• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Thursday, January 30, 2014

ဒုကၡသည္တေယာက္ရဲ့ ပင့္သက္ေမာမ်ား

January 30, 2014
Thursday

ဒုကၡသည္တေယာက္ရဲ့ ပင့္သက္ေမာမ်ား

By မင္းစိုးစံ

ၾကားၾကတဲ့အတိုင္းပါပဲ။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ အေျခခ်ေနထိုင္ႏိုင္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြရပ္ဆိုင္းပစ္လိုက္ၿပီ ဆိုတဲ့သတင္း
ဟာ နားထဲကို သံရည္ပူနဲ႔အေလာင္းခံလိုက္ရသလို တုံလႈပ္ေခ်ာက္ျခားစရာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြကုန္ဆုံးစရာ ခိုကိုး
ရာမဲ့ျဖစ္ဘြယ္ရာအတိနဲ႔ ဒုကၡသည္ေတြရဲ့ဘ၀ကို ကိုင္လႈပ္လိုက္ပါၿပီ။

ဘာေၾကာင့္ဒီလိုေျပာရသလဲဆိုေတာ့ အေၾကာင္းရွိပါတယ္။
၁၉၉၉ မတိုင္မီ အခ်ိန္တုန္းကဆိုလ်င္ျဖင့္ ဒုကၡသည္စခန္းေပါင္းဟာ အေတာ္မ်ားမ်ားကိုရွိေနခဲ့ပါတယ္။ ေကာ္မူးရာ
စခန္းနဲ႔အနီးအနားတ၀ိုက္က ကရင္ရြာေတြျဖစ္ၾကတဲ့ ထီးဆာရာ၊ ကဲ့ေ၀ၚ၊ ကြီးေလး၊ ပူးတလု၊ ေက်ာ္ခို႔ စတဲ့ရြာေတြ
က ရြာသူရြာသားေတြဟာ ေ၀ွးကလုတ္ ဒုကၡသည္စခန္းမွာအေျခခ်ေနထိုင္ၾကပါတယ္။

အဲဒီလိုပဲ ေရေက်ာ္စခန္း၊ ေလာ္ေသထစခန္း၊ ေမာဖါးသူး၊ ေမာ၀ါးဆူး၊ ဒဲဖါေထါ စတဲ့ ကရင္ရြာက ရြာသူရြာသားေတြ
ကလည္း နီးစပ္ရာ ၀မ္းဖါ ဆိုတဲ့ဒုကၡသည္စခန္းမွာေနထိုင္ၾကသလို၊ ေ၀ၚေလစခန္း၊ ဖလူးစခန္း၊ ကနဲေလးစခန္း စ
တဲ့စခန္းအနီးတ၀ိုက္က ရြာသူရြာသားေတြကလည္း အမ်ားသိၾကတဲ့ ေမာကဲဒုကၡသည္စခန္းမွာေနၾကပါတယ္။

ေနာက္ၿပီးေတာ့ စခန္းသစ္၊ ဖါးကေလာနီ၊ မဲကေတ၊ စတဲ့စခန္္းက အနီးတ၀ိုက္မွာရွိတဲ့ ရြာသားေတြက်ျပန္ေတာ့ ႏို႔
ဖိုးဒုကၡသည္စခန္း မွာေနၾကပါတယ္။ စည္ျဖင့္ေပါ့ေလ စခန္းေတြ အဲဒီလိုရွိေနရာကေန  တျဖည္းျဖည္းစုလိုက္တာ
အခုဆို ေမာကဲဒုကၡသည္စခန္းလည္း မရွိေတာ့ဘူး၊ ေ၀ွးကလုတ္ဒုကၡသည္စခန္းလည္း မရွိေတာ့ဘူး၊ ၀မ္းဖါဒုကၡ သည္စခန္းလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ အုန္းဖ်န္းမိုင္ ဆိုတဲ့စခန္းႀကီးထဲမွာေပါင္းထည့္လိုက္တယ္။

ဒီလိုေပါင္းလိုက္တဲ့အခါမွာ တေနရာကေန တေနရာကို ေရႊ႕ေျပာင္းခါစမွာ အခက္အခဲက အနည္းနဲ႔အမ်ားရွိၾကပါ
တယ္။ လူလတ္ပိုင္းအရြယ္ေတြအတြက္ ဘာမွ်မသိသာလွေပမယ့္ သက္ႀကီးပိုင္းနဲ႔ကေလးသူငယ္ေတြမွာေတာ့ ရာ
သီဥတုဒါဏ္နဲ႔ ေရေျမအေနအထားအရ ဖ်ားတာတို႔ ကိုယ္လက္မအီမသာျဖစ္တာတို႔ စသည္ျဖင့္ အာဂႏၱဳအဖ်ားမ်ိဳး
အနည္းနဲ႔အမ်ား ခံစားၾကရပါတယ္။

