ေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာ ဆုံၾကစို႔
August 26, 2014
Tuesday
By မင္းစိုးစံ
ဘယ္လိုလဲသူငယ္ခ်င္း ဟိုေန႔ကမင္းကိုေျပာျပတဲ့ လူပ်ိဳႀကီးဒုံးကို ျမင္ခ်င္ ေတြ႔ခ်င္ ၾကားခ်င္ေနၿပီမဟုတ္လား။
မင္းကိုေမးမယ္ ငါတို႔ကရင့္ဒုံးမွာ အမ်ိဳးအစားဘယ္ႏွမ်ိဳးေလာက္ရွိမယ္ ထင္လဲ။
လူပ်ိဳႀကီးဒုံးရွိသလို အပ်ိဳႀကီးဒုံးဆိုတာရွိသလား။
ဒုံး ဆိုတဲ့အမည္နာမဆိုတာကို ဘယ္သူေတြက ဘယ္လိုေၾကာင့္ မွည့္ေပးလိုက္တာလဲ။
ဒုံးေတြရဲ့မူလအစပထမ ျဖစ္လာပုံကိုမင္းသိလား။
ဒုံးေတြရဲ့ စည္းမ်ဉ္းစည္းကမ္းေတြက ဘာလဲ။
ဒုံးရဲ့အမ်ိဳးအစားကို ဘယ္အေပၚမွာအေျခခံၿပီး ခြဲျခားထားသလဲ။
ၿပိဳင္ပြဲ၀င္တဲ့ဒုံးေတြကို ဘယ္လိုစည္းမ်ဉ္းစည္းကမ္းေတြ သတ္မွတ္ၿပီး ပထမဆု ဒုတိယဆု တတိယဆု နဲ႔ ႏွစ္
သိမ့္ဆု ဆိုၿပီး ေပးၾကသလဲ။
သိခ်င္လြန္လြန္းလို႔သာ ေမးလိုက္တာ ငါ လုံး၀,မသိဘူးသူငယ္ခ်င္း။
ေအး မင္းသိလ်င္ေတာ့ ငါ့ကိုေျပာျပ။ ဟုတ္လား။
ျခည္ျဖဴဖြဲ႔ပြဲအခမ္းအနားမွာ က,သြားတဲ့ဒုံးကို သူတို႔အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္က လူပ်ိဳႀကီးဒုံး ဆိုလို႔သာ လူပ်ိဳႀကီးဒုံး
လိုက္ရတယ္၊ ငါတို႔က,ခဲ့တဲ့ လူပ်ိဳႀကီးဒုံးနဲ႔မတူဘူးကြ။
ျဖစ္ကတတ္ဆန္းဒုံးလား ဆိုေတာ့ မတူျပန္ဘူး။
ျဖစ္ကတတ္ဆန္း ဒုံးဆိုတာ ကရင္လို (ဋဳံစင္ကု္ဍယ္)တုံေက်ာင္ကဒယ္ လို႔ေခၚတယ္။
ဒုံးက,တဲ့လူေတြက ကိုယ္က,ခ်င္သလိုက,ၾကၿပီး သီခ်င္းတပုဒ္ဆုံးလ်င္ လက္ခုပ္ကိုညီညီညာညာတီးၿပီး ရပ္
လိုက္တယ္၊ ၿပီးေတာ့ သီခ်င္းေနာက္တပုဒ္ စ,တာနဲ႔ ေစာေစာပိုင္းကလိုပဲ က,ခ်င္တဲ့အက,မ်ိဳးေတြက,ၿပီး သီ
ခ်င္းဆုံးတာနဲ႔ လက္ခုပ္ညီညီညာတီးၿပီး ရပ္လိုက္ၾကျပန္တယ္။
ၿပီးေတာ့သူတို႔ေတြရဲ့ မ်က္ႏွာကို သနပ္ခါးထူထူေတြလိမ္းၿပီး က,တာဆိုေတာ့ ဒုမဂၤလာဒုံးလားလို႔ဆက္စပ္
ၾကည့္ျပန္ေတာ့ မဟုတ္ျပန္ဘူး။
ဒုမဂၤလာဒုံးကို ကရင္လို (ဋဳံကု္ေရင္ဏီ့) တုံကေရာင္နီ႔ လို႔ေခၚတယ္၊ ဘုန္းႀကီးပ်ံ ပြဲေတြမွာ က,ေလ့က,ထ,ရွိ
တယ္။
လူပ်ိဳႀကီးဒုံး ျဖစ္ကတတ္ဆန္းဒုံး ဒုမဂၤလာဒုံးေတြက ဟာသ,ဒုံးလို႔သတ္မွတ္ႏိုင္ေပမယ့္၊ က,ပုံခ်င္းကေတာ့ မ တူၾကဘူး၊ အခု က,တဲ့ဒုံးကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ေရာေကာေသာေကာလိုလိုျဖစ္ေနတယ္။
