• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Friday, April 11, 2014

ကရင္လူမ်ိဳးႏွင့္ အာေမဋိတ္သံ

ကရင္လူမ်ိဳးႏွင့္ အာေမဋိတ္သံ

April 7, 2014 Monday

By မင္းစိုးစံ

ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕အာေမဋိတ္သံအေၾကာင္းေရးရတဲ့အဓိကအခ်က္ကေတာ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ကရင္လူငယ္ေလးေတြ သိ
သင့္သိထိုက္တာေတြကို သိေစခ်င္လို႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဘယ္ေလာက္နားလည္လို႔ ဘယ္ေလာက္သိလို႔ အခုလို ေရးရတာလဲလို႔ေမးလာလ်င္ေတာ့ ႐ိုး႐ိုးသားသားေျပာရ
မယ္ဆိုလ်င္ ကိုယ္သိထားတာေလးေတြကို ေမ့မသြားခ်င္တာနဲ႔ ကိုယ္သိထားတာေလးေတြကို ကိုယ့္လိုသိခ်င္သူ
ေတြကို သိေစခ်င္တဲ့ေစတနာကလြဲၿပီး သိနားလည္လို႔ ေရးေနသားေနတာမဟုတ္တာေၾကာင့္ ပညာရွင္ေတြအေနနဲ႔
အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေနမယ္ဆိုလ်င္ သည္းခံပါလို႔ဦးစြာပထမ ဂါရ၀ျပဳေတာင္းပန္ရင္း တလက္စတည္း မွားေနတာ
ေတြ႔လ်င္ မေႏွးအျမန္ျပင္ဆင္ေပးဘို႔ ေလးစားစြာပန္ၾကားအပ္ပါတယ္ခင္ဗ်ား။

အာေမဋိတ္သံဆိုတာ ဘာလဲ။ ဘယ္လိုအေျခအေနအခ်ိန္အခါမ်ိဳးမွာ အာေမဋိတ္သံၾကားရတတ္သလဲ။
အသံ ထြက္တတ္ၾကသလဲ။
ထြက္လာတဲ့အာေမဋိတ္အသံေတြရဲ့ အဓိပၸါယ္ေတြက ဘာေတြလဲ။
လူမ်ိဳးတမ်ိဳးနဲ႔တမ်ိဳး အာေမဋိတ္သံထြက္တဲ့အေၾကာင္းအရာခ်င္း တူတာေတြရွိပါသလား။
ဆိုလိုခ်က္ အဓိပၸါယ္တူပါသလား။
အာေမဋိတ္သံထြက္တဲ့အေၾကာင္းရင္းက မထင္မွတ္တဲ့အျဖစ္အပ်က္မ်ိဳး ႀကံဳရ ေတြ႔ရတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ မေမွ်ာ္လင့္ပဲ ျမင္
လိုက္ေတြ႔လိုက္တဲ့အခါမ်ိဳးမွာ ျဖစ္ေပၚတတ္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ေကာင္းတာျဖစ္ေစ ဆိုးတာျဖစ္ေစ ျမင္ရ ေတြ႔ရ
ဆုံရ ႀကံဳရလ်င္ အေမဋိတ္သံကို ႐ုတ္တရက္ျပဳတတ္ၾကပါတယ္။

ဥပမာ ညေနခင္းမွာ ေျမအိုးေလးနဲ႔ေရခပ္ထြက္လာတဲ့ အမ်ိဳးသမီးငယ္ေလးဟာ မေတာ္တဆ ခလုတ္တိုက္မိၿပီး
ေခါင္းေပၚရြက္လာတဲ့ ေရအိုးေလးက်ကြဲသြားတယ္ဆိုပါစို႔ ဘယ္လိ္ုအာေမဋိတ္သံ ျပဳမယ္မ်ားထင္ပါသလဲ။
အဲဒီအမ်ိဳးသမီးေလးပဲ ေရအိုးေလးေခါင္းေပၚရြက္ၿပီး အိမ္ကိုျပန္အလာမွာ သူ႔ရဲ႕ခ်စ္သူရည္းစား ၿမ့ိဳေပၚကေန ရြာကို
အထုပ္ အပိုးေတြနဲ႔ ျပန္လာတာကို ေတြ႔လိုက္ရလို႔ျပဳမယ့္အေမဋိတ္သံ ဘယ္လိုျဖစ္မယ္ထင္သလဲ။ တူလိမ့္မယ္မ်ားထင္ ပါသလား။ ေနာက္ဆက္တြဲ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ မိန္းမပ်ိဳေလးရဲ့လႈပ္ရွားျပဳမူပုံေတြ တူညီႏိုင္ပါသလား။

