• မိုးေလးမ်ိဳး၊ လူေလးမိ်ဳး၊ ျမင္းေလးမ်ိဳး၊ သစ္ပင္ေလးမ်ိဳး ႏွင့္ ဒုကၡသည္ေလးမ်ိဳး
  • အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္အေပၚ KNU၏သေဘာထား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္
  • ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ သိသင့္သိထိုက္ေသာ လဆန္း လဆုတ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား
  • ေဖါဟ္အု္တါ ယဲါမိင္
  • လာခုဂ္ခါင္ၟစူး ဟွံင္ယုဂ္

Monday, February 2, 2015

အခ်မ္းေျပေလးလား အမုန္းဆြဲမွာလား

ထမနဲထိုးေနဟန္
Photo by Phu Young Hat

အခ်မ္းေျပေလးလား အမုန္းဆြဲမွာလား

February 02, 2015
Monday

By မင္းစိုးစံ

သူငယ္ခ်င္းေရ မင္းကိုမေမွ်ာ္လင့္ပဲ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက ထမနဲထိုးပြဲမွာေတြ႔လိုက္ရလို႔ အံၾသ၀မ္းသာျဖစ္မိ
တာ အမွန္ပဲ။
မင္းေရာက္လာလိမ့္မယ္လို႔ ငါလုံး၀ထင္မထားဘူးေလ။ အားေကာင္းေမာင္းသန္လူငယ္ေတြၾကားမွာ ေပ်ာ္
တၿပံဳးၿပံဳးနဲ႔ထမနဲကိုအားပါးတရထိုးေနလိုက္တာမ်ား ငါေတာ့ လက္ဖ်ားခါတယ္ေဟ့။ မင္းနဲ႔ေတြ႔ခ်င္ဆုံခ်င္ လို႔
ဖုံးနဲ႔ခဏခဏအခ်ိန္းအခ်က္လုပ္တာ တခါမွမဆုံျဖစ္ခဲ့ဘူး။ အခုလို္ၿဗံဳးကနဲေတြ႔လိုက္ရေတာ့ ၀မ္းမသာပဲေနပါ့
မလားကြာ။ ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား။

စ်ာန္ရၿပီးေကာင္းကင္ၾကြႏိုင္တဲ့ လူတေယာက္ေယာက္ကိုေတြ႔လိုက္ရလို႔ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို မင္းေရာက္
လာတာေတာ့ ဟုတ္လိမ့္မယ္မထင္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ ကရင္လိုရြတ္ဆိုထားတဲ့ ဓမၼစႀကၤာတရားကို နာရလို႔ ဘုန္း
ႀကီးေက်ာင္းကိုေရာက္တာမ်ားလား ဆိုျပန္ေတာ့၊ အဲဒါလည္း သိပ္မေသျခာဘူး။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို မင္းေရာက္လာတယ္ဆိုတာနဲ႔တင္ ငါ့အေနနဲ႔၀မ္းသာၿပီးသားပါ။

 Source photo from http://www.hotnewsweekly.com/node/4031

မင္းကိုေျပာရဦးမယ္ က်ည္ဆံခြံေတြနဲ႔ထုထားတဲ့ ဆင္းတုတဆူကို အစဉ္အဆက္တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ေတြအတြက္ လွဴမယ္ဆိုတဲ့သတင္း မင္းၾကားၿပီးၿပီလား။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ရန္ကုန္ကေန လိုင္
ဇာအထိ လမ္းေလွ်ာက္ခဲ့တုန္းက ေကာက္ထားတဲ့က်ည္ဆံခြံေတြကို အရည္က်ိဳၿပီး သြန္းထားတဲ့ ဆင္းတုတဲ့
ကြ။ ရန္ကုန္- လုိင္ဇာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္းေလွ်ာက္တဲ့အထဲပါခဲ့တဲ့ ဦး၀င္းခ်ဳိက ေျပာတာ။
မေနာ၀ိမုတၱိရသ လို႔ ဘြဲ႔ေပးထားတယ္ဆိုပဲ။ ဆင္းတုေတာ္ကိုျမင္လ်င္ ဒီဆင္းတုေတာ္ဟာျဖင့္ က်ည္ဆံခြံနဲ႔
သြန္းေလာင္းထားတာပါလား ဆိုတာကိုသိလ်င္ ေက်နပ္ၿပီ လို႔ ေျပာတယ္တဲ့။

