• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Monday, May 19, 2014

ၾကည့္ေသာသူ ျမင္၏


ၾကည့္ေသာသူ ျမင္၏

May 16, 2014

By မင္းစိုးစံ

က်က္သေရမဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စုံေတာ္မူၾကပါေစဗ်ား။
 ဒီတခါေတာ့ ဆရာမ်ား သားေသ ဆိုတဲ့ဗမာစကားပုံနဲ႔ အစပ်ိဳးလိုက္ပါရေစ။
ေဆးဆရာမ်ားလြန္းလို႔ ေရာဂါေ၀ဒနာခံစားရတဲ့ သားေလး ေသသြားရတဲ့ ဥပမာေလးလို႔ပဲ နားလည္ပါတယ္။
အဲဒီဗမာစကားပုံနဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ ကရင္စကားပုံကေတာ့ ၾဆ့ာအး ကဲထင္းေနာတ္၀ွး ဆို တဲ့စကားပုံပါ။
အဓိပၸါယ္က ဆရာမ်ားေတာ့ ေယာက္မ ျဖစ္သြားတယ္ လို႔ဆိုလိုတာပါ။
အဲဒါကို တခ့်ိဳကရင္ေတြ က ဆရာမ်ားလို႔ ေယာက္မျဖစ္သြားရတဲ့ အေျခအေနထက္ဆိုးတဲ့ အျဖစ္မ်ိဳးကို ၾဆာ့အး ကဲထင္း ဆု္၀ူ၀ူ လို႔ေျပာ ၾကပါတယ္။
နားရႈတ္ကုန္ၿပီထင္ပါတယ္။ ရွင္းျပပါ့မယ္။

ကရင္စကားပုံျဖစ္တဲ့ ၾဆာ့အး ကဲထင္းေနာတ္၀း ဆိုတာကို ကရင္အေတာ္မ်ားမ်ားၾကားဘူးၾကပါလိမ့္မယ္။
သို႔ ေသာ္ အဲဒီစကားပုံျဖစ္ေပၚလာပုံကိုေတာ့ သိသူနည္းပါးလိမ့္မယ္လို႔ထင္ပါတယ္၊ ကရင္ဖတ္စာကို သင္ၾကားဘူး သူေတြ
ကေတာ့ ဒီစကားပုံျဖစ္ေပၚလာတာကို ေကာင္းေကာင္းနားလည္ၾကပါတယ္။
သိနားလည္သူေတြကိုအားနာေပမယ့္ မသိေသးတဲ့သူေတြအတြက္ ရွင္းျပေပးပါ့မယ္။

ကရင္အမ်ိဳးသားတဦးဟာ သစ္ပင္ႀကီတပင္ကိုလွဲၿပီး လူအသြားအလာမ်ားတဲ့ လမ္းေဘးတေနရာမွာ ေလွတစင္း ထြင္းေန
ပါသတဲ့။ လမ္းသြားလမ္းလာေတြထဲက
ခင္ဗ်ား ဘာလုပ္ေနတာလဲ
က်ဳပ္ေလွထြင္းေနတာပါဗ်ာ

ဟာဒါဆိုလ်င္ ဒီေနရာကေန ထြင္းရင္ခင္ဗ်ားေလွ အင္မတန္ကို ၾကည့္ေကာင္းသြားမွာ၊ ဆိုၿပီးနည္းနည္းပါးပါး၀င္ၿပီး ထြင္း
ေပးသတဲ့။ ခဏၾကာေတာ့
ေအးဗ်ာ က်ဳပ္လည္း သြားစရာရွိေနတယ္၊ သြားလိုက္ပါဦးမယ္ ဆိုၿပီး ထြက္သြားပါသတဲ့။
ေနာက္တေယာက္ေရာက္လာၿပီး
ခင္ဗ်ားေလွထြင္းေနတာလား ဒီေနရာကေန စထြင္းေတာ့ ခင္ဗ်ားေလွ၀မ္းခုံး ထေနလိမ့္မယ္ က်ဳပ္ျပမယ္လို႔ေျပာၿပီး ၀င္ထြင္း
လိုက္ပါသတဲ့ အေတာ္ေလးၾကာေတာ့
ကဲဗ်ာ က်ဳပ္သြားစရာရွိေနလို႔ဗ် သြားစရာမရွိလ်င္ အၿပီးထြင္းေပးလိုက္တယ္ ဆိုၿပီးႏႈတ္ဆက္ ထြက္သြားသတဲ့။