အေျခအေန အခ်ိန္အခါ ေနရာေဒသ ကာယကံရွင္ရဲ့ လတ္တေလာျဖစ္ေပၚေနတဲ့စိတ္သ႑န္ စတဲ့ အေပၚမွာမူ တည္ၿပီး အာေမဋိတ္သံ မတူကြဲျပားမယ့္အျပင္ လႈပ္ရွားျပဳမူပုံေတြလည္း ကြဲျပားျခားနားေနမယ္ဆိုတာကိုေတာ့ စာဘတ္သူတို႔ နားလည္လက္ခံႏိုင္ၾကလိမ့္မယ္လို႔ယုံၾကည္ပါတယ္။

ကဲ မိန္းမပ်ိဳေလး ခလုတ္တိုက္ၿပီး ေျခမေလးအနာတရျဖစ္သြားၿပီဆိုပါစို႔ ဘယ္လိုအာေမဋိတ္သံ ထြက္လာႏိုင္ပါ သလဲ။
အမယ္ေလး။
အား။
ကြၽတ္ကြၽတ္ကြၽတ္။
အရိွန္ျပင္းလ်င္ ျပင္းသလို ေနရာမွာတင္ပုံလွ်က္သား ထိုင္ခ်ခ်င္ ထိုင္ခ်မယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ေထာ့က်ိဳးေထာ့က်ိဳးေလး ခုန္
ဆြခုန္ဆြလုပ္ၿပီး လမ္းေဘးသင့္ရာေနရာတေနရာရာမွာ ထိုင္ရင္း ဒါဏ္ရာကို သက္သာလိုသက္သာျငား တမ်ိဳးမ်ိဳး
လုပ္ခ်င္လုပ္လိမ့္မယ္။ အဲဒါက ဗမာမိန္းမပ်ိဳေလးရဲ့ အာေမဋိတ္သံ။

ကရင္မိန္းမပ်ိဳေလးအေနနဲ႔ မေတာ္တဆ ျဖစ္ၿပီဆိုလ်င္ ဘယ္လိုအာေမဋိတ္သံျပဳမယ္ထင္ပါသလဲ။
အီအီး။
အိုအိုး။
အေအး။
အဲဒီလိုအသံမ်ိဳးျပဳမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အာေမဋိတ္သံျပဳၾကပုံခ်င္း မတူၾကေပ မယ့္ ႏွစ္ေယာက္စလုံးမွာ ေ၀ဒနာကို
ခံစားၾကရပုံခ်င္း အတူတူပဲမဟုတ္ပါလား။

ခ်စ္သူရည္းစားကို ႐ုတ္တရက္ေတြ႔လိုက္တဲ့ ဗမာအမ်ိဳးသမီးက ဘယ္လိုအာေမဋိတ္သံျပဳမယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။ ဟယ္။
အလို။
ဟဲေတာ္ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ။
ကရင္အမ်ိဳးသမီးက်ေတာ့
အယ္အယ္။
အိုးေဘ။
ေအေအ။
အီအီး။
အဲဒီလိုျပဳ လိမ့္မလား မသိပါဘူး။ အံ့ၾသသြားတာခ်င္းေတာ့အတူတူပဲလို႔ ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

 ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႔စရာေတြ ႀကဳံၿပီဆိုလ်င္ ဘယ္လိုအာေမဋိတ္သံျပဳမယ္ထင္သလဲ။
ေသာက္ပလုတ္တုတ္။
အမယ္ေလး။
ဘုရားဘုရား။
အလိုေလး။

