Monday
ကဆုန္မိုးေျပး ျမက္သားေမြး
By မင္းစိုးစံ
သူငယ္ခ်င္းေရ တန္ခိုးမည္မွတ္၊ ဖက္ဆြတ္ေရတိုး သၾကၤန္မိုး၊ ကဆုန္အတြင္း ေျမသင္းပ့်ံပ့်ံ မိုးႏွံ႔ႏွံ႔၊ နယုန္မိုး
ေသး ျမက္သားေမြး၊ လို႔ ဆို႐ိုးရွိေပမယ့္ ရာသီဥတုေတြက ေဖါက္ျပန္လာေတာ့ ကဆုန္လမွာေတာင္ ေရ
ေဖါင္ေဖါင္ျဖစ္လိုျဖစ္ ၀ါဆို၀ါေခါင္ ေႏြေခါင္ေခါင္ျဖစ္လိုျဖစ္ ျဖစ္ေနၿပီမဟုတ္လား။
ငါတို႔ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ ကဆုန္အတြင္း ေျမသင္းပ့်ံပ့်ံ မိုးႏွံ႔ႏွံ႔ ဆိုတဲ့အတိုင္း ျခစ္ျခစ္ေတာက္ပူေနတဲ့ေျမ
ႀကီးေပၚ မိုးေလးတဖြဲဖြဲရြာခ်အၿပီး ေလေျပနဲ႔အတူ ပါလာတဲ့ေျမေငြ႔ရဲ့အနံ႔က တမ်ိဳးေလးပဲ။
ေသျခာတာတခုက ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့ မိုးဖြဲေလးေတြရြာခ်အၿပီး လယ္ကြင္းေတြထဲကေန ျဖတ္်ျပးလာတဲ့
ေလေျပနဲ႔အတူပါလာတဲ့ ႐ိုးျပတ္ေတာရဲ့အနံ႔က ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္အထိ စြဲစြဲလန္းလန္းနဲ႔ လြမ္းတသသ အမွတ္ရ
မိေနတုန္းပဲကြ။ သိလား။
ဒီမွာက်ေတာ့ ကတၱရာလမ္းေပၚ ျဖတ္တိုက္လာတဲ့ေလေျပနဲ႔အတူ ပါလာတဲ့ကတၱရာသင္းနံ႔ကေတာ့ လြမ္း
ေလာက္စရာ မရွိပါဘူးကြာ။
ဒါေပမယ့္ ကဆုန္လမွာ အခုလိုမိုးေလးရြာၿပီေဟ့ဆိုတာနဲ႔ ေဆာင္းတြင္းတုန္းက ႏွင္းခဲေတြေအာက္မွာၾကက္
ေပ်ာက္ငွက္ေပ်ာက္ ေပ်ာက္ေနတဲ့ ျမက္ပင္ေတြကေတာ့ သူ႔ထက္ငါအၿပိဳင္ေျမႀကီးေပၚ ထိုးတက္လာၾကတာ
ဆိုေတာ့ တမ်ိဳးေလးလွတယ္လို႔ေျပာခ်င္တာပဲ။
ၿပီးေတာ့ ပန္းေတြကလည္း အစီအရီပြင့္လိုက္ၾကတာမ်ား အရြက္ေတာင္မျမင္ရေတာ့ဘူး။
အ႐ိုးေပၚအရြက္ဖုံးတာမ်ိဳးမဟုတ္ေတာ့ပဲ အရြက္ေပၚအပြင့္ဖုံး လို႔ ေျပာရမလိုေတာင္ျဖစ္ေနတယ္။
ကဆုန္လဆိုတာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအတြက္ အင္မတန္ျမင့္ျမတ္တဲ့လလို႔ သတ္မွတ္ၾကတယ္မဟုတ္လား။
ကဆုန္လမွာပဲ အေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ့ ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရား စီကေန နိယတဗ်ာဒိတ္ခံယူ
တယ္။
အေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၴမင္းသား ဖြားျမင္ေတာ္မူတဲ့လျဖစ္တယ္။