ေရသစ္ေျမသစ္ ေနရာသစ္ဆိုေတာ့လည္း ေနစရာထိုင္စရာက အစ အရာရာဟာ တစ္ကေနျပန္စရတဲ့ အေျခအေန
မ်ိဳးမို႔ အခက္အခဲေတြႀကံဳၾကရတာမဆန္းပါဘူး။ အဲဒီလို ေနရာသစ္မ်ိဳးမွာ ေနရစားရတာဆိုေတာ့ အဆင္မေျပလွတဲ့
အတြက္ တခ့်ိဳလည္း DKBA နယ္ထဲျပန္ၿပီး ေခ်ာင္လည္ႏိုးႏိုးနဲ႔ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ၾကပါတယ္။ အဆင္မေျပေတာ့
စခန္းထဲကို ျပန္၀င္လာၾကျပန္တယ္။

ျပႆနာက အဲဒီမွာ စေတာ့တာပါပဲ။ စခန္းအျပင္ကေန ျပန္လာတဲ့အတြက္ လူသစ္အျဖစ္သတ္မွတ္တာေၾကာင့္
UNHCR မွာမွတ္ပုံတင္ခြင့္ ဆုံး႐ႈံးသြားရပါတယ္။
အခုေတာ့ ေမ်ာက္သစ္ကိုင္းလြတ္ျဖစ္ရၿပီ။
ပိုဆိုးတာက ဗမာစကားပုံရွိပါတယ္ ေရွ႕တိုးေတာ့ ထမ္းပိုး ေနာက္ဆုတ္ေတာ့ ႀကိမ္တုတ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။
ေရွ႕ကိုလည္း ဆက္မတိုးရဲ ေနာက္ကိုလည္း ျပန္မဆုတ္ရဲနဲ႔။

အဲဒါက ဗမာစကားပုံပါ။ ကရင္စကားပုံက်ေတာ့
ေရွ႕တိုးလ်င္ လူ၀ံကိုေၾကာက္ရတယ္။
ေနာက္ဆုတ္လ်င္ ေျမြေဟာက္ကို ေၾကာက္ရတယ္။
သစ္ပင္ေပၚတက္ေျပးလ်င္ က်ားစာျဖစ္မယ္။
ေရထဲက်လ်င္ မိေက်ာင္းစားမယ္။
ကဲ ဒုကၡသည္ေတြရဲ့ဘ၀ကို ေရွးကရင္လူႀကီးေတြက အဲဒီလို နမိတ္ဘတ္ခဲ့တာပါတဲ့ဗ်ား။

စိတ္ပ်က္စရာေတြအသာထားၿပီး က်ဳပ္အႀကံတခုေလာက္ေပးမယ္ဗ်ာ။
ျဖစ္ႏိုင္တာ မျဖစ္ႏိုင္တာကို အဓိကမထားပဲ၊ ဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာမဟာမင္းႀကီး႐ုံးနဲ႔ ကရင္ဒုကၡသည္ေကာ္မီတီတို႔
အေနနဲ႔ ႀကိဳးစားၾကည့္ပါလား။
တကယ့္ဒုကၡသည္ေတြမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္တုန္းက စခန္းထဲမွာ ႐ိုက္ခဲ့ဘူးတဲ့ အိမ္ေထာင္စုစာရင္းဓါတ္ပုံ
ေတြဆိုတာ ရွိခဲ့ဘူးတယ္ေလဗ်ာ။ နံပါတ္ေတြ လူဦးေရစာရင္း က်ား မ ေမြးသကၠရာဖ္ အကုန္ပါတာ။
အဲဒီဓါတ္ပုံျပႏိုင္တဲ့မိသားစု ဆိုတာကလည္း သိပ္မ်ားမ်ားစားစားရွိမွာေတာ့မဟုတ္ဘူး။
အဲဒီလိုမိသားစုမ်ိဳးကို ဒုကၡသည္အျဖစ္မွတ္ပုံတင္ခြင့္ေပးၿပီး သူတုိ႔ဆႏၵကို ျဖည့္ေပးလိုက္ပါလား။

ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုလ်င္ ၈၈၈၈ အေရးအခင္းေနာက္ပိုင္း ဗမာေက်ာင္းသားအခ့်ိဳ UNHCR မွာ ဒုကၡသည္အျဖစ္မွတ္
ပုံတင္ထားၿပီးမွ ေက်ာင္းသားစခန္းထဲ ၀င္ရမယ္ဆိုေတာ့ သူတို႔ကိုထုတ္ေပးထားတဲ့ လက္မွတ္ေတြနဲ႔ မိသားစုအ လိုက္၀င္လာၾကတာ။ သူတို႔ UN နံပါတ္က ေလးလုံးပဲရွိတယ္။ က်ဳပ္တို႔က်ေတာ့ ငါးလုံး။
အဲဒီလိုေလး လုပ္လို႔ရလ်င္ေျပာပါတယ္။
ေက်ာင္းသားေတြက ႏိုင္ငံေရးဒုကၡသည္ မင္းတို႔က စစ္ေျပးဒုကၡသည္ မတူဘူး။ တန္းလာမညွိနဲ႔လို႔ ေျပာမလားမသိ
ဘူး။ တန္းညိွေနတာမဟုတ္ပါဘူးဗ်ာ။ က်ဳပ္တို႔အားလုံးဟာ အတူတူပဲမဟုတ္လား။ ေက်ာင္းေနတဲ့ အေမာင္တို႔ိကုိ
စစ္အစိုးရက ဘမ္းတယ္၊ သတ္တယ္၊ က်ဳပ္တို႔ိလိုေက်ာင္းမေနရတဲ့ ေမာင္ေက်ာ္တြကိုလည္း စစ္အစိုး႔ရက ဘမ္း
တာပဲ၊ သတ္တာပဲေလ။ အတူတူဆိုတာ အဲဒါကိုေျပာတာပါ။