ဒုံးအမ်ိဳးအစားကို တိတိက် က်သတ္မွတ္လို႔မရဘူးဆိုတာကို ဆိုလိုတာပါ။
ေနာက္ဆုံးေတာ့ ဒီဒုံးကို ငါ့အေနနဲ႔ သ႐ုပ္ပ်က္ဒုံးလို႔ျမင္တယ္။
ကရင္လိုေတာ့ (ဋံဳ၀ိက္) တုံ၀ိုက္ လို႔ေခၚတယ္။
ရြဲ႕ေစာင္းေစာင္းနဲ႔ တြန္႔လိန္ေနတာကို ကရင္လို (၀ိက္) ၀ိုက္ လို႔ေျပာၾကတယ္။
မင္းတို႔ငါ တို႔ ကိုယ္ပိုင္မုန္႔ဟင္းခါးလုပ္စားေတာ့ မုန္႔ဖတ္လုပ္တဲ့အခါမွာ မင္းျမင္တဲ့အတိုင္း ေရေႏြးအိုးထဲကို
မုန္႔ႏွစ္ေတြကိုၫွစ္ခ်လိုက္တဲ့အခါ လိန္တြန္႔ၿပီးဆင္းသြားတာမ်ိဳးေပါ့။
သူတို႔ဒုံးက အဲဒီလိုက,သြားတာ။
သီခ်င္းစာသားကို ေသေသျခာျခာနားေထာင္ၾကည့္ျပန္ေတာ့ ကရင္သီခ်င္းဆိုတာ ခုနစ္လုံး တပါဒ, ေလးပါ
ဒ,ကို တပုဒ္လို႔ သတ္မွတ္ထားၾကတာ။
အခုေတာ့ကြာ ဆိုခ်င္သလိုဆိုေနပုံမ်ား ရွစ္လုံးလား ကိုးလုံးလား ငါးလုံးလား ျဖစ္သလိုကို ဆိုပစ္တာ။
ကေလးေတြ မသိလို႔မွားတာျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
ရယ္စရာ ရႊင္ျမဴးစရာေတြကို ေစတနာထားၿပီး တင္ဆက္တာကိုေတာ့ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
အသိအမွတ္လည္းျပဳပါတယ္။
သို႔ေသာ္ အ႐ိုးကိုအရြက္မဖုံးေစပဲ စည္းစနစ္တက် တင္ဆက္ေပးတတ္မယ္ဆိုလ်င္ေတာ့ နည္းစနစ္တက် တင္ဆက္ေပးႏိုင္မယ္ဆိုလ်င္ေတာ့ ပိုေကာင္းတာေပါ့ သူငယ္ခ်င္းရာ။ မဟုတ္ဘူးလား။
အခုဒီဒုံးကို လူအေတာ္မ်ားမ်ားက အျခားဒုံးေတြထက္ ပိုၿပီးအားေပးၾကတာ ေတြ႔ရတယ္။
ကိုယ့္ၿမ့ိဳ ကိုယ့္ရြာကေန ဆယ္စုႏွစ္ေတြနဲ႔ခ်ီၿပီး ခြဲခြါလာရတာကတေၾကာင္း ကရင့္႐ိုးရာယဉ္ေက်းမႈနဲ႔ ပတ္
သက္တာေတြကို ခေရေစ့တြင္းက် မသိႏိုင္တာအျပင္ ဗဟုသုတျဖစ္ေစတဲ့ စာေကာင္းေပမြန္ေတြကို ေလ့
လာဘတ္႐ႈႏိုင္တဲ့ အေျခအေနကိုမရႏိုင္တာကတေၾကာင္း စတာေတြေၾကာင့္ ဒုံးအမ်ိဳးစားဘယ္ႏွမိ်ဳးရွိလို႔ ရွိ
မွန္း မသိေတာ့သလို ဘယ္လိုအရာကေတာ့ျဖင့္ ယဉ္ေက်းမႈကို တစုံတရာအတိုင္းအတာအထိ အႏၱရာယ္
ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ ဘယ္လိုလုပ္ရပ္ကေတာ့ျဖင့္ အဆိပ္အေတာက္ဆိုတာ မသိႏိုင္ၾကေတာ့ပဲ ယဉ္ေက်းမႈေဖၚ