ဒီလိုနဲ႔ ထြင္းလာလိုက္တာ အဆုံးမွာေတာ့ သစ္လုံးႀကီးသာ ကုန္သြားတယ္ ေလွျဖစ္မလာပါဘူး။
ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေလွထြင္းဘို႔လွဲခ်လိုက္တဲ့သစ္ပင္ႀကီးဟာ ေလွမျဖစ္ေတာ့ပဲ ထမင္းအိုးေမႊဘို႔ ေယာက္မတလက္သာျဖစ္
သြားေတာ့သတဲ့။
အဲဒါက ၾဆာ့အး ကဲထင္းေနာတ္၀း(ဆရာမ်ား ေယာက္မျဖစ္) ဆိုတဲ့ကရင္စကားပုံပါ။
အဲဒီအေျခအေနထက္ဆိုးတဲ့ ကရင္စကားပုံတခုျဖစ္တဲ့ ၾဆာ့အး ကဲထင္း ဆု္၀ူ၀ူ ဆိုတာက ဒီလိုပါ။

အဲဒီလို ေယာက္မေလးတလက္နဲ႔ ကိုယ့္အိမ္ကုိ ကိုယ္ျပန္လာတဲ့ ေလွထြင္းသမားကို ရြာထဲကလူေတြက ဘယ္လိုလဲ မင္း
ေလွထြင္းၿပီးသြားၿပီလားလို႔ေမးၾကေတာ့ ေယာက္မေလးထုတ္ျပၿပီး ေလွမျဖစ္ေတာ့ဘူးဗ့်ိဳ ေယာက္မတလက္ေတာ့ ျဖစ္လာ
တယ္ လို႔ေျပာသတဲ့ အဲဒီလိုေျပာရင္းျပရင္းလုပ္ေတာ့ ဟာ မင္းေယာက္မက ဗ်က္က်ယ္လြန္းတယ္၊ နည္းနည္းေလးက်ဉ္း
လိုက္၊ မင္း ေယာက္မက လက္တံရွည္လြန္းတယ္ နည္းနည္းေလးတိုလိုက္။ မင္း ေယာက္မက လက္တံတိုၿပီး ဗ်က္က ပါးေနတယ္၊ ျပင္လိုက္ပါလားဆိုၿပီး ျပင္လိုက္တာ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေယာက္မဘ၀ကေန သစ္သားေခ်ာင္းေလးတေခ်ာင္း
အျဖစ္ကိုေရာက္သြားပါေလေရာ ။
အဲဒီသစ္သားေခ်ာင္းေလးကို စိတ္ဆိုးဆိုးနဲ႔ လႊင့္ပစ္လိုက္ရာမွာ ၀ူ ၀ူ ဆို တဲ့ အသံကိုသာၾကားလိုက္ရလို႔ ဆရာမ်ား ၀ူ၀ူျဖစ္
ဆိုၿပီး ဆုိစမွတ္ျပဳၾကပါသတဲ့ဗ်ား။

အခုလိုနိဒါန္းပ်ိဳးရတာကေတာ့ က်ဳပ္တို႔ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ့အနာဂါတ္ေရးဟာ ဆရာမ်ားေယာက္မျဖစ္ ဒါမွမဟုတ္ ဆရာမ်ား
၀ူ၀ူျဖစ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးမ်ားေရာက္သြားေလမလားဆိုတဲ့ စိုးရိမ္စိတ္၀င္မိပုံေလးကို ေရးျပခ်င္လို႔ပါ ဘာေၾကာင့္စိုးရိမ္စိတ္၀င္ရသလဲဆိုေတာ့ KNU ေခါင္းေဆာင္ ဗဒိုေစာသမိန္ထြန္းရဲ့ အင္တာဗ်ဴးတခုကို ဘတ္မိ လိုက္လို႔
ျဖစ္ပါတယ္။