စသည္ျဖင့္ေပါ့ေနာ္။ ကရင္အမ်ိဳးသမီးက်ေတာ့ဘယ္လို အသံျပဳမယ္ထင္ပါသလဲ။
ျပဴးးလါဟွယ့္ထါင္ (ပလူးလာ ဂယ့္ထိုင္) ပနဲ႔လကို တေပါင္းတစည္းတည္း ႏွစ္ေခ်ာင္း ငင္နဲ႔ပူးၿပီးတၿပိဳင္တည္း ထြက္
လာတဲ့အသံမ်ိဳး ပလူး ဆိုၿပီးထြက္ပါတယ္။
အဓိပၸါယ္က ငါ့ရဲ့၀ိညာဉ္ငါ့ဆီျပန္လာပါ လို႔ဆိုလိုပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဆရာေတာ္မာန္က်ာ္ ဥတၱမရွင္းျပထားတဲ့ ၀ိညာဉ္ဆိုတာကို နည္းနည္းေလးေရးျပခ်င္ပါတယ္။
၀ိ ဆိုတာ အထူး ကို ဆိုလိုၿပီး ညာဉ္ဆိုတာက အသိတရား လို႔ဆိုပါတယ္။ ၀ိညာဉ္ဆိုတာက အထူး သိေသာ တ
ရား ျဖစ္ပါတယ္။

လူတိုင္းလူတိုင္းဟာ ႐ုတ္တရက္ မေမွ်ာ္လင့္ပဲ မထင္မွတ္တဲ့ ေနရာမ်ိဳး အခ်ိန္မ်ိဳးမွာ အျဖစ္အပ်က္ တမ်ိဳးမ်ိဳးကိုျမင္
လိုက္ရ ၾကားလိုက္ရ ေတြ႔လိုက္ရ ၿပီဆိုလ်င္ မိမိရဲ့အသိတရားေတြဟာ (အမွားအမွန္ကို ေ၀ဘန္ပိုင္းျခားႏိုင္ တဲ့
အသိ)မိမိရဲ့ကိုယ္ခႏၶာနဲ႔ ကင္းကြာသြားတတ္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ အသိတရားနဲ႔ ကိုယ္ခႏၶာၿမဲေနေအာင္ ကရင္ လူမ်ိဳးအမ်ားစုဟာ ျပဴးလါဟွယ့္ထါင္ ဆိုတာကို အာေမဋိတ္
သံအျဖစ္ အသံထြက္ၿပီးသုံးစြဲေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

အေမရိကန္က (အထူးသျဖင့္ အေျခခံလူတန္းစား)ခင္ဗ်ားတို႔လို က်ဳပ္တို႔လိုလူေတြ မေတာ္တဆျဖစ္ၿပီဆိုလ်င္ ဘယ္
လိုအာေမဋိတ္သံျပဳမယ္ထင္ပါသလဲ။ က်ဳပ္လက္လွမ္းမီသေလာက္ေပါ့ ခလုတ္တိုက္မိတာ တခုခုက် ကြဲ ပ်က္ဆီး
သြားလ်င္ အနာတရျဖစ္လ်င္ မေတာ္တဆျဖစ္ၿပီဆိုလ်င္ Shit!, Fuck!, Eh!, အဲဒီလိုအသံေတြထြက္ တတ္တာမ်ိဳးရွိ
သလို အံ့ၾသစရာေတြ ၀မ္းသာၾကည္ႏူးစရာေတြ ႀကဳံၿပီဆိုလ်င္လည္း Oh my god!, Oh my goodness!, Wow!,
အဲဒီလို အသံမ်ိဳးေတြထြက္လာတတ္ပါတယ္။