ထုတ္တဲ့အလုပ္ကို လုပ္ေနတာ စည္းလုံးညီညြတ္ေအာင္ လုပ္ေနတာ ဆိုၿပီး စည္းမရွိကမ္းမရွိ စည္းမသိ
ကမ္းမသိ လုပ္ေနခဲ့ၾကတာ ၾကာလွေပါ့သူငယ္ခ်င္းရာ။
အဲဒီေတာ့ ေနာက္မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြက အမွားေတြကိုအမွန္ထင္ၿပီး သူတို႔ျမင္လိုက္ရသလို သူတို႔ၾကားလိုက္
သလို ျမင္သမွ်ၾကားသမွ် လက္ဆင့္ကမ္းသြားၾကလိမ့္မယ္။
အဲဒီလို မျဖစ္ရေအာင္ အမွားနဲ႔အမွန္ အဆိုးနဲ႔အေကာင္း ေ၀ဘန္ႏိုင္တဲ့ သမိုင္းစာမ်က္ႏွာအေထာက္အထား
ေတြ နဲ႔ လုပ္ရပ္ေတြကို ရွာဘို႔ဆိုတာသိပ္မွမလြယ္ေတာ့ပဲ။
ဒီကေန႔ ဒုံးက,ၾကတဲ့ ကေလးေတြကို ေမးၾကည့္ မင္းတို႔ဒုံးက,တာ ကန္ေတာ့ပြဲေပးသလားလို႔။
မေပးေရးခ် မေပး။ ဘာေၾကာင့္လဲ ေမးၾကည့္။
ငါတို႔ဒုံးက,တုန္းကဆိုလ်င္ ဒုံးကိုဘယ္ေနရာကိုမွ သြားမက,ခင္မွာ အရင္ဦးဆုံး ကန္ေတာ့ပြဲေပးရတယ္။
အုန္းသီးငွက္ေပ်ာသီးပါတဲ့ ကန္ေတာ့ပြဲ ႏွစ္လုံး။
အဲ့ဒါအျပင္ ကန္ေတာ့ပြဲတခုမွာ မွန္တခ်ပ္ဘီးတလက္ ေက်ာက္ပ်ဉ္တခ်ပ္ သနပ္ခါးတုံး အဲဒါေတြပါၿပီး ေနာက္
ကန္ေတာ့ပြဲတခုမွာေတာ့ အရက္တပိုင္း ၾကက္ျပဳတ္တစ္ေကာင္ အဲလို ပြဲေပးရတယ္။
ၿပီးေတာ့ ဒုံးဆရာက သူ႔တပည့္ေတြကို နံ႔သာရည္နဲ႔ဖ်မ္းၿပီး ေတာင္းပန္ရတယ္။
ဘာေၾကာင့္လဲသိလား ဒုံးအက,သင္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ့္တပည့္ေတြကို ေျခေထာက္အေနအထား လက္
အေနအထား ကိုယ္ဟန္အေနအထားမွန္ေအာင္ တုတ္ေလးနဲ႔ခပ္ဆတ္ဆတ္ေလး ရိုက္ၿပီး သင္ေပးမိတာမ်ိဳး၊
ေအာ္ေငါက္ေျပာဆိုမိတာမ်ိဳးရွိေတာ့ အဲဒါေတြကို ေၾကေအးဘို႔ေတာင္းပန္တာ။
ေနာက္ၿပီးဆရာက ေအာ္ေငါက္ဆူဆဲ တဲ့အေပၚ ျငဴစူၾကတာမို႔ တပည့္ေတြကလည္း ဆရာျဖစ္သူရဲ့လက္ကို
နံ႔သာရည္နဲ႔ ေဆးၿပီး ထိုင္ကန္ေတာ့ၾကတယ္။
ဒီေနရာမွာေမးစရာရွိလာၿပီ လူခ်င္းအတူတူပဲ ဘာျဖစ္လို႔ကန္ေတာ့ရသလဲ။
မင္းကိုေမးလ်င္ ဘယ္လိုျပန္ေျဖမလဲ။
တကယ္ဆိုေတာ့ ဆရာဆိုတာ ေက်းဇူးရွိလို႔ သူ႔ကိုကန္ေတာ့တာေပါ့။
သူက ကိုယ့္ကိုယဉ္ေက်းမႈနဲ႔ပတ္သက္တာေတြ သင္ေပးတယ္ေလ၊ အဲဒါေက်းဇူးတရားမဟုတ္လား။
အဲဒီေက်းဇူးတရားကို စိတ္ႏွလုံးႏွိမ့္ခ်ျခင္းရွိေၾကာင္း သက္ေသျပတယ္လို႔ေျပာေျပာ သည္းခံခြင့္လႊတ္စိတ္ကို