ေခါင္းစဉ္ကေနစၿပီး ေဆြးေႏြးၾကည့္ပါ့မယ္။
ျမန္မာျပည္ရဲ့အေျခအေန အမယ္ဘုတ္နဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္လိုျဖစ္ေနတဲ့KNU ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူတို႔ေတြ႔ဆံုပြဲကို ကရင္
ျပည္နယ္၊ ဘားအံၿမိဳ႕၊ သုေမဓာရာမေက်ာင္းတုိက္ႀကီး၌ ၂၀၁၄ ေမလ ၁၂ ရက္ ေန႔လယ္ ၁၂ နာရီအခ်ိန္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾက
သည္။
မူရင္းေခါင္းစည္းက အနီေရာင္စာလုံးေလးေတြျဖစ္ပါတယ္ ဘယ္လိုအဓိပၸါယ္လဲဆိုတာ မကြဲျပားပါဘူး တကယ္လို႔ ျမန္မာ
ျပည္ရဲ့အေျခအေန အမယ္ဘုတ္နဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္ ဆိုလ်င္ေတာ့ တမ်ိဳးေပါ့ေနာ္။ အခုေတာ့ ဘာလိုလိုႀကီး ျဖစ္ေအာင္ တမင္
ေရးေနတာလား ဆိုတာေတြးစရာျဖစ္ေနပါတယ္။
တကယ္လို႔သာ ေအာက္ကအတို္င္း(အနီေရာင္ စာလုံးမ်ားအတိုင္း)သာ ေခါင္းစည္းတပ္မယ္ဆိုလ်င္ ဘယ္လိုနားလည္ၾကမလဲ။

ျမန္မာျပည္ရဲ့အေျခအေန အမယ္ဘုတ္နဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္လိုျဖစ္ေနတဲ့ KNU ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူတို႔ေတြ႔ဆံုပြဲ ကို က
ရင္ျပည္နယ္၊ ဘားအံၿမိဳ႕၊ သုေမဓာရာမေက်ာင္းတုိက္ႀကီး၌ ၂၀၁၄ ေမလ ၁၂ ရက္ ေန႔လယ္ ၁၂ နာရီအ ခ်ိန္တြင္ ျပဳလုပ္
ခဲ့ၾကသည္။
မိတ္ေဆြတို႔ကိုယ္တိုင္ မိမိကိုယ္ပိုင္အေတြးနဲ႔ဆုံးျဖတ္ၾကည့္ပါ ျမန္မာျပည္ရဲ့အေျခအေန ဆိုတာအထိ ပုဒ္ျဖတ္ကို ထား၊ ၿပီး
ေတာ့ အမယ္ဘုတ္နဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္ျဖစ္ေနတဲ့ KNU ကိုယ္စားလွည္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူတို႔ေတြ႔ဆုံပြဲ ဆိုၿပီးေရးမယ္ဆိုလွ်င္။

ျမန္မာျပည္ရဲ့အေျခအေန အမယ္ဘုတ္နဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္လိုျဖစ္ေနတဲ့ ဆိုတာကို ပုဒ္ျဖတ္ထားၿပီး KNU ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္
 ျပည္သူတို႔ေတြ႔ဆံုပြဲ ကို ကရင္ျပည္နယ္၊ ဘားအံၿမိဳ႕၊ သုေမဓာရာမေက်ာင္းတုိက္ႀကီး၌ ၂၀၁၄ ေမလ ၁၂ ရက္ ေန႔လယ္ ၁၂ နာရီအခ်ိန္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ဆိုတာေရးထားေတာ့ ေခါင္းစည္းက ဘာလို လိုႀကီးျဖစ္ေနပါတယ္။

