Sunday
ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္
စာအုပ္နိဒါန္း
(ဤနိဒါန္းမွာ စာေရးသူ ေရးသားျပဳစု၍ ရန္ကုန္နွင့္ အျခားၿမ့ိဳႀကီးမ်ားတြင္ ယေန႔စတင္ျဖန္႔ခ်ီ ေရာင္းခ်လွ်က္ရွိေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္မွ ျဖစ္ပါသည္။)
နိဒါန္း ယခုအခ်ိန္သည္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေရးရာမ်ားနွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ ျမန္မာနိုင္ငံ နိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား အ
တြင္း စိတ္အ၀င္စားဆံုး ကာလဟု ေျပာနိုင္သည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ဘို႔လုိသည္ ဟူေသာအခ်က္ကို ၄င္းတို႔အားလံုးကပင္ လက္ခံလာၾကရ
သည္။ ယင္း ဥပေဒအတိုင္း ဆက္သြားလွ်င္ တိုင္းျပည္ေခ်ာက္ထဲက်ေနေသာ အေျခအေနမွ ရုန္းထြက္နိုင္မည္ မ
ဟုတ္၊ အေျခခံလူထုမ်ား ဆင္းရဲတြင္းနက္သည္ထက္နက္ေနသည့္ဘ၀မွ ကယ္တင္နိုင္မည္မဟုတ္၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္း
ခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္နိုင္မည္ မဟုတ္ ဟူသည္ကို သံုးနွစ္နီးပါးမွ် လက္ေတြ ့က်င့္သံုးလာခဲ့ျပီးေနာက္ ပိုမို၍ သိ
လာၾကေသာေၾကာင့္ပင္။
သို႔ရာတြင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကို ျပင္မည္ဟု ေၾကြးေၾကာ္ေနၾကေသာ္လည္းဖြဲ႔စည္းပံု၏ အေျခ ခံေက်ာရိုးဆိုင္ရာျပ
ဌာန္းခ်က္မ်ား[1] အား မည္သို႔မည္ပံုျပင္သြားမည္၊ ပုဒ္မ ၄၃၆ပါ ျပဌာန္းခ်က္အရပင္ အခ့်ိဳမွ်ကို ၂၀၁၅ေရြးေကာက္
ပြဲမတိုင္မီ ျပင္သြားနိုင္သည္ ဟူသည္ကို မည္သည့္ အင္အားစုကမွ် တိတိက်က် မေျပာနိုင္။
ျပင္ကို ျပင္မွျဖစ္မည္ကို တဘက္မွေန၍ မလႊဲမေရွာင္သာ လက္ခံၾကရသည္။ အျခားတဘက္ တြင္မူ ျပင္ဆင္ရန္ျပ
ဌာန္းထားေသာ ပုဒ္မ ၄၃၆အရ ခ်ဳပ္မိၿပီးေနေသာေၾကာင့္ (အေရးမပါသည့္ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားမွ လြဲ၍) အေျခခံေက်ာ
ရိုးဆိုင္ရာျပဌာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္၍မရနိုင္ဟူသည္ကို ျငင္း၍မရၾက။
သို႔ရာတြင္ ၀န္လည္း ၀န္မခံၾက။ တံလွ်ပ္မွန္းသိပါလွ်က္ ေရဟူ၍သာ လက္ညွိဳးထုိးရင္း လူထုကို ဦးေဆာင္ဘို႔ႀကိဳး
စားေနၾကေသာ အင္အားစုမ်ားမွာ မနည္းလွ။ စင္စစ္အားျဖင့္မူ ျမန္မာနိုင္ငံသည္ ယခုအခ်ိန္တြင္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာ အၾကပ္အတည္း[2] နွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရပါၿပီ။
ျခေသၤ့ၾကီးပမာ ရဲရင့္လွေသာ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ဆလိုင္းတင္ေမာင္ဦးအား ႀကိဳးေပးကြပ္မ်က္ခဲ့သည့္ ဖိနွိပ္
ဆိုး၀ါးေသာ တရားစီရင္ေရးစနစ္ေဟာင္းႀကီးမွာ ယခုတိုင္အေကာင္အထည္နွင့္ တည္လွ်က္ရွိေနသည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔
စည္းပံုက ယင္းကို ဆက္လက္သက္ဆိုးရွည္ေစသည့္အျပင္ သီးျခားလြတ္လပ္သည့္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရားရံုးမ်ား
ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ေစျခင္းျဖင့္ တရားစီရင္ေရးစနစ္မွာ ကမ္းကုန္ေအာင္ပင္ ဆိုး၀ါးသည့္ အေျခအေနေရာက္ေန