ထုတ္ျပတယ္လို႔ပဲဆိုဆို ေကာင္းတဲ့လုပ္ရပ္ ဟုတ္၏ မဟုတ္၏ ဆိုတာနဲ႔ လုပ္သင့္မလုပ္သင့္ ျပဳထိုက္ မျပဳ
ထိုက္ဆိုတာ မင္းသုံးသပ္ၾကည့္ပါ။
ကန္ေတာ့ပြဲႏွစ္ပြဲက်ေတာ့ ပထမ မွန္ေတြ ဘီးေတြ ေက်ာက္ပ်ဉ္ေတြ သနပ္ခါးတုံးေတြက ငါတို႔ရဲ႕အေမကို
ရည္စူးတဲ့ ကန္ေတာ့ပြဲျဖစ္ၿပီး၊ က်န္တဲ့ ၾကက္ျပဳတ္နဲ႔အရက္ပါတဲ့ ကန္ေတာ့ပြဲက ငါတို႔ရဲ႕အေဖအတြက္ ရည္
စူးတဲ့ကန္ေတာ့ပြဲလို႔ ဆိုပါတယ္။
သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္ၾကည့္လိုက္လ်င္ ငါတို႔တေတြရဲ့ မိဘႏွစ္ပါးကြဲေနလို႔ ေမါ၀္ထၚ နဲ႔ ဖါထၚ ဆိုတာျဖစ္လာ
တယ္။
ေမါ၀္ထၚ ဆိုတာ အေမဘက္ပါသြားတဲ့ ညီအစ္ကိုေတြကို ေခၚတာ။
ဖါထၚ ဆိုတာ အေဖဘက္ပါသြားတဲ့ ညီအစ္ကိုေတြကို ေခၚတာ။ ပိုး နဲ႔ စေကာ ေပါ့ကြာ။
အဲဒီေတာ့ မိဘႏွစ္ပါးကို ေက်းဇူးသိတဲ့သားသမီးေတြအေနနဲ႔ ကန္ေတာ့ပြဲေပးၿပီးကန္ေတာ့တာအျပစ္လား၊ မွားလား။
ေအးကြာ အဲဒါေတြေျပာမယ့္သာေျပာေနရတာ လုိက္ၿပီးလုပ္မယ့္သူက မရွိသေလာက္ပဲ။
ဘာေၾကာင့္လဲလို႔ ေမးလာမယ္ဆိုလ်င္ အေျဖရခက္ႀကီးကြာ။
ဘယ္လိုပဲေျပာေျပာ မင္းကို ငါေျပာခဲ့တဲအတိုင္း လူပ်ိဳႀကီးဒုံး ဆိုတာေလးကို မင္းၾကည့္လိုက္ပါ ၿပီးလ်င္ အဲဒီ
ဒုံးမ်ိဳးကို မင္းအေနနဲ႔ဘယ္လိုအမ်ိဳးအစားထဲမွာ ထည့္သင့္တယ္လို႔ ထင္သလဲ။
ေက်းမႈကို အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတယ္ဆိုၿပီး အားမေပးဘို႔ ေရွးေဟာင္းကရင္စာေပနဲ႔ ယဉ္ေက်းမႈေဖၚ
ထုတ္ေရး ေကာ္မီတီက အထူးတလည္တားျမစ္ထားတယ္လို႔ေျပာတယ္ေဟ့။
ဒီဒုံးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မင္းရဲ့အျမင္ကို ငါသိခ်င္တယ္။
ကန္ေတာ့ပြဲေပးတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မင္းဘယ္လိုေျပာခ်င္လဲ။
Beer ေသာက္ၿပီးေျပာမယ္ဆိုလ်င္ လာမယ့္တနလၤာေန႔မွာ ငါအားတယ္။
ေက်ာင္းပိတ္တယ္ေလကြာ။
အဲဒီေန႔မွာ မင္းေရာ ငါပါ ေက်ာင္းတက္စရာမွ မလိုပဲ။
မင္းနဲ႔ငါ Original Karen Market Place မွာေတြ႔ၾကစို႔လား။
က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။
မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)