မေနာ၀ိမုတၱိရသ ဆိုတာပါဠိလိုေရးထားတာ၊ မေနာဆိုတာ စိတ္။ ၀ိမုတၱိဆိုတာ လြတ္ေျမာက္ျခင္း။ ရသဆို
တာ အရသာ။ ဒီေတာ့ ဒီဆင္းတုေတာ္ကို ဖူးေမွ်ာ္လိုက္တယ္ဆိုလ်င္ တက္လာတဲ့ ဘယ္လိုစစ္ဦးစီးခ်ဳပ္မ်ိဳးပဲ
ျဖစ္ျဖစ္ စိတ္ေအးခ်မ္းမႈရပါေစ ဆိုတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ လွဴတာျဖစ္ႏိုင္သလို၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို နားလည္သေဘာ
ေပါက္ပါေစသား ဆိုတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ လွဴတဲ့ေစတနာမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္တာမို႔ အင္မတန္မြန္ျမတ္တဲ့အလွဴျဖစ္တဲ့အ
တြက္ သာဓု အႀကိမ္ႀကိမ္ေခၚလိုက္မိတယ္သူငယ္ခ်င္း။
သို႔ပါေသာ္လည္း တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဆိုတဲ့စာလုံးကိုနည္းနည္းေလာက္အဓိပၸါယ္ ေဖၚ
ၾကည့္ရေအာင္။

ဗမာစာ႐ိုး႐ိုးေလးကို အဓိပၸါယ္ေဖၚမယ္ဆိုေတာ့ ငါ့ကို ႐ူးေနတယ္လို႔ထင္သြားလား။
ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ၿမိ့ဳျပနဲ႔ေ၀းလံေခါင္သီၿပီး ဗမာစကားကိုေတာင္ ပီပီသသမေျပာႏိုင္႐ုံမက ဗမာစာကို
ေတာင္ သတ္ပုံမွန္္မွန္မေရးတတ္တဲ့ ခပ္ႏုံႏုံကရင္တေယာက္က ဗမာစာနဲ႔ေရးထားတဲ့ တပ္မေတာ္ကာကြယ္
ေရး စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဆိုတဲ့ဗမာစာကို အဓိပၸါယ္ေဖၚမယ္ေျပာလို႔ေလ။
ငါဟာ ကရင္စစ္စစ္တေယာက္ပါ၊ ငါ့အေမဘက္ကေရာ ငါ့အေဖဘက္ကပါ အဘိုးအဘြားေတြအားလုံးဟာ
ေရမေရာတဲ့ ေတာသားကရင္ႀကီးေတြ။
ဆိုေတာ့ ငါဗမာလိုမပီတာမဆန္းသလို ဗမာစာမတတ္တာလည္း သဘာ၀က်ပါတယ္။
ကရင္ပီပီ ႐ိုး႐ိုးေအးေအးေနခ်င္တဲ့ဗီဇရွိတဲ့အတြက္လည္း ကိုယ့္နဲ႔မဆိုင္တာဆိုလ်င္ ဘာမွ်၀င္မရႈတ္ခ်င္ဘူး။
ဗမာစာသင္ထားတာကလည္း ေသစာရွင္စာဘတ္တတ္႐ုံေလးဆိုေတာ့ နာမ၀ိေသသ၊ ႀကိယာ၀ိေသသ၊
နာမ္၊ နာမ္စား၊ ကံ၊ ကတၱား၊ တိုတိုေျပာမယ္ဆိုလ်င္ ဗမာသဒၵါကိုလည္း နားမလည္ဘူး။ အဲဒီလိုကရင္ပါ။

ဘာေၾကာင့္ မင္းကိုအခုလိုရွင္းျပေနရသလဲဆိုေတာ့ ငါေရးတဲ့အခုအေၾကာင္းအရာေတြက ငါ့စိတ္ထဲကျဖစ္
လာတဲ့အတိုင္း ျမင္တဲ့အတိုင္းေရးတာဆိုေတာ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ေထာက္ျပတဲ့အခါ တိက်ခိုင္မာမႈမ
ရွိပဲ ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရဲနဲ႔ စိတ္ပ်က္စရာေတြ ေတြ႔ရဘတ္ရမွာမို႔လို႔ပါ။