သည္။
ဖြဲ႔စည္းပံုကို ျပင္မည္၊ ဥပေဒစိုးမိုးေရးအေရးႀကီးသည္ ဟု ေၾကြးေႀကာ္ေနၾကသူမ်ားမွာ အျခားက႑မ်ားကိုထားပါဦး၊
အနည္းဆံုးအားျဖင့္ ၁၉၄၇ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာကဲ့သို႔ လြတ္လပ္သည့္တရားစီရင္ေရးေပၚလာေအာင္ မည္သို႔ျပင္သြား
မည္ကိုပင္ မေျပာနိုင္ၾက။ သို႔ျဖစ္၍ မည္သို႔လွ်င္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို တည္ေဆာက္မည္နည္း။
ဥပေဒစိုးမိုးေရး မရွိပါက မည္သို႔လွ်င္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ရွာေဖြနိုင္မည္နည္း။
စီးပြားေရး တိုးတက္ေအာင္လုပ္နိုင္မည္နည္း။
၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံု၏အေျခခံေက်ာရိုးမ်ားအား ျပင္၍မရနိုင္ေၾကာင္း သိရွိေသာတိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ေတာ္
လွန္ေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ၎တို႔အသင့္ျပင္ဆင္ထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ(မူၾကမ္း) တရပ္
အားတင္ျပရန္ ၾကိဳးပမ္းလာေသာအခါ ၿခိမ္းေျခာက္မႈနွင့္ ၾကံဳလာရျပန္သည္။
ယင္းမွာ “ဖြဲ႔စည္းပံုကို အသစ္ေရးရန္ ႀကိဳးစားလွ်င္ အာဏာသိမ္းလိမ့္မည္” ဟူပင္။
ယင္းမွာ အေျခခံဥပေဒ အသစ္ေရးဆြဲေရးကို ေယာင္လို႔မွမစဥ္းစားနွင့္၊ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုေအာက္မွာပင္ ဒူးေထာက္
၀ပ္တြားရင္း စစ္ကြ်န္အတြင္း ရာသက္ပန္သက္ဆင္းေနၾက၊ ဟူေသာ သတင္းစကားကို “အာဏာသိမ္း” ဓါး ျပ၍
ၿခိမ္းေျခာက္ေျပာဆိုလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။
စင္စစ္အားျဖင့္မူ ၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံုကိုဖ်က္သိမ္းျပီး အာဏာထပ္သိမ္းရမွာကို အေၾကာက္ႀကီး ေၾကာက္သူမ်ားမွာ စစ္
အာဏာရွင္ေဟာင္း၊ သစ္မ်ား ကိုယ္တိုင္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံုနွင့္အညီ နိုင္ငံအာဏာကိုသိမ္းထားၿပီးျဖစ္ေသာ
ေၾကာင့္ပင္။
“ငရဲတြင္းသို႔ တြန္းခ်ခံခဲ့ရၿပီးေနာက္ မီးပံုကို ေၾကာက္ရန္ မလိုပါ။” သို႔ရာတြင္၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအရ စစ္အာဏာရွင္
မ်ားက အာဏာသိမ္းထားၿပီး ျဖစ္သည္ကို အေျခခံလူထုအမ်ားစုႀကီး သေဘာမေပါက္ၾက။ ဤတြင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခ
ခံဥပေဒဆိုင္ရာ သိျမင္မႈသည္ အေရးႀကီးလာသည္။
ယင္းသို႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ လူထုညံ့၍မဟုတ္ပါ။
၁၉၆၂ခုနွစ္စစ္အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ပိုင္းမွ စ၍ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ေလ့လာမႈမ်ားအား လူထုအတြင္း
က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔လုပ္ခြင့္ မျပဳေတာ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ (အထူးျပဳေလ့လာသူ အခ့်ိဳမွ
လြဲ၍) ဥပေဒသမားအမ်ားစုႀကီးကိုယ္တိုင္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို သာမန္မွ်သာ သိသည့္ အေနအထားျဖစ္ခဲ့ သည္။