ဒီေနရာမွာ ေမးစရာတခုရွိတာက မင္းတို႔တေတြ ကရင္ဒုကၡသည္စခန္းထဲမွာ ေနလာတာအေတာ္ၾကာၿပီဆိုေတာ့ စ
ခန္း စတည္တဲ့ ခုႏွစ္ကိုေျပာစမ္း။ စခန္းမီး႐ိႈ႕ခံရတာ ဘယ္ႏွစ္ႀကိမ္တုန္း။  ဘယ္ခုႏွစ္ေတြလဲ။ ရက္အတိအက်ေျပာ
ႏိုင္မလား။ ဆိုတာမ်ိဳးေမးလားျမန္းလားလုပ္လာလ်င္ ဘယ္လိုေျဖမတုန္း။
၁၉၈၂ မွာစခန္းစတည္တယ္။ ေ၀ွးခလုတ္ဒုကၡသည္စခန္းကို ေျပာတာေနာ္။
အဲဒီလို စတည္တုန္းက ဘယ္သူမွ်၊ ဘယ္အဖြဲ႔ကမွ် လာၿပီးကူညီတာမဟုတ္ဘူး။
ေကာ္မူးရာမွာ တခ်ိန္တုန္းက ေသာင္ရင္းေခ်ာင္းကမ္းနားမွာ ကုန္ပစၥည္းအတင္အခ်လုပ္ေနၾကတဲ့ လုပ္သားေတြ
က ဒုကၡသည္ေတြအတြက္ စားနပ္ရိကၡာကို စီစဉ္ေပးခဲ့တာ။ ေနာက္မွ အစိုးရမဟုတ္တဲ့အဖြဲ႔က ကူညီတာ။

ေ၀ွးကလုတ္ဒုကၡသည္စခန္း မီးသုံးႀကိမ္ေလာင္ပါတယ္ဗ်ာ။
ကုလားလင္မဟား စကားမ်ားရန္ျဖစ္ရာကေန ေရနံဆီမီးခြက္ေမွာက္ၿပီး ရပ္ကြက္ (၈)တရပ္ကြက္လုံး တက္တက္
ေျပာင္ကုန္ပါတယ္။ လူသုံးကုန္ပစၥည္းအေရာင္းဆိုင္က ပစၥည္းေတြ အခိုးခံရပါတယ္ခင္ဗ်ား။ မီးေသြးေရာင္းတဲ့ဆိုင္
လည္း မီးေလာင္ပါတယ္ဗ်ာ။ မီးေသြးေတြ မီးေလာင္တာ ၾကည့္မေကာင္းပါဘူးဗ်ာ။

ေနာက္ပိုင္းမွာ စခန္းကို ႏွစ္ႀကိမ္ မီးအ႐ိႈ႔ခံခဲ့ရပါတယ္ဗ်ာ။
ပထမတႀကိမ္က ၁၉၉၇ခုႏွစ္ ဇႏၷ၀ါရီလ၊ ၂၈ရက္ ည ၁၀း၀၀နာရီ။
ဒုတိယတႀကိမ္က ၁၉၉၈ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၀ရက္၊ (သန္းေခါင္ေက်ာ္) ၁၂း၄၅နာရီ။
တနည္းေျပာရလ်င္ မတ္လ ၁၁ရက္၊ နံနက္ ၀၀း၄၅နာရီ။

ပထမတႀကိမ္ ထိခိုက္ ဒါဏ္ရာရမႈမရွိ။
ဒုတိယတႀကိမ္ လူ ေလးဦး ေသဆုံးေၾကာင္းပါခင္ဗ်ား။
အမ်ိဳးသမီး ၃ဦးနဲ႔၊ ကေလးငယ္ ၁ဦး ျဖစ္ေၾကာင္းပါဗ်ား။

UNHCR မွာ ဒုကၡသည္အျဖစ္မွတ္ပုံတင္ဘို႔ အစီအစဉ္ေပၚလာသည္ျဖစ္ေစ၊ မေပၚသည္ျဖစ္ေစ၊ လိုအပ္သည္ျဖစ္ေစ
မလိုအပ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မွတ္ထားေပါ့ေနာ္။ တေန႔က်လ်င္ ကိုယ့္သားသမီးေတြကို ျပန္ေျပာျပလို႔ ရတာေပါ့။
ဟုတ္ဘူးလား။

လာ႐ိႈ႕တဲ့ အဖြဲ႔ကိုသိခ်င္ေသးလား။
DKBA နဲ႔ SPDC ။



က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။

မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)