ဥပမာေပါ့ကြာ။ အသင္းအဖြဲ႔တခုခုကို ေရးၾကတဲ့အခါ လူမႈကယ္ဆယ္ေရး အဖြဲ႔။ ဆြမ္းေလာင္း အဖြဲ႔။ ပညာ
ေရးရံပုံေငြ အဖြဲ႔။ ဥပဒါယိကာ အဖြဲ႔။ ဆိုၿပီးေရးၾကတယ္။
အဖြဲ႔ ကယ္ဆယ္ေရး။ အဖြဲ႔ ဆြမ္းေလာင္း။ အဖြဲ႔ ပညာေရးရံပုံေငြ။ အဖြဲ႔ ဥပဒါယိကာ။ ဆိုၿပီး အဖြဲ႔ကိုေရွ႕မွာ
ထားၿပီး ေရးတာမ်ိဳး မေတြ႔ရဘူး။
ေတာင္တက္ အသင္း။ သာေရးနာေရး အသင္း။ ေငြစုေငြေခ်း အသင္း။ ေဘာလုံး အသင္း။ ေဘာ္လီေဘာ အသင္း။ က်န္စစ္သား အသင္း။ အေလာင္းဘုရား အသင္း။ ဘုရင့္ေနာင္ အသင္း။ ဗႏၶဳလ အသင္း။
ရဲ တပ္ဖြဲ႔။ မီးသတ္ တပ္ဖြဲ႔။ ၾကက္ေျခနီ တပ္ဖြဲ႔။ ေဆးတပ္။ ေထာက္ပံ့နဲ႔ေထာက္ပို႔တပ္။
စသည္ျဖင့္ေပါ့ကြာ။
အသင္း။ အဖြဲ႔။ တပ္ စတာေတြကို ေရွ႕မွာထားေရးတာမ်ိဳးကိုေတာ့ ငါမေတြ႔ဘူးတာအမွန္ပါ။ ငါ့ရဲ့ေလ့လာမႈ
အားနည္းတာျဖစ္ႏိုင္သလို၊ ၿမိ့ဳႀကီးျပႀကီးနဲ႔ အဆက္အသြယ္မရွိတဲ့အတြက္ ဗဟုသုတ ေခါင္းပါးတာမ်ိဳးလည္း
ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။  
တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဆိုေတာ့ ဒီရာထူးကိုယူတဲ့ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ဆိုတဲ့လူတိုင္း(ပုဂၢိဳလ္တိုင္း)ဟာ တပ္မေတာ္
ကို ကာကြယ္ဘို႔သက္သက္ ျဖစ္ေနတယ္။ တပ္မေတာ္ကို မျဖစ္မေနကာကြယ္ကို ကာကြယ္ပါမွ အဲဒီရာထူး
ကိုရမွာ။ မကာကြယ္တဲ့လူ(ပုဂၢိဳလ္)ဆိုလ်င္ အက်င့္စာရိတၱပိုင္းမွာ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေကာင္းေနေကာင္းေန၊ အေတြးအေခၚ အေမွ်ာ္အျမင္ ဘယ္ေလာက္ပဲ ေတာ္ေနေတာ္ေန၊ ဒီေနရာ(ရာထူး)ကို လုံး၀မရႏိုင္ဘူး။ စာလုံးမွာကိုက တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး လို႔အတိအက်ေရးထားတာကိုး။
တကယ္လို႔မ်ား ကာကြယ္ေရးတပ္မေတာ္ လို႔ေရးလ်င္ စစ္တပ္ထဲက ျပည္သူကိုခ်စ္ျမတ္ႏိုးၿပီး အရည္အခ်င္း
ျပည့္မွီတဲ့ ဘယ္လိုစစ္သားမ်ိဳးမဆို စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဆိုတဲ့ရာထူးကို ယူႏိုင္တယ္။ ယူခြင့္ရွိတယ္။ လို႔ ေကာက္ခ်က္
ခ််မွာ စိုးလို႔မ်ားလား။ ငါေျပာခဲ့ၿပီးၿပီေနာ္။
ငါဟာ ကရင္။ ဗမာလို မပီဘူး။ ဗမာစာ မတတ္ဘူး။ သဒၵါအေၾကာင္း မသိဘူး။
ငါသိတာကေတာ့ အာဏာကိုေသတဲ့အထိ ဖက္တြယ္တတ္တဲ့လူ(ပုဂၢိဳလ္)တိုင္း သူတို႔ႏွလုံးသားနဲ႔ အသိတ
ရားထဲမွာ အာဏာကိုလက္လႊတ္ဆုံး႐ႉံး မခံရေရးပဲ။
အဲဒီေတာ့ ဒီေခါင္းစဉ္ေအာက္က စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ေနရာယူထားတဲ့လူေတြ(ပုဂၢိဳလ္)မွာ ဦးေဏွာက္ေဆး ခံထား
ရၿပီးသားလူေတြ။ အဂၤလိပ္လို တလုံးေလာက္ေရးၾကည့္မယ္ (Brain wash ) ခံရၿပီးသားလူေတြခ်ည္းပဲ။