စာေရးသူသည္ ၁၉၇၆ခုနွစ္မွ စ၍ ဥပေဒေလာကအတြင္းသို႔၀င္ေရာက္ခဲ့ၿပီး အထက္တန္းေရွ႕ေန၊ ဗဟိုတရားရံုးေရွ႕
ေန ဘ၀မ်ားျဖင့္ ၁၉၈၈ခုနွစ္အထိ တရားရံုးမ်ားတြင္ အမႈလုိက္ပါေဆာင္ရြက္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအ
ေျခခံဥပေဒ ကို ဟုတၱိပတၱိသိသူ မဟုတ္ခဲ့ေၾကာင္းရိုးသားစြာ ၀န္ခံရပါမည္။ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီးၿပီးသည့္ေနာက္ပိုင္း ၁၉၉၀ခုနွစ္မွစ၍ ထုိင္းျမန္မာနယ္စပ္အေျချပဳ ေတာ္လွန္ေရးအင္
အားစုမ်ားအတြင္း ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ျမန္မာနိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္
စီ၏ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့စဥ္အတြင္း နုိင္ငံတကာရွိ ဟုိတကၠသိုလ္၊ သည္တကၠသိုလ္
မ်ားတြင္ ေလ့လာခြင့္ရခဲ့သျဖင့္လည္းေကာင္း နွစ္ေပါင္း ၂၀ေက်ာ္ၾကာခဲ့ၿပီးေနာက္ ဖြဲ႔စည္းပံုဆိုင္ရာ ဗဟုသုတတစံု
တရာမွ် ရလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔ကို အေျခခံလွ်က္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေပါင္းမ်ားစြာ
နွင့္ စာတမ္းအခ့်ိဳကို ျမန္မာအဂၤလိပ္ နွစ္သာသာနွင့္ေရးသားျပဳစုျဖန္႔ေ၀ခဲ့သည္။
ယခု စာအုပ္မွာ ၂၀၀၇ မွ ၂၀၁၀ ခုနွစ္မ်ားအတြင္း စာေရးသူ ေရးသားျပဳစုခဲ့၍ ဒီမိုကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ မွ အ
ပတ္စဥ္ ထုတ္လႊင့္ခဲ့သည့္ ေဆာင္းပါးမ်ားျဖစ္သည္။ ၂၀၀၈ဖြဲ႔စည္းပံုကို အတည္ျပဳ က်င့္သံုးျခင္းမျပဳမီ သံုး၊ ေလး
နွစ္ခန္႔က ေရးသားခဲ့သည့္ ေဆာင္းပါးမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း သံုးသပ္ခ်က္မ်ားမွာ ယင္းကို အတည္ျပဳက်င့္သံုးၿပီး သံုး
နွစ္ခန္႔ေရာက္လာသည့္ ယေန႔ကာလအထိမွန္ကန္ဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔နိုင္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ အထူးသျဖင့္တိုင္းရင္း
သားေပါင္းစံု အေျခခံလူထုမ်ား ေလ့လာခြင့္ရေစရန္ ယင္းတို႔ကိုစုစည္းကာ စာအုပ္အျဖစ္ ပံုနွိပ္ထုတ္ေ၀လိုက္ျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ၁၉၄၇၊ ၁၉၇၄ နွင့္ ၂၀၀၈ ဟူ၍ ဖြဲ႔စည္းပံုုအေျခခံဥပေဒ သံုးခုေပၚခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ အဆိုး၀ါးဆံုး ဟု ဆိုနိုုင္သည္။ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံုက စစ္အာ ဏာရွင္စနစ္ အရိုးကို ဆိုရွယ္လစ္ အရြက္နွင့္ ဖံုးခဲ့သည္။ ယခု ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုက စစ္အာဏာရွင္စနစ္ အရိုးကို ဒီမိုကေရစီ အရြက္ နွင့္ ဖံုးထားသည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုကိုင္လွ်က္ ဖက္ဒရယ္အရြက္နွင့္ပါ ဆက္ဖံုးရန္ ႀကိဳးစားေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုသည္ ကမာၻေပၚတြင္ လက္ရွိတည္ဆဲဖြဲ႔စည္းပံုမ်ားအနက္ အဆိုးဆံုးဟုပင္ ေျပာ၍ရသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ တည္ရွိခဲ့၊ တည္ရွိဆဲ ျဖစ္သည့္ မတရားဥပေဒႀကီးမ်ားအနက္ တခုတေလကိုမွ် ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုု
ေအာက္တြင္ မရုပ္သိမ္းနိုင္ၾက။