အမွန္တကယ္ဆိုလ်င္ ျမန္မာျပည္ရဲ့အေျခအေန အေမဘုတ္နဲ႔ သူ႔ျခည္ခင္လိုျဖစ္ေန ဟု KNU ဆို လို႔ ေရးသင့္ တာေပါ့ဗ်ာ။ အင္တာဗ်ဴးထဲမွာ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျမင္ေအာင္ KNU ကိုယ္စားလွည္ ဗဒို ေစာသမိန္ထြန္းက ေျပာ
သြားတာပဲ။ ဗဒို ေစာသမိန္ထြန္းဆိုမွ အဲဒီေဆာင္းပါးမွာ ဗဒို ေစာသမိန္ေထာ ဆိုၿပီးေရးသဗ်။

တခ့်ိဳသတင္းဂ်ာနယ္ေတြမွာလည္း KNU KNLA PC(ကရင္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာင္စီ)က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထိန္ေမာင္ လို႔ ေရးလိုေရး
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဌးေမာင္ လို႔ ေရးလိုေရးနဲ႔ ကရင္ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ့ နာမည္ကို ေရးခ်င္သလိုေရးေနၾကတာ၊ ရိုးမွ ရိုးရဲ့လားမသိ။
ဗမာျပည္က အယ္ဒီတာေတြဆိုတာ ညံ့တဲ့လူေတြမွ မဟုတ္ပဲေလ။ ထြန္းနဲ႔ေထာ။ ထိန္နဲ႔ေဌး။ မွားဘို႔မလြယ္ပါဘူးေနာ္။

မွားစရာရွိလ်င္ ကရင္ေတြက ဗမာနာမည္ကို မွားတာမ်ိဳးက သဘာ၀က်မလားပဲ။
ဥပမာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ကို ကရင္လို အသံထြက္နဲ႔ ေရးမယ္ဆိုလ်င္ ဦးေသးေစ လို႔အသံထြက္ပါတယ္။
ဦးေရႊမန္းဆိုလ်င္ ဦးေရႊမား၊။
မင္းေအာင္လိႈင္ဆိုလ်င္ ေမးေအာ္လွယ္။
ဦးေအာင္မင္း ဆိုလ်င္ ဦးေအာ္ေမး အဲဒီလိုမ်ိဳး မွားေရးႏိုင္ပါတယ္။

တခုေတာ့ရွိပါတယ္၊ ဗဒိုသမိန္ထြန္းမွာ နာမည္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသလို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထိန္ေမာင္မွာလည္း နာမည္ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္ ဆိုလ်င္
ေတာ့ ကြင္းစ ကြင္းပိတ္ေလးနဲ႔ သို႔မဟုတ္ ဆိုတာေလးကို နာမည္ႏွစ္ခုၾကားထည့္ ေရးသင့္တာေပါ့။
က်ဳပ္အျမင္ကေတာ့ ကရင္လူမ်ိဳးေတြမွာ အဖြဲ႔အစည္းေတြမ်ားလြန္းလို႔ နာမည္ေတြမွားေရးမိတာမဟုတ္ဘူးဆိုလ်င္ေတာ့
ကရင္ေတြကိုေသာက္ဂရုစိုက္ဘို႔မလိုဘူးဆိုၿပီး ႀကိဳက္သလိုနာမည္ေပးၿပီး ေစာ္ကားေမာ္ကားေရးတာလို႔ပဲ ထင္ပါတယ္။
လတ္တေလာ ကရင္ေတြမွာရွိေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို ၾကည့္ၾကရေအာင္
(၁) KNU၊(ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအရုံး)။
(၂) DKBA (တိုးတက္ေသာ ကရင္ဗုဒၶဘာသာတပ္ဖြဲ႔)။
(၃) KNU/KNLA ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာင္စီ။
(၄) ဟာင္သေရာ အထူးေဒသ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတပ္ဖြဲ႔။
(၅) ဘုရားကုန္းေခၚ ပဒိုေအာင္ဆန္းအဖြဲ႔။
(၆) ကရင္ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ (BGF)။
(၇) ဖလံု-စေ၀ၚ ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ။
(၈) ကရင္ျပည္သူ႔ပါတီ။
(၉) ကရင္ျပည္နယ္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ။
(၁၀) ကရင္ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ။
ဒါကေတာ့ ဗမာအစုိးရရဲ့ စာရင္းဇယားအရ ထုတ္ျပန္ထားတဲ့ ကရင္လူမ်ိဳးအဖြဲ႔အစည္းေတြပါ။