သစၥာေလးပါးႏွင့္တကြ ဘုရားအျဖစ္ကို ရယူတဲ့လ ျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶ၀င္အက်ဉ္းကိုေဟာခဲ့တဲ့လဟာလည္း ကဆုန္
လ ပဲေလ။
ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မူတဲ့ လဟာလည္း ကဆုန္လ။
ဒါေၾကာင့္မို႔ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ဆိုတဲ့အတိုင္း ကဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္အတြက္ သီတဂူ ဗုဒၶစင္တာ
က ဘိတ္စာေပၚမွာ ဖြါး၊ ပြင့္၊ ေဟာ၊ စံ၊ ဗ်ာဒိတ္ခံ မွတ္ရန္ လကဆုန္ ဆိုတာေလးေရးထားတာေတြ႔ရတယ္။
ဘေလာ့ဂ္ တခုမွာေတာ့ ေအာက္ကအတိုင္း ေရးထားတာဘတ္ရတယ္။
(၁) ဗ်ာဒိတ္ခံယူသည့္ေန႔ = ေလး သေခ်ၤကမာၻတစ္သိန္း အစ ကဆုန္လျပည့္ေန႔။
(၂) ဘုရားေမြးသည့္ေန႔ = မဟာသကၠရာဇ္ (၆၈)ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ (ေသာၾကာေန႔)။ (ဘီစီ ၆၂၃)
(၃) ဘုရားျဖစ္သည့္ေန႔ = မဟာသကၠရာဇ္ (၁၀၃)ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ (ဗုဒၶဟူူးေန႔)။ (ဘီစီ ၅၈၈)
(၄) ဗုဒၶ၀င္အက်ဥ္းေဟာသည့္ေန႔ = မဟာသကၠရာဇ္ (၁၀၄)ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔။ (ဘီစီ ၅၈၇)
(၅) ပရိနိဗၺာန္စံသည့္ေန႔ = မဟာသကၠရာဇ္ (၁၄၈)ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ (အဂၤါေန႔)။ (ဘီစီ ၅၄၃)
ဘာေၾကာင့္ အခုလို ကဆုန္လျပည့္ေန႔အေၾကာင္းေရးေနရသလဲဆိုေတာ့ ငါတို႔စီမွာလည္း ကဆုန္လျပည့္
ေန႔မွာ ေညာင္ေရသြန္းပြဲလုပ္တယ္ေလကြာ။
အဲဒီမွာ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္ေလးေတြကို စင္တင္တဲ့သေဘာနဲ႔ ဗုဒၶေန႔အေၾကာင္း ကိုယ့္နည္ကိုယ့္ဟန္နဲ႔ရွာ
ၿပီး လူေတြေရွ႕မွာ ေျပာဘို႔စီစဉ္ထားတဲ့အတိုင္း လုပ္ျဖစ္တယ္။
အေတြ႔အႀကံဳမ ရွိတာကိုေတာ့ နားလည္ေပးလို႔ရပါတယ္။
ခက္တာက လူငယ္ေလးေတြဟာ အြန္လိုင္းေပၚကေနတိုက္႐ိုက္ကူးခ်တဲ့အျပင္ အဲဒီမွာေရးထားတဲ့အတိုင္း
ေခါင္းႀကီးကိုငုံ႔ၿပီးဘတ္ေနေတာ့ ဓါတ္ပုံ႐ိုက္ရတာ ေတာ္ေတာ္ကသိကေအာင့္ႏိုင္တယ္ကြာ။
ေစာဖိုးခြါးႀကီးမွ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔အေၾကာင္း စေကာကရင္ဘာသာျဖင့္ ေျပာၾကားေနစဉ္
နန္းလဲ့လဲ့၀င္းမွ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔အေၾကာင္း အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ဘတ္ျပေနစဉ္