ပို၍ပင္ သက္ဆိုးရွည္ေစေၾကာင္း ေတြ႔နိုင္ပါသည္။
ဖြဲ႔စည္းပံုကို ျပင္မည္ဟူ၍ လက္သီး လက္ေမာင္းတန္းကာ လႊတ္ေတာ္အတြင္း ၀င္ေရာက္သြားၾကေသာ အဖြဲ႔အ
စည္းမ်ားသည္လည္း ဖြဲ႔စည္းပံုကို ျပင္နိုင္ရန္ေ၀း၍ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုမ်ား ရသင့္ရထိုက္သည့္ အေျခခံ
လြတ္လပ္မႈနွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ားအား အာမခံနိုင္သည့္ အျခားမည္သည့္ ဥပေဒတခုတေလကို
မွ် ျပဌာန္းနိုင္ျခင္း မရွိပါ။ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေပၚအေျခခံ၍ တည္ရွိခဲ့ေသာ ဥပေဒေဘာင္ထက္ အဆမ်ားစြာ
ဆိုး၀ါးေသာ ဥပေဒေဘာင္အတြင္း တျပည္လံုးသက္ဆင္း က်ေရာက္ေနရသည္။ ၁၉၄၇ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုသည္ပင္
ျပည္တြင္းစစ္ကိုမျငိမ္းသတ္နိုင္ခဲ့။ ၂၀၀၈ ဖြဲ ႔စည္းပံုအတိုင္းဆက္သြားပါက ပို၍ပင္ ဆိုးသည္ထက္ ဆိုးလာပါမည္။
ျပည္တြင္းစစ္ကို ေမြးထားျပီး စစ္တပ္ကို ႀကီးထြားေအာင္ တည္ေဆာက္လိုေသာ စစ္အာဏာရွင္ေဟာင္း၊ သစ္မ်ား
သည္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအား အေသအလဲ ခုခံကာကြယ္ၾကမည္ကို ေဗဒင္ေမးလွ်င္ ဆန္ကုန္ပါမည္။
သို႔ရာတြင္ ဤသည္မွာ စစ္အာဏာရွင္ ေဟာင္း၊ သစ္မ်ား၏ အလို ရမက္ နွင့္ မဆိုင္ပါ။
ကမာၻတခြင္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္လာၾကေသာ ေခတ္ႀကီးတြင္ လူထု၏လြတ္လပ္မႈကို ယခင္ကလို ဆက္လက္
ထိန္းခ်ဳပ္ထားရန္ မျဖစ္နိုင္ေတာ့ပါ။ ဖက္ဒရယ္ ဟာ ခြဲထြက္ေရးဟု လက္ညွိဳးထိုးၿပီး စစ္တပ္ အာဏာ သိမ္းခဲ့သည္
မွာ မွားေၾကာင္း ၎တို ့ကိုယ္တိုင္သြယ္၀ိုက္လက္ခံလာၾကရပါၿပီ။
တိုင္းရင္းသားမ်ား လိုလားသည့္ ဖက္ဒရယ္သည္ ေပးသင့္ေပးထိုက္သည့္ နိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးျဖစ္ေၾကာင္း အတိ
အလင္း ၀န္ခံလာၾကရပါျပီ။ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုမ်ားတြင္ အေျခခံဥပေဒအသိ ပိုမိုတိုးျမင့္လာပါက ၂၀၀၈ ဖြဲ႔
စည္းပံုအရ တည္ေဆာက္ထားသည့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ အရိုးအား ဖက္ဒရယ္ အရြက္နွင့္ ဆက္ဖံုးမထား နိုင္ေစ
ေရး၊ စစ္မွန္သည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္တရပ္ ေပၚလာေရးတို႔အတြက္ တြန္းအားျဖစ္
ေစပါမည္။ ဤသည္ကို အုတ္တခ်ပ္ သဲတပြင့္ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစရန္ ယခုစာအုပ္ကို ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ီလိုက္ျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။
အသံလႊင့္ၿပီးေဆာင္းပါးမ်ားကို ထုတ္ေ၀ခြင့္ျပဳသည့္ ဒီမိုကရက္တစ္ ျမန္မာ့အသံအားလည္းေကာင္း၊ ဤစာအုပ္
ျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ၀ုိင္း၀န္းကူညီေသာ မိတ္ေဆြမ်ားအားလည္းေကာင္း၊ ဥပေဒ အေထာက္အကူျပဳကြန္ရက္
မွ ေရွွ႕ေနမ်ား၊ ဥပေဒသမားမ်ားအားလည္းေကာင္း၊ ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ပါသည္။
ဦးေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ဥပေဒအေထာက္အကူျပဳကြန္ရက္ တည္ေထာင္သူ
ေန ့စြဲ။ ဒီဇဘၤာလ (၇) ရက္ ၂၀၁၃ ခုနွစ္