ကာတြန္း ေဂ်ာ္ဒီး – မျပီးဆုံးေသး ျငိမ္းခ်မ္းေရး
ေမ ၆၊ ၂၀၁၄
Copy from http://moemaka.com/archives/37504
ကရင္ေတြ ကရင္စကားတတ္ေအာင္ သင္ၾကပါ
May 07 2014
By မင္းစိုးစံ
စကား၊ စကား၊ ေျပာပါမ်ား၊ စကားထဲက ဇာတိျပ ဆိုတဲ့စကားလုံးကို ၾကားဖူးၾကသလို ကိုယ္တိုင္လည္း
ေျပာဆိုသုံးႏႈန္းဘူးမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
စာေရးသူတဦးက စကားဆိုတာ စလိုက္ရင္ ကားသြားတတ္ပါတယ္ တဲ့။
ဒါေၾကာင့္ လူေတြရဲ႕ ပါးစပ္ဖ်ားမွာ စကားနည္း ရန္စဲ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကိုတြင္တြင္သုံးေနၾကတာ ျဖစ္ပါလိမ့္
မယ္ တဲ့။
အဲ စကားဆိုတာကလည္း စကားေျပာတိုင္း ေကာင္းက်ဳိးႏွင့္ ဆိုးက်ဳိးတို႔ကို ဆင္ျခင္ၾကရပါမယ္ တဲ့။
တခ့်ိဳ အင္မတန္ကို စကားေျပာေကာင္းၾကပါတယ္။ နားေထာင္လို႔ေကာင္းပါတယ္။
ဘာေၾကာင့္ သူတို႔စကားေျပာေကာင္းၾကပါသလဲ။
ေျပာၿပီးၿပီးေရာ ဆိုသူေတြရွိၾကသလို ေျပာတဲ့အတိုင္း လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ အေကာင္အထည္ေဖၚၾကသူမ်ား
လည္းရွိၾကပါတယ္။
ဒါကေတာ့ စကားေျပာေကာင္းသူေတြ ကိုရည္ညႊန္းတာပါ။
စကားေျပာ မတတ္သူေတြလည္း အမ်ားမျပားရွိမွာပါ။
ဘာေၾကာင့္ စကားေျပာ မတတ္ရတာလဲ။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္ပါတယ္။
ဘုရားရွင္က စကားေျခာက္ခြန္း၊ လူ၀ယ္ထြန္း၊ ေလးခြန္းကိုပယ္၊ ႏွစ္ခြန္းတယ္ လို႔ ေရွ႕ပညာရွိမ်ားရဲ႕ လကၤာ
စကားႏွင့္အညီ မေျပာတတ္လို႔မ်ားလားေပါ့ေလ။
စကားေျပာတတ္တာနဲ႔ စကားေျပာမတတ္တာ လို႔ဆိုရာမွာ အေျပာေကာင္းတဲ့လူ အေျပာမေကာင္းတဲ့လူ လို႔ ခြဲျခားထားဟန္တူပါတယ္။
ဗမာစကားပုံရွိပါတယ္ ႏႈတ္ခ်ိဳ လွ်ိဳတပါး ဆိုတာ။ အေျပာေကာင္းတဲ့လူေတြက လူခ်စ္လူခင္ေပါမ်ားသေလာက္
စကားေျပာမတတ္တဲ့ လူေတြက်ေတာ့ အေျပာေကာင္းသူေလာက္ အေပါင္းအသင္းမမ်ားတာကို ေတြ႔ရႏိုင္ပါ
တယ္။
စကားမတတ္သူဆိုတာ ရွိပါတယ္။ စကားမတတ္သူေတြထဲမွာ တဘက္လူက ဘာေျပာတယ္ဆိုတာကို နား
မလည္လို႔ ဘာျပန္ေျပာရမွန္း မသိသူနဲ႔ တဘက္ကေျပာတာကို နားလည္ေပမယ့္ ဘာျပန္ေျပာရမလဲဆုိတာ
မတတ္တဲ့သူ ဆိုၿပီးရွိမယ္လို႔ထင္ပါတယ္။ (ဆြံ႔ အ နားမၾကား မပါ)
ရန္သူကို တိုက္လ်င္ ရန္သူ႔စကားကို နားလည္ဘို႔ လိုအပ္တယ္ လို႔ ေတာ္လွန္ေရးနယ္ေျမက ရဲေဘာ္တဦးရဲ့
စကားကို ၾကားဘူးပါတယ္။ မွန္တာေပါ့။ တဘက္ရန္သူရဲ့ စကားကိုနားမလည္ႏိုင္ပဲနဲ႔ ထိေရာက္တဲ့ ခုခံစစ္
တန္ျပန္ထိုးစစ္စတာေတြ လုပ္ႏိုင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ေနာက္ဆုံးမွာ မိမိစခန္းကို လက္လႊတ္ဆုံးရံႈးရတာမ်ိဳးအ
ထိ ျဖစ္ရတတ္ပါတယ္။