ထိုင္းလူမ်ိဳးေတြေကါ ဘယ္လိုအသံထြက္လာတတ္ပါသလဲ။ က်ဳပ္ ၾကားမိသေလာက္ကေတာ့
အြီး။ ထို႔ေဟး။ ယဲ့။ ေအာင္း။
ဆိုတာေတြနဲ႔ ေနာက္ဆုံးစကားလုံး တလုံးကေတာ့ က်စ္ဖိုင္။ ဆိုတာပါ။
တခ့်ိဳကေျပာပါတယ္ က်စ္ဖိုင္ဆို တာ ဆဲတာတဲ့။ ဟုတ္ပါတယ္၊ ဆဲတာေတာ့ဆဲတာပါပဲ။ သို႔ေသာ္ ဗမာစကားလုံး
ေတြထဲကတခုျဖစ္တဲ့ ေစာက္ ရမ္း(ေသာက္ရမ္း) ဆိုတဲ့စကားဆိုပါစို႔။ ေကာင္းတဲ့စကားလုံးမဟုတ္ပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ေျပာမနာ ဆိုမနာမိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းကို ငါ့ေကာင္ေရ မင္းသတင္းကေတာ့ေစာက္ရမ္း
ကိုေကာင္းေနတာေဟ့ လို႔ ေျပာလ်င္၊ မိန္းကေလးတေယာက္ကို ဒီအမ်ိဳးသမီးက ေစာက္ရမ္းလွတယ္ကြာ လို႔ေျပာ
လ်င္၊ ဒီစားေသာက္ဆိုင္ရဲ့ ၀န္ ေဆာင္မႈကေတာ့ ေစာက္ရမ္းေကာင္းတာပဲလို႔ ေျပာလ်င္၊ ေဘာလုံးပြဲမွာ ကိုယ္အား
ေပးေနတဲ့အဖြဲ႔က ဂိုးသြင္း လိုက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ဒီအလုံးက ေစာက္ရမ္းလွတယ္ကြာ လို႔ေျပာလ်င္၊ လက္ေ၀ွ႔ပြဲမွာ တ
ဘက္လူကို တုန္းကနဲလွဲခ် လိုက္တဲ့ လက္သီးမ်ိဳးကို ေစာက္ရမ္းပိုင္တဲ့လက္သီး လို႔ေျပာလ်င္ မယဉ္ေက်းတဲ့စကား
လုံးျဖစ္ေနေပမယ့္ ဆဲ ေရးတိုင္းထြာတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူးဆိုတာကို လူတိုင္းနားလည္လက္ခံႏိုင္ၾကပါလိမ့္မယ္။

ဒီလိုပါပဲ ထိုင္းစကား လုံး ျဖစ္တဲ့ က်စ္ဖိုင္ ဆိုတာကလည္း သူ႔ေရွ႕မွာ ေကာင္းတဲ့၀ိေသသကိုထည့္သုံးလ်င္ မ
ယဉ္ေက်းေသာ္
လည္း နားမ ခါးဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ (ထင္တာပါ၊ ကိုယ့္မိခင္ဘာသာစကားမဟုတ္ေတာ့ အတိအက်မေျပာနိုင္ပါဘူး)

ဒါေတြကေတာ့ အာေမဋိတ္သံေတြနဲ႔ ျဖစ္ရတဲ့အေၾကာင္းေတြထဲက အနည္းအက်ဉ္းေလးကို ေရကုန္ေရခမ္းဖ်စ္ ညွစ္ၿပီး  ေရးလိုက္တာပါ၊ ထူးဆန္းတာေတြ မေမွ်ာ္လင့္တာေတြ အံ့ၾသစရာေတြ ထင္ထားတာထက္အလွ်င္အျမန္ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္ ေျပာင္းလြဲလာတာေတြ က်ဆုံးပ်က္ဆီးသြားတာ
တြ
 ျမင္ရေတြ႔ရၾကားရသိရႀကံဳရဆုံရရင္ဆိုင္ ရတဲ့အခါတိုင္းမွာ အာေမဋိတ္သံေတြ ထြက္လာတတ္တာဟာ လူသားတိုင္းရဲ့ျဖစ္႐ိုးျဖစ္စဉ္ သဘာ၀တရားတခု လို႔ ေျပာလ်င္ရႏိုင္မလားေတာ့မသိပါဘူး။ ဗမာစစ္အစိုးရ(ျမမၼာစစ္အစိုးရ)နဲ႔ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႔တို႔ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးပြဲေတြ အပစ္အခတ္ရပ္စဲ ေရးေတြ တႏိုင္ငံလုံးၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတြ လုပ္ႏိုင္ၾကေတာ့မလား ဘာလားေတာ့မသိဘူး၊ အံ့ၾသစရာမဟုတ္သလို ထူးဆန္းတာမဟုတ္ေပမယ့္ ဗမာ့တပ္မေတာ္က စစ္ျပန္စစ္မႈထမ္းေဟာင္းတေယာက္ကိုေမးၾကည့္ဘူးပါတယ္။ တျခားေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ကရင္နဲ႔ဗမာ ျဖစ္ေနတဲ့ ပဋိပကၡေတြ ဘယ္ေတာ့ၿပီးမလဲဆိုတဲ့ေမးခြန္းပါ။ အဲဒီစစ္မႈ ထမ္းေဟာင္းေျပာတာကေတာ့ သူ႔အေတြ႔အႀကံဳအရဆိုရင္ ဘယ္ေတာ့မွ်မၿပီးျပတ္ႏိုင္ဘူးတဲ့။ ဗမာ့စစ္မႈထမ္းေဟာင္းရဲ့ ယူဆခ်က္ပါ။

 ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လူတိုင္းလိုလားေတာင့္တေနၾကမွာျဖစ္ပါတယ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးကို ရယူပုံ ရယူနည္း မတူႏိုင္သလို၊ ေတြးေခၚစဉ္းစားပုံခ်င္းလည္းမတူႏိုင္ပါဘူး။ တခ့်ိဳ မိမိတဦးတေယာက္ တည္းအတြက္၊ မိမိမိသားစု၊ မိမိလူမ်ိဳး၊ မိမိပတ္၀န္းက်င္၊ မိမိတိုင္းျပည္၊ မိမိေနထိုင္ရာကမၻာ အဲဒီလိုစဉ္းစားေတြး ေခၚမႈကြာျခားတဲ့အတိုင္း ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ျမင္ဘို႔ စြမ္းေဆာင္ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ၾကတာျဖစ္ေတာ့ အားထုတ္ ႀကိဳးပမ္းတဲ့အတိုင္း ရရွိခံစားၾကရမွာပါ။

ဒီကေန႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးအင္အားစုေတြနဲ႔ ဗမာစစ္အစိုးရ(ျမမၼာစစ္အစိုးရ)တို႔ ၿငိမ္း
ခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးၾကရာမွာလည္း ေတြးေခၚစဉ္းစားၾကပုံခ်င္းတူညီမွသာ ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ျမင္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္
အား
ထုတ္တာခ်င္းတူညီမွာျဖစ္ပါတယ္။ မတူကြဲျပားေနသမွ် အားထုတ္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းမတူႏိုင္တဲ့ေနာက္ ပိုး
သာကုန္ ေမာင္ပုံ ေစာင္းမတတ္ဆိုသလို ျဖစ္ေနမွာကေတာ့ေျမႀကီးလက္ခတ္ မလြဲပါပဲ။

 ေသျခာတာက တဦးတေယာက္၊ မိသားစုတစု၊ လူမ်ိဳးတမ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ အဖြဲ႔တဖြဲ႔တည္းကြက္ၿပီးၿငိမ္း ခ်မ္းေန႐ုံနဲ႔
ေတာ့ ကမၻာႀကီးတခုလုံးၿငိမ္းခ်မ္းသာယာမွာမဟုတ္ပါဘူး။ လူသားအေယာက္စီတိုင္း ၿငိမ္းခ်မ္းပါမွ တကမၻာလုံး ၿငိမ္းခ်မ္းတယ္လို႔ေျပာႏိုင္မွာျဖစ္ေတာ့ကာ သတင္းေတြကို နားေထာင္ရင္း ဘတ္ရင္း စဉ္းစားေတြးမိရာ ကေန ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ က်ဳပ္အာေမဋိတ္သံျပဳလိုက္မိတာကေတာ့ ျပဴးလါ ဟွယ့္ထါင္ ပါပဲခင္ဗ်ား။

က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။

မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)