ရွမ္းျပည္နယ္ ကခ်င္ျပည္နယ္ဘက္ေတြမွာ စစ္ပြဲေတြျဖစ္ေနတယ္၊ ေသနတ္သံေတြညံေနတယ္။
ကရင္ျပည္နယ္ ဘက္မွာ တိုက္ပြဲေတြၿငိမ္ေနတယ္၊ ေသနတ္သံေတြတိတ္ေနတယ္။
အဲဒီလိုျဖစ္ေနတာကို အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး ဗ မာစစ္အစိုးရက ကရင္လူမ်ိဳးေတြကို နာလန္ မထူႏိုင္ေအာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွိပ္ကြပ္
ေနတဲ့နည္းေတြထဲမွာ ကရင့္ေခါင္း ေဆာင္ေတြရဲ့ နာမည္ကို ေစာ္ကားေမာ္ကားေရးသားၿပီး မထိခလုတ္ ထိခလုတ္ လုပ္ေန
တာလည္းပါလိမ့္မယ္လို႔ထင္ပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုလုပ္ေနသလဲ၊ လုပ္၀ံ့သလဲဆိုတာကို ေအာက္က ရုပ္သံဖိုင္ကို ကလစ္လိုက္ပါ။


ၾကည့္ရႈနားေထာင္ၿပီးၿပီဆိုလ်င္ ဖလုံလို နားမလည္လို႔ နားလည္ခ်င္တဲ့ စေ၀ွာ္ေတြ။
ဖလုံျဖစ္ၿပီး ဖလုံလိုနားမလည္လို႔ ဖလုံလိုနားလည္ခ်င္တဲ့ ဖလုံေတြ။
ဖလုံျဖစ္ၿပီး ဖလုံလိုနားလည္ေပမယ့္ သီခ်င္းအဓိပၸါယ္ကို ေကာင္းေကာင္းမသိလို႔ သိခ်င္တဲ့ ဖလုံေတြ။
အတြက္ သိတဲ့နားလည္တဲ့ဖလုံေတြက စကားေျပေရးၿပီး ရွင္းျပေပးဘို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္ေတြမွာ ျပဌာန္းသုံးစြဲၾကပါ။
ဒီေနရာမွာ နားလည္ခ်င္တဲ့  သိခ်င္တဲ့ ဆိုတဲ့စာသားကို သုံးရသလဲဆိုေတာ့ မသိနားမလည္ခ်င္တဲ့ကရင္ေတြ ရွိေနလို႔ပါ။
ၾကည့္တဲ့လူ ျမင္ပါလိမ့္မယ္။

ေရးခ်င္ေဇာနဲ႔ ေရးလာလိုက္တာ ဗဒို ေစာသမိန္ထြန္း ဘာေတြေျပာသြားသလဲဆိုတာ ေရးျပဘိ္ု႔ေမ့ေနတယ္။
ဒီလိုေျပာသြားပါတယ္။
ျမန္မာျပည္ရဲ့အေျခအေနက အမယ္ဘုတ္နဲ႔ သူ႔ခ်ည္ခင္လိုျဖစ္ေနတာ။
တစ္ခုရွင္းတာနဲ႔မၿပီးဘူး။
အစက ကိုင္ ရွင္းရမွာ။
ဒါေၾကာင့္ ကရင္ဟာ ကရင့္အတြက္ပဲဆိုတာ ဖြဲ႔စည္းလို႔ကိုမရဘူး။
တစ္ႏြယ္ငင္တစ္စင္ပါ အကုန္ လံုး႐ႈပ္ေနတာ။

ျပည့္ျပည့္စုံစုံ ဘတ္ခ်င္လ်င္ေတာ့  http://www.hotnewsweekly.com/node/2389

က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။

မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)