(လူအင္အား၊ လက္နက္အင္အား၊ စည္းရုံးေရးအင္အား စစ္ဆင္ေရးနည္းဗ်ဴဟာ အားလုံး တူညီသည္။)
အဲဒီေတာ့ က်ဳပ္တို႔ကရင္ေတြ ဗမာစကားကိုတတ္ေအာင္ သင္ၾကပါေတာ့တယ္။ ရယ္(ရီ)စရာႀကီးလို႔ ေျပာဘို႔
ျပင္ေနၿပီမဟုတ္လား။ တကယ္ေျပာတာပါ။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ေလာက္က သထုံခရိုင္အ
တြင္းမွာရွိတဲ့ ကရင္ရြာေလးတရြာမွာ ကရင္ဘုန္းေတာ္ႀကီးတပါးဟာ သူ႔ေက်ာင္းမွာရွိေနတဲ့ ဦးဇင္း၊ ကိုရင္၊
ေက်ာင္းသား အားလုံးကို အဖြဲ႔ေလးေတြဖြဲ႔ၿပီး ဗမာစကားကို စသင္ေပးပါေတာ့တယ္။
သူဖြဲ႔လိုက္တဲ့အဖြဲ႔ေတြကေတာ့ ေထာက္လွမ္းေရးအဖြဲ႔နဲ႔၊ ပုလိပ္အဖြဲ႔ ျဖစ္ပါသတဲ့။
ေထာက္လွမ္းေရးအဖြဲ႔၀င္က ဦးဇင္းေတြ ကိုရင္ေတြ ေက်ာင္းသားေတြ ဗမာစကားေျပာေနသလား၊ ကရင္လို
ခ်ည္း သက္သက္ေျပာေနသလား၊ ကရင္နဲ႔ ဗမာညွပ္ၿပီးေျပာသလား စသည္ျဖင့္ ေထာက္လွမ္းရင္း ပုလိပ္အ
ဖြဲ႔ကို သတင္းပို႔ရပါတယ္။ ပုလိပ္အဖြဲ႔က ဗမာစကားမေျပာသူေတြကိုေခၚၿပီး ဘုန္းႀကီးေရွ႕အေရာက္ ပို႔ရပါ
တယ္။
ၿပီးေတာ့မွ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ဒါဏ္ေပးတဲ့အေနနဲ႔ ေက်ာင္း၀င္းထဲမွာ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ခိုင္းပါသတဲ့။
ဒီလိုနဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖၚလာလိုက္တာ တလ ႏွစ္လအတြင္းမွာ အစီအစဥ္ေတြ ရပ္သြားပါေတာ့တယ္။
မရပ္လို႔ မျဖစ္ပါဘူး။ ေထာက္လွမ္းေရးလုပ္တဲ့လူကို ပုလိပ္ဆီသတင္းပို႔ရမလားဆိုၿပီး ရိုက္ပုတ္ၾကပါတယ္။
ပုလိပ္ကိုလည္း ဘုန္းႀကီးဆီပို႔ရမလား ဆိုၿပီး ခ်ိန္းေျခာက္ ရိုက္ပုတ္ၾကတာမို႔ ေနာက္ဆုံးေတာ့ဘုန္းေတာ္ႀကီး
ရဲ့ ဗမာစကားေျပာဆိုေရး လုပ္ငန္းဟာ ပ်က္ျပယ္သြားပါေတာ့တယ္။
အခုေတာ့ ကရင္ေတြထဲမွာ ကရင္စကားေျပာတဲ့လူ အရမ္းနည္းသြားပါၿပီ။
ဗမာျပည္ထဲက ကရင္ေတြက ဗမာစာသင္၊ ဗမာစကားေျပာ၊ ထိုင္းေရာက္ေနတဲ့ ကရင္ေတြက ထိုင္းစာသင္၊
ထိုင္းစကားေျပာ၊ အေမရိကန္ေရာက္ေနတဲ့ကရင္ေတြက အဂၤလိပ္စာသင္၊ အဂၤလိပ္စကားေျပာ၊ ေနာ္ေ၀း၊ ကေနဒါ၊ နယူးဇီလန္၊ နယ္သာလန္၊ စတဲ့စတဲ့ ႏိုင္ငံက ကရင္ေတြလည္း အတူတူပဲဆုိေတာ့ ကရင္ေတြ က
ရင္စကားကို ျပန္သင္ရမယ့္အေနအထားကို ေရာက္မွန္းမသိေရာက္လာေနပါၿပီ။
ပိုဆိုးတာကေတာ့ ကရင္အမ်ားစုဟာ မိမိေရာက္ေနတဲ့ မိမိေနထိုင္ေနတဲ့ႏိုင္ငံကယဥ္ေက်းမႈေတြကို လုံးလုံး
လ်ားလ်ား အတုယူလက္ခံက်င့္သုံးၾကတဲ့အျပင္ မိမိယဥ္ေက်းမႈထုံးစံေတြကို ပစ္ပယ္လိုက္ၾကေလေတာ့ကာ
ရန္သူကို တိုက္ခ်င္တဲ့ကရင္ေတြ ကိုယ့္စကားကို ကိုယ္တတ္ေအာင္လုပ္ၾက လို႔သာေျပာရေတာ့မယ္ထင္
ေၾကာင္းပါ။
က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။
မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကႁခသည္တဦး)