ေကာင္းမယ္ထင္တာပဲ။
အဲဒါမွ ေတြးေခၚတတ္မွာ။
အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ ၂ေယာက္၊ စေကာကရင္ဘာသာနဲ႔ ၁ေယာက္၊ ပိုးကရင္ဘာသာနဲ႔ ၁ေယာက္ စုစုေပါင္း
၄ေယာက္။
အစကတည္းက သူတို႔ကိုမွာထားတယ္။
အြန္လိုင္းေပၚမွာရွာဘတ္ပါ၊ ၿပီးေတာ့ ကိုယ္သိနားလည္သလို ေျပာပါ။
အခုေတာ့ ကိုယ္ျဖစ္ေစခ်င္တာက တမ်ိဳး၊ ျဖစ္ေနတာက တျခား။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အခုလိုလူငယ္ေလးေတြ တက္တက္ၾကြၾကြနဲ႔ စိတ္၀င္တစား ဗုဒၶေန႔မွာ ဗုဒၶအဆုံးအမေတြ
ကို ရွာေဖြေျပာျပသြားတာကိုက ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေလး ထားလို႔ရႏိုင္မယ့္ အေျခအ
ေနတခု ဖန္တည္းရာေရာက္လာေကာင္း ေရာက္လာႏိုင္ေလမလား ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေလး ရခ်င္ေနတာ
ပါ။
အခုလို ကဆုန္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲကို ဦးစီးဦးေဆာင္ က်င္းပတာက ဓမၼသုခေက်ာင္း က ဆရာေတာ္ ရွင္ဥတၱ
မာ လကၤာရ ျဖစ္ပါတယ္။
ငါကေတာ့ ဒီပြဲမွာ ေကာက္ၫွင္းထုပ္ေတြ လုပ္တယ္။
ေကာက္ၫွင္းဆယ္ေပါင္ကို ေကာက္ၫွင္းထုပ္ေပါင္း ၄၀၀ ရတယ္။
ေကာက္ၫွင္းထုပ္ ၄၀၀အတြက္ ၀ါးဖက္ ၁ထုပ္ေက်ာ္ကုန္တယ္။
အုန္းသီးက သုံးလုံး။
၀ါးရြက္ထုပ္ ၁ ထုပ္မွာ ၀ါးရြက္ေပါင္း ၃၆၄ရြက္ရွိတယ္။ သူ႔အေလးခ်ိန္က ၁၂ေအာင္စ။
ဘာေၾကာင့္ ငါ့အေနနဲ႔ မင္းကိုအခုလို အတိအက်ေရးျပေနရသလဲဆိုတာ မင္းသိခ်င္လား။
သိခ်င္သည္ျဖစ္ေစ မသိခ်င္သည္ျဖစ္ေစ၊ ငါေရးျပရတဲ့အေၾကာင္းရင္းက လာမယ့္ ကရင့္ႏွစ္ ၂၇၅၄ခုႏွစ္ က
ရင့္႐ိုးရာျခည္ျဖဴဖြဲ႔ပြဲမွာ ေကာက္ၫွင္းထုပ္ေပါင္း ၂၇၅၄ထုပ္၊ ထုပ္ဘို႔ ဆုံးျဖတ္ထားလို႔ပဲ။
ေကာက္ၫွင္းထုပ္ေပါင္း ၂၇၅၄ထုပ္အတြက္ ၀ါးရြက္ ၇ထုပ္ကုန္မယ္။
ေကာက္ၫွင္းဆန္ ၆၉ေပါင္ကုန္မယ္။
အုန္းသီးက အလုံးေပါင္း ၂၆လုံးကုန္မယ္။
အလႉပြဲရဲ့ စားပြဲေပၚက ေမ၀္အါင္ထံင္(ေကာက္ၫွင္းထုပ္)
မင္းလည္း အဲဒီေန႔မွာ ေကာက္ၫွင္းထုပ္ေပါင္း ၂၇၅၄ထုပ္ ထုပ္ခ်င္တယ္ဆိုလ်င္ ေငြဘယ္ေလာက္ကုန္မ
လဲဆိုတာ တြက္လို႔ရသြားတာေပါ့။
ဟန္မက်ဘူးလား။
ငါတင္လိုက္တဲ့ေခါင္းစီးက တျခား ငါေရးေနတာက တမ်ိဳးျဖစ္ေနၿပီလို႔ ေျပာမလို႔လား။
