာ္မူးရာစခန္းမွအျပန္ခရီးျဖစ္သည္။
မိုးကသည္းသည္းထန္ထန္ရြာေနသျဖင့္ေက်ာက္ဖ်ာစခန္း ႏွင့္ ေက်ာက္ဖ်ာေလးစခန္းကို ျဖတ္ေဆာက္ထားသည့္တံ
တား ေခ်ာင္းေရႏွင့္အတူေမ်ာသြားေသာေၾကာင့္ လူအေတာ္မ်ားမ်ား ေက်ာက္ဖ်ာစခန္းတြင္ ျဖစ္သလိုအိပ္စက္ေနရ
သည့္အေၾကာင္း ေက်ာက္ဖ်ာစခန္းမွတက္လာသူမ်ားေျပာဆိုသျဖင့္ ေက်ာက္လုံးႀကီးစခန္းတြင္ ညအိပ္လိုက္ရေလ
ေတာ့သည္။
ေက်ာက္လုံးႀကီးစခန္းရွိ ရွိသမွ်ေသာထမင္းဆိုင္တိုင္းတြင္ အတက္လူအဆင္းလူမ်ားျဖင့္ျပြတ္သိပ္ေန၏။
စားၿပီးသားထမင္းပန္းကန္ကိုပင္ မေဆးႏိုင္လာက္ေအာင္ ထမင္းေရာင္းေကာင္းလွ၏။
ထမင္းအေရာင္းဆိုင္သည္ ၿမိ့ဳႀကီးျပႀကီးဆိုင္မ်ားကယ့္သို႔ ထမင္းသပ္သပ္ ဟင္းသပ္သပ္ ခြဲ၍ေရာင္းခ်သည့္ပုံစံမ်ိဳး
မဟုတ္ေခ်။ ထမင္းႏွင့္ဟင္းကို ကုလားပုံပုံ ေရာင္းခ်ေသာစနစ္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ဟင္းအမ်ိဳးစုံၿပီး အရသာမွာ ၿမိ့ဳႀကီးျပႀကီးမွဆိုင္မ်ားထက္ မပိုေသာ္လည္း မေလ်ာ့သည္မွာအမွန္ျဖစ္သည္။
ငါးပိရည္ေကာင္းေကာင္းအျပင္ တို႔စရာေဖါေဖါသီႏွင့္ ကင္ပြန္းရြက္၊ ခ်ဉ္ေပါင္ရြက္၊ မရမ္းသီး စသည္ျဖင့္ခ်က္ျပဳတ္
ထားေသာအရည္ေသာက္မွာလည္း ထမင္းၿမိန္ေစလွပါ၏။
လူမွာအေတာ္ပင္ပမ္းေနၿပီး ထမင္းလည္းဆာလွေသာေၾကာင့္
"ေဟ့ မိန္းကေလး အဲဒီပန္းကန္မေဆးနဲ႔ေတာ့ ဒီအတိုင္းထည့္ေပး။
ဆာလွၿပီ မေစာင့္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။
ဘာဟင္းရွိလဲ ရွိတဲ့ဟင္းထည့္ကြာ။"
ဟု ေျပာၿပီးဆာဆာျဖင့္ ကိုေအာင္ျမင့္တစ္ေယာက္ ေခါင္းမေဖၚတမ္း စားေနမိသည္။
ဆာေန၍လားမသိ ဟင္းကအေတာ္ပင္အရသာထူးလွသည္။
ဆိတ္ကလီစာလား၊ အမဲကလီစာလား၊ ေတာ့မသိ။ တစ္ပန္းကန္သာစားေလ့စားထရွိခဲ့ရာမွ ႏွစ္ပန္းကန္ကုန္ေအာင္
စားပစ္လိုက္သည္။
မိုးကလည္းေမွာင္ ေလကလည္းထန္ ေတာင္က်ေခ်ာင္းေရစီးသံကလည္းညံ ဆိုင္မွအလင္းေရာင္မွိန္ျပျပေအာက္
တြင္ လူအမ်ားစုသည္ သူ႔ထက္ငါအလုအယက္ စားေသာက္ေနၾကရသည့္အတြက္ ေငြျမန္ျမန္ေခ်ၿပီး အိပ္ယာရွိရာ
သို႔ ကမန္းကတန္းသြားၿပီး အိပ္ရန္ျပင္လိုက္ေတာ့၏။
ဤေနရာ၌ စာရႈသူတို႔အား ေတာင္ေပၚစခန္းမ်ားရွိ ဆိုင္ခန္းမ်ားအေၾကာင္းကို အနည္းငယ္ရွင္းျပလိုပါသည္။
ဆိုင္ခန္းတိုင္းလိုလိုသည္ အနည္းဆုံးအရွည္အေတာင္၂၀ အက်ယ္ ၁၅ေတာင္ခန္႔ရွိမည္ထင္ပါသည္။ ဆိုင္ေရွ႕ ၌
ထမင္းစားရန္ေနရာႏွင့္ ထမင္းဟင္းမ်ားထားရွိသည့္ေနရာရွိကာ ဆိုင္တြင္း၀ဲယာဘက္၌ အိပ္ရန္ေနရာရွိၿပီး အလည္