ဒီေနရာမွာ ငါတို႔တိုင္းျပည္ကို နယ္ခ့်ဲအဂၤလိပ္ေတြ၀င္လာခဲ့တုန္းက ငါတို႔ကို ဘာနဲ႔တိုက္သလဲ။ အေျမာက္ႀကီးေတြနဲ႔ တိုက္တယ္။ အေျမာက္ကို ဘယ္ကရတယ္ထင္တုန္း။ ဘုရားေစတီေပၚက ေခါင္းေလာင္းေတြကို အရည္က်ိဳၿပီး အေျမာက္လုပ္တာေလကြာ။

သမိုင္းမွာသင္ခဲ့တဲ့ ငဇကၤာ ဆိုတာမင္းမွတ္မိမွာေပါ့။ ေအးအဲဒီပုဂၢိဳလ္ႀကီးကို ငါက ေပၚတီဂီလူမ်ိဳးလို႔ထင္ေန
တာ။ ဒီလူက ကျပားကြ ကျပား။
သူ႔ကို ေပၚတူဂီသမိုင္းစာအုပ္မွာ ဇြင္ကါကူ လို႔ေခၚသလို ဖိလစ္ဒီဗရစ္တို (Filipe de Brito e Nicote)လို႔လည္း
ေခၚတယ္။
သူ႔အေမက ရခိုင္လူမ်ိဳး။ သူ႔အေဖက ေပၚတူဂီ။ သူ႔အဘိုးက ရခိုင္ဘုရင္ မင္းပါႀကီး။ သူ႔အေဖနာမည္က ေဒ
လီဗဇာ။ သူ႔အေမရဲ့နာမည္က ပဲသီဒါ။
ငဇကၤာကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၉၃ခုႏွစ္မွာေမြးတယ္။ သူဘယ္လိုေသရသလဲ သိလား။
ဗမာသကၠရာဇ္ ၉၈၁ခုႏွစ္(ရခိုင္ရာဇ၀င္ ၉၆၈ခုႏွစ္)မွာ သံတက်င္လွ်ိဳၿပီးအသတ္ခံရတယ္။ သူ႔ေဘာ္ဒါ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္သွ်င္ေနာင္နဲ႔ အတူအသတ္ခံရတာ။

ေဆာင္းပါးတခုထဲမွာေတာ့ ငဇြင္ကာကူ နဲ႔ ဖိလစ္ဒီဗရစ္တို ဆိုတာ မတူဘူးဆိုၿပီးေရးတာဘတ္ရတယ္။ တခ်ိဳ႕ရာဇဝင္ဆရာေတြဟာ ဂိုဝါ ကေန ပဲကူး(ပဲခိုး)ကို သကၠရာဇ္ ၉၆၈ခုႏွစ္မွာ သေဘၤာ ၁၂-စင္းနဲ႔ ေရာက္
လာတဲ့ ဇြင္ကာကူ ကို ဂိုဝါ ကေန ရခုိင္ကို သကၠရာဇ္ ၉၃၂-ခုႏွစ္မွာ သေဘၤာ ၁၂-စင္းနဲ႔ပဲ ေရာက္လာခဲ့ဘူး
တဲ့ ဒီဘရစ္တိုး နဲ႔ ႐ႈပ္ေထြးမွားယြင္းသြားပုံရတယ္လို႔ ေရးထားတာဘတ္ရတယ္။

ငါေျပာျပခ်င္တာက ငဇကၤာအေၾကာင္းမဟုတ္ပါဘူး။ အာဏာကိုအ႐ူးအမူးျဖစ္ၾကတဲ့သူတိုင္းဟာ ဘုရား
လည္း မသိႏိုင္ေတာ့သလို တရားလည္း မရွိႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
သူတို႔အာဏာၿမဲဘို႔ဆိုလ်င္ ဘာကိုမွ်အေလးထားတတ္ၾကတာ မဟုတ္ဘူး။
သူတို႔နားလည္လက္ခံထားတာက အာဏာကို လက္မလႊတ္ရဘို႔အေရးက အဓိက။
က်န္တာေတြက ထမင္းစားေကာင္း႐ုံေလး၊ အရက္ေသာက္ေကာင္း႐ုံေလး၊ လူအျမင္ေကာင္း႐ုံေလး လုပ္ျပ
ဘို႔ေလာက္ပဲ သေဘာထားၾကတာ။