ကဆုန္မိုးေျပး ျမက္သား ေမြးဆိုတာ တကယ္ကို ေမြးတာပါ။
မင္းၾကည့္ပါလား ျမက္ပင္ေလးေတြဆိုတာ စိမ္းေနတာပဲ။
အဲဒီလိုမိုးရြာေတာ့ ျမက္ပင္စိမ္းစိမ္းေတြၾကားကေန တီေကာင္ေလးေတြ ထြက္လာျပန္တယ္။
တခ့်ိဳက လူသြားလမ္းကို အလ်ားလိုက္ ျဖတ္ကူးသြားၾကသလို တခ့်ိဳက် ေထာင္(ေဒါင္)လိုက္ ျဖတ္ကူးသြားၾက
တယ္။
လူသြားလမ္းေပၚက တီေကာင္
လူေတြကိုမင္းၾကည့္လိုက္ အသိဉာဏ္ရွိတဲ့လူေတြက်ေတာ့ တဦးနဲ႔ တဦး ထိပ္တုိက္မတိုးေအာင္ စည္းမ်ဉ္း
စည္းကမ္းေတြထုတ္၊ စာေတြသင္၊ ဘာသာေရးေတြနဲ႔ ထိန္းကြပ္ထားေပေသာ္လည္းပဲ ျပႆနာေတြက ေန႔
တိုင္းလိုလိုျဖစ္ေနတာပဲမဟုတ္လား။
တျခားမၾကည့္နဲ႔ လူေတြကိုယ္တိုင္လုပ္ ထားတဲ့ ကားနဲ႔၊ ကားလမ္းကိုၾကည့္။
ကားလမ္းကို အသြားလမ္း အျပန္လမ္း ဆိုၿပီးမ်ဉ္းေတြသားထားၾကတယ္။
မီးပြိဳင့္ေတြထားတယ္။
လုံၿခံဳေရးကင္မရာေတြ ထားတယ္။ ကားလမ္းကို ေထာင္(ေဒါင္)လိုက္ေမာင္းဘို႔ေနရာ ေလးေတာင္မရွိဘူး။
ဒါလည္းတိုက္မိၾကေသးတယ္။
အလ်ားလိုက္ေမာင္းရတဲ့ ကားလမ္းေပၚက ကားေတြေတာင္ တိုက္ၾကတယ္ဆိုကတည္းက မင္းတို႔ငါတို႔
တေတြ တီေကာင္ေတြလို သြားခ်င္သလိုသြား၊ စားခ်င္သလို စား၊ ေသာက္ခ်င္သလို ေသာက္၊ ေနခ်င္သလို
ေန၊ေျပာခ်င္သလို ေျပာ၊ လုပ္ခ်င္သလို လုပ္ေနတဲ့လူေတြ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ မတိုက္မိ မခိုက္မိ ျပႆနာမ
ရွိပဲေနပါ့မလား။
အဲဒီလို လူ႔က်င့္၀တ္ေတြ ေဖါက္ဖ်က္လာေတာ့ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ကို ထိခိုက္လာတယ္။
ဒီေတာ့ ၀ါဆို၀ါေခါင္ ေႏြေခါင္ေခါင္ ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာေရာမဟုတ္လား။
ေအာ္ သူငယ္ခ်င္းေရ လက္ေခ်ာင္းေလးေတြရွိလို႔ စာေရးေနတာေနာ္၊ ဘတ္ခ်င္မွဘတ္။
ေရးခ်င္တာေရးတဲ့စာေနာ္ ဘတ္ခ်င္မွဘတ္ပါ။
ပညာေတြ မွ်ေ၀ေပးႏိုင္တဲ့ အေရးအသားမ်ိဳးမဟုတ္တဲ့အတြက္ မဘတ္ခ်င္ဘူးဆိုလည္း မင္းသေဘာပါ။
”ငါ့မီးအိမ္ကို ငါ ထြန္းပါရေစ… အေမွာင္ကို ဖယ္ရွားနိုင္စြမ္း ရွိ မရွိကို အျငင္းအခုန္မလုပ္ၾကပါႏွင့္” ဟု ၾကယ္ပြင့္က ေျပာသည္။
(တဂိုး )
က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။
မင္းစိုးစံ
(အေ၀းေရာက္ ကရင္ဒုကၡသည္တဦး)