တည့္တည့္တြင္မူ အထုပ္မ်ားထားရန္ေနရာကို ထားေပးထားပါသည္။
အထုပ္ထားသည့္ေနရာကို ႏွစ္ ဘက္ႏွစ္ခ်က္ ေထာင္လွ်က္သားထားႏိုင္ရန္ ျပဳလုပ္ထားသျဖင့္ အထမ္းသမားမ်ား
အတြက္ အဆင္ေျပေစလွ၏။
ကိုေအာင္ျမင့္ အိပ္ယာေဘးတြင္သူငယ္ခ်င္းအထမ္းသမားက ႏွီးဖ်ားကိုခ်ိဳး၍သြားၾကားထိုးေနလွ်က္ရွိသည္ကို ေတြ႔
ရသျဖင့္
"ခင္ဗ်ားက သြားၾကားေတြဘာေတြထိုးလို႔ ဘာဟင္းနဲ႔စားလို႔လဲ"
"ေဟ့ေကာင္ေရ ငါကေတာ့ ေမ်ာက္ညိဳေခ်းခါးနဲ႔ စားသကြာ။
အဲဒီလိုဟင္းမ်ိဳးက ရခဲတယ္ေမာင္။
ကံေကာင္းလို႔စားရတယ္သာမွတ္။"
"ခင္ဗ်ားကလည္း ႀကံႀကံဖန္ဖန္ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ေမ်ာက္ညိဳေခ်းခါးဟင္း လို႔ေခၚရတာတုန္း။
ဆိတ္ကလီစာဟင္း အမဲကလီစာဟင္း ဆိုတာက အူႏုေလးေတြနဲ႔ခ်က္ထားေတာ့ ခါးသက္သက္ေလးနဲ႔ အရသာ
ရွိတာကို ေျပာတာမဟုတ္လား။"
"ဟ ငါ လည္း သိပါတယ္ကြ၊ အခုဟာက ေမ်ာက္ညိဳရဲ့အစာအိမ္ကို ခ်က္ထားတာကြ။
ေဆးဘက္၀င္တယ္။
မင္းေျပာတဲ့ ကလီစာဟင္းမ်ိဳးကေတာ့ အခန္႔မသင့္လ်င္ ၀မ္းေလွ်ာ၀မ္းကိုက္ၿပီး အထုပ္မထမ္းႏိုင္ျဖစ္သြားမွာေပါ့။"
"ဒါဆို က်ဳပ္တို႔စားေန တဲ့ဟင္းက ေမ်ာက္ညိဳေခ်းခါးလား"
"ေသျခာတာေပါ့ကြာ။
ေမ်ာက္ညိဳဆိုတာ တျခားေမ်ာက္ေတြလို ေပါက္တတ္ကရ စားတာမဟုတ္ဘူး။
သစ္ရြက္ေတြစားတာ သူ႔အစာအိမ္မွာ အရြက္ေပါင္းစုံပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ေဆးဘက္၀င္တယ္လို႔ေျပာေနတာ။ မင္းသိမွာေပါ့ အရြက္ေပါင္းတစ္ေထာင္။
အပြင့္ေပါင္းတစ္ေထာင္။ အျမစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္။ အပင္ေပါင္းတစ္ေထာင္ဆိုတာေလ။"
ကိုေအာင္ျမင့္တစ္ေယာက္ မအီမလယ္ျဖစ္ခ်င္လာ၏။
"အဲဒီအရြက္ေပါင္းတစ္ေထာင္ဆိုတာ ေမ်ာက္ညိဳရဲ့အစာအိမ္ကိုေျပာတာဗ်ား။
ေအး အျမစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ဆိုတာ ေပြးေတြရဲ့အစာအိမ္ကို ေျပာတာ။
အပြင့္ေပါင္းတစ္ေထာင္ဆိုတာက ပ်ားရည္။
အပင္ေပါင္းတေထာင္ဆိုတာက ျပာ။
အဲဒါ မင္း မသိလ်င္မွတ္ထား။"
ဟုတ္မဟုတ္ ကိုေအာင္ျမင့္ မဆုံးျဖတ္ႏိုင္။ ေအာ္ဂလီဆန္လာသည့္အတြက္ တဲအျပင္ထြက္ကာ အာေခါင္အတြင္း
သို႔လက္ၫွိဳးျဖင့္ႏႈိက္ၿပီး အံထုတ္လိုက္ပါေတာ့သည္။
အေတာ္ၾကာၾကာအံထုတ္ရေသာၾကာင့္ ေခါင္းပိုင္းတပိုင္းလုံး မိုးေရမ်ားရႊဲရႊဲစိုကုန္ပါေတာ့သည္။
မိုးေအးေအး ေတာေတာင္အေငြ႔ကလည္းေအး ေလကလည္းတိုက္ေသာေၾကာင့္ ကိုေအာင္ျမင့္လည္း အထမ္းသ
မားတိုင္းတြင္ပါသည့္ မိုးကာကို သဲပြတ္ေပၚတြင္ခင္းကာ ေမာေမာျဖင့္အိပ္ခ်လိုက္ေလေတာ့သည္။