မင္းကေတာ့ေျပာမွာေပါ့ ဘုရားဆင္းတုေတာ္တဆူေလးမ်ား ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး အေျမာက္လုပ္လို႔ရမလဲ။
ႏွစ္ေပါင္းရာေပါင္းမ်ားစြာက ကိစၥနဲ႔လာၿပီးခ်ိန္ထိုးေနတာ။ ယုတၱိမတန္ပါဘူး ဆိုၿပီးေလ။
ေခတ္စနစ္သစ္မွာ အေတြးအျမင္သစ္ေလးနဲ႔ မင္းေတြးၾကည့္လိုက္။
က်ည္ဆံခြံနဲ႔သြန္းလုပ္ထားတဲ့ ဆင္းတုေတာ္။
ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ့စိတ္ကူးလဲ။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ရည္ရြယ္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္ၾကရင္း ေတြ႔တဲ့က်ည္ခြံေတြကို ေကာက္ရာကေန ျဖစ္ထြန္း
ေပၚေပါက္လာတဲ့ အင္မတန္ကဗ်ာဆန္တဲ့စိတ္ကူးနဲ႔ ေဆာက္တည္သြန္းလုပ္ထားတဲ့ ဆင္းတုေတာ္။
အဲဒီဆင္းတုေတာ္ကို တေန႔ေန႔တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ အာဏာရွင္ေတြကေငြရွင္ေၾကးရွင္ေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီး ေစ်းၿပိဳင္စနစ္
နဲ႔ေရာင္းဘို႔ ျဖစ္လာခဲ့မယ္ဆိုလ်င္။
တစုံတရာရလာတဲ့ ေငြေၾကးေတြကလည္း အေျခခံလူထုအတြက္ မဟုတ္ခဲ့ဘူးဆိုလ်င္။
ငဇင္ကာ က ေခါင္းေလာင္းေတြကို အရည္က်ိဳၿပီး အေျမာက္လုပ္တာကမွ ေတာ္ပါေသးရဲ့လို႔ ေျပာရမွာပဲ။

မင္းကို နည္းနည္းသတိေပးလိုက္ဦးမယ္။ မင္းထမနဲထိုးေနတဲ့ေနရာဟာ ဘုရားရိပ္၊ တရားရိပ္၊ သံဃာရိပ္ ဆိုတဲ့ ေနရာတခုေနာ္။
႐ိုး႐ိုး သြားေနက်လာေနက်ေနရာ မဟုတ္ဘူး။ သူလိုငါလိုလူေတြေနတဲ့ ေနရာေဒသမဟုတ္ဘူး။ အခ်မ္းေျပ
သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ လုပ္တယ္ဆိုလ်င္ပဲ အေတာ္ေလးကို လြန္လွၿပီ။
ဗမာစကားပုံရွိတယ္ သိသာသိေစမျမင္ေစနဲ႔ ဆိုတာ။ အခုဟာက စကၠဴထုပ္က ေပါက္ၿပဲလို႔၊ လူတေယာက္ တုတ္ေကာက္နဲ႔လမ္းေလွ်ာက္ေနတဲ့ ပုလင္းေတြက ထမနဲထိုးဘို႔ ပစၥည္းေတြထားတဲ့စားပြဲခုံေပၚမွာ တုံးလုံး ပက္လက္တခ့ိ်ဳ၊ ခုံေအာက္ေျမႀကီးေပၚမွာ ဗလာက်ဉ္းေနတဲ့ပုလင္းခြံေတြက ေဘးေစာင္းအေနအထားနဲ႔တခ့်ိဳ။
ၿပီးေတာ့ မင္းေပးတဲ့ညာသံက လိုတာထက္ပိုၿပီးက်ယ္ေနတယ္။

က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။

မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)

ေအာက္က စာေတြကိုဘတ္ၿပီးေတာ့ ျပန္ေရးတာျဖစ္ပါတယ္။

http://www.hotnewsweekly.com/node/4031

http://www.poemscorner.com/professional-authors/nat-shin-naung/895