မိုးလင္းလာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း မိုးကအဆက္မျပတ္ရြာေနသည္။
သို႔ေသာ္ယမန္ေန႔ညကလိုေတာ့ မသည္းထန္ေတာ့။ အားလုံးလိုလို အိပ္ယာမွႏိုးထလာၾကၿပီး အထုပ္အပိုးမ်ားကို
ကိုယ္စီကိုယ္ငွျပင္ဆင္ၾကေတာ့၏။
ပုခုံးႀကိဳး ေခါင္းႀကိဳးမ်ားကို အေသအျခာျပန္လည္စည္းေႏွာင္ၿပီး အထုပ္ေပၚသို႔ မိမိတို႔ကိုယ္ပိုင္အိတ္ကေလးမ်ားကို
ျပန္တင္ကာ စည္းေႏွာင္လိုက္ျပန္သည္။
ကိုယ္ပိုင္အိတ္သည္ အိမ္သုံးပစၥည္းအနည္းငယ္၊ ေဆာင္ပါးတထည္၊ လုံျခည္အက်ီအပို တစ္စုံ၊ လက္ႏွိပ္ဓါတ္မီး
တစ္လက္၊ ဓါးအလတ္စားတစ္လက္ စသည္တို႔ထည့္ထားေသာ အိတ္ျဖစ္သည္။
အားလုံးအသင့္ျဖစ္သည္ႏွင့္ အထုပ္ပိုင္ရွင္က ထြက္ႏိုင္ၿပီဟုအမိန္႔ေပးသံႏွင့္အတူ အထုပ္ကိုယ္စီျဖင့္ တဦးၿပီးတဦး
ဆိုင္ထဲမွထြက္လာၾကပါေတာ့သည္။
ေက်ာက္လုံးႀကီးစခန္းတစ္ခုလုံး မိုးေငြ႔ ေတာင္ေငြ႔မ်ားျဖင့္ မိႈင္းမိႈင္းမႈန္ေနပါေတာ့၏။
မိုးစက္မ်ားက ကိုေအာင္ျမင့္မ်က္ႏွာေပၚသို႔ လြင့္စင္က်လာသျဖင့္ ကိုေအာင္ျမင့္သည္ အထုပ္၌ရွိသည့္ နံေဘးတ ဘက္တခ်က္မွ ပူးခ်ီထားေသာေခါင္းႀကိဳးကို ေခါင္းေပၚသို႔ခါးကိုအနည္းငယ္ဆန္႔ထုတ္၍တင္လိုက္သည္။
ထိုအခါေခါင္းႀကိဳးသည္ေျပမလိုလိုျဖစ္ကာ ေလ်ာ့ၿပီးေခ်ာင္သြားသည့္အတြက္ မိမိေနာက္နားမွ ကပ္လိုက္လာေသာ
လူတစ္ေယာက္အား
"ဒီမွာ က်ဳပ္ေခါင္းႀကိဳးေလးကို ျပန္ျပင္ေပးစမ္းပါ။
နည္းနည္းေခ်ာင္သြားလို႔။"
"လမ္းကက်ဉ္းေနေတာ့ လမ္းေဘးထြက္ရပ္လိုက္ပါလား။
ငါျပင္ေပးပါ့မယ္။
ဟ မင္းေခါင္းႀကိဳးက ေသးေသးေလးပါလားကြ။
ပစၥည္းက ဒီေလာက္ေလးတာ မင္းေခါင္းနာေနမွာေပါ့။"
"ရပါတယ္ဗ်ာ ရွိပါေစ။
ေနာက္တေခါက္မွပဲလဲေတာ့မယ္။"
"မဟုတ္ေသးဘူး။
ငါ့မွာ ေခါင္းႀကိဳးအပိုပါတယ္
ေက်ာက္ဖ်ာက်လ်င္ ခဏေလးနားၿပီး လဲတပ္လိုက္ၾကတာေပါ့။"
ဘ၀တူအခ်င္းခ်င္းကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္မ်ားျဖင့္ ဤေဒါနေတာင္ၾကားတစ္ေလွ်ာက္ အထမ္းသမားဘ၀ျဖင့္ မည္မွ်ၾကာ
ရွည္စြာ အသက္ေမြးရမည္ကိုေတြးေတာရင္း ကိုေအာင္ျမင့္တစ္ေယာက္ ေလးလံေသာအထုပ္အပိုးႀကီးအား ေခါင္း
ကိုနာက်င္ေစသည့္ ပါးလႊာေသာေခါင္းႀကိဳးျဖင့္ ေက်ာက္ဖ်ာစခန္းေရာက္သည္အထိ ထမ္းပိုးသယ္ေဆာင္ရန္ႀကိဳး
စားရင္း ပင့္သက္ေမာမ်ား အခါခါခ်ေနပါေတာ့သည္။
ဆက္ရန္
က